نکات مهم در روشن شدن فضای مطالعه شما شامل میزان روشنایی مناسب هنگام مطالعه، سطح تمرکز آن نور و روشنایی ها و فاصله بین کتاب شما و لامپ یا منبع نور است.

در ادامه این مقاله از لنز مارکت می خواهیم به یکی از این نکات مهم یعنی میزان روشنایی مناسب هنگام مطالعه بپردازیم.

برای خرید انواع لنز طبی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

میزان روشنایی مناسب هنگام مطالعه

بهترین روش برای تعیین سطح روشنایی دو نوع نور مشابه، لومن آن ها است. به خاطر داشته باشید که فقط می توانید لامپ های مشابه را مقایسه کنید زیرا آن ها نور را به یک شکل متمرکز می کنند.

لومن (lumen) که به آن شار نوری نیز گفته می شود، به زبان ساده معیاری از مقدار کل نور مرئی (به چشم انسان) از یک لامپ یا منبع نور است. هر چه درجه لومن بالاتر باشد، لامپ روشن تر ظاهر می شود. به طور کلی لومن، همان خروجی نور است.

برای سنجش واقعی میزان روشنایی یک لامپ، باید به مقدار لومن آن توجه کرد. هنگام خرید لامپ برای پیش بینی میزان روشنایی آن، نباید میزان وات آن را سوال کرد بلکه باید به شار نوری آن توجه کرد.

در لامپ های قدیمی و رشته ایی به دلیل اینکه رابطه معناداری بین میزان نوردهی و وات وجود داشت، سنجش توسط وات تا حدودی درست بود اما در چراغ های ال ای دی این سنجش کاملا نادرست است. وات در واقع میزان انرژی مصرفی لامپ را نشان می دهد، نه روشنایی آن را.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

روشنایی ضعیف برای مطالعه نمی تواند بینایی شما را بدتر کند اما انتخاب دقیق آن باعث کاهش فشار چشم و سردرد می شود. علاوه بر این، خواندن را بسیار راحت تر می کند.

در گذشته، شما از وات استفاده می کردید که میزان انرژی مورد نیاز برای تولید نور را نشان می داد. امروزه باید لومن ها را در نظر بگیرید. این یک روش جدید برای اندازه گیری میزان و روشنایی نوری است که یک لامپ ساطع می کند و بسیار دقیق تر از وات است.

بنابراین ، شما باید لومن های مناسب را برای انتخاب لامپ مناسب تعیین کنید. به خاطر داشته باشید که هیچ روش تبدیل مناسبی برای تبدیل وات به لومن یا بالعکس وجود ندارد.

  • در صورت نیاز به لامپ 40 واتی، باید به دنبال 450 لومن باشید.
  • در صورت نیاز به لامپ 60 واتی، باید به دنبال 800 لومن باشید.
  • در صورت نیاز به لامپ 75 واتی، باید به دنبال 1100 لومن باشید.
  • در صورت نیاز به لامپ 100 واتی، باید به دنبال 1600 لومن باشید.

هنگام انتخاب لامپ برای میز مطالعه، باید نور گرم تری را انتخاب کنید که در مقیاس کلوین پایین تر است. نور گرم هنگام مطالعه برای چشم شما بهتر است و اثر آرامش بخشی بیشتری دارد.

برای خرید انواع لنز هرا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

اگرچه بسیاری از مردم معمولا رنگ های ملایم تر و گرمتر را در محدوده 2500 تا 3000 کلوین در اتاق خواب ترجیح می دهند اما مشکلی نیست که برای چراغ مطالعه کمی روشن تر را در نظر بگیریم زیرا کنتراست بیشتری برای کلمات موجود در صفحه ایجاد می شود و مطالعه را آسان تر می کند.

صرف نظر از این، برای هر نوع خواندن، شما نیاز به یک لامپ 500 لومن یا بالاتر دارید تا نور به اندازه کافی روشن باشد تا به شما در جلوگیری از خستگی چشم کمک کند.

نکاتی برای روشنایی مناسب هنگام مطالعه

در زیر به نکاتی برای روشنایی مناسب هنگام مطالعه می پردازیم:

  • وسایل مناسب برای روشنایی:

    با وسایل نورپردازی عالی و تمرکز مستقیم نور بر روی کتاب خود، از خستگی ماهیچه های چشم خود در هنگام مطالعه جلوگیری خواهید کرد. یکی از بهترین راه حل ها، چراغ های رومیزی است، به ویژه آن ها که دارای آباژور هستند. این ویژگی مناسب، نور را به سمت پایین هدایت می کند و مطالعه را بسیار دلپذیر می کند.

  • توزیع روشنایی:

    نکته بعدی که باید مورد توجه قرار گیرد، توزیع روشنایی در کل فضا است. هرگز در نزدیکی چراغ روشن، مطالعه نکنید در حالی که بقیه اتاق کاملا تاریک است زیرا این کار، کنتراست فشار زیادی به چشم شما وارد می کند. همچنین باید از خواندن مستقیم روی صفحه کامپیوتر خودداری کنید زیرا نور آن، درخشش زیادی را منعکس می کند. تغییر مداوم پیکسل ها باعث بروز سندرم بینایی رایانه می شود.

  • روشنایی:
  • در طول سال ها از زمانی که چشم های شما پیرتر می شوند، به روشنایی بیشتری احتیاج خواهید داشت. در حقیقت، چشم های یک فرد معمولا هر سال در مقایسه با سال قبلی به 1 درصد روشنایی بیشتر نیاز خواهد داشت. به عبارت دیگر، هنگام مطالعه در سن 10 سالگی فقط به 40 وات روشنایی نیاز دارید. ریاضیات ساده می گوید که بعد از 60 سالگی به یک لامپ 100 واتی احتیاج خواهید داشت.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

میزان روشنایی مناسب برای لامپ میز مطالعه

باور کنید یا نه، گاهی اوقات می توانید با نور زیاد دچار مشکلات بیشتری شد تا با کمبود آن. سطح بهینه لومن برای چراغ مطالعه شما بستگی به هدف آن دارد.

  • 450 لومن (40 وات): این سطح برای برخی از کارهای روزمره مانند نوشتن و خواندن کافی است.
  • 800 تا 1100 لومن (60 تا 75 وات): این سطح توصیه شده برای کارهای ظریف مانند کار با قطعات کوچک است.

به خاطر داشته باشید که هنوز هم باید روشنایی لامپ های رشته ایی را با وات اندازه گیری کنید. از طرف دیگر، اگر در خانه خود چراغ LED دارید، از لومن استفاده خواهید کرد.

میزان روشنایی مناسب هنگام مطالعه در رختخواب

اکثر ما ترجیح می دهیم قبل از خواب در رختخواب مطالعه کنیم. تعیین میزان لومن مورد نیاز برای این فعالیت برای جلوگیری از خستگی چشم و از دست رفتن بینایی بسیار مهم است.

به طور متوسط، 25 تا 50 لومن در 10.8 متر مربع برای مطالعه بدون خستگی چشم کافی است. به خاطر داشته باشید که فقط لومن های نوری که روی ناحیه مطالعه شما متمرکز شده اند، در حال شمارش هستند.

روشنایی، میزان نوری است که هنگام خواندن در چشم شما ساطع می شود. بنابراین، ممکن است اتفاق بیفتد که روشنایی لازم را روی سطح کتاب خود نداشته باشید، اگرچه لامپ اتاق شما به اندازه کافی لومن تولید می کند.

بنابراین، چراغ مطالعه مناسب برای تختخواب با لومن کمتر گزینه بهتری نسبت به نور یک لوستر است که ناحیه مطالعه را به درستی روشن نمی کند.

بهترین روشنایی که باعث ایجاد نور متمرکز برای مطالعه در رختخواب می شود، شامل موارد زیر است:

  • چراغ های کتاب:

    این چراغ های کوچک قابل حمل هستند، به این معنی که می توانید آن ها را هر جا که می خواهید حمل کنید. برخی از آن ها سبک هستند، بنابراین می توانید آن ها را به کتاب وصل کنید.

  • چراغ های کنار تخت:

    اگر یک میز کنار تختخواب دارید که معمولا روی آن مطالعه می کنید، آن یک گزینه عالی برای شما است.

  • چراغ های مطالعه نصب شده:

    امروزه می توانید مدل های متعددی از چراغ مطالعه بالای تخت و چراغ های روکش دار دیواری را بیابید. آن ها بسیار کاربردی هستند، مخصوصا اگر ترجیح می دهید در یک مکان در رختخواب مطالعه کنید.

  • لامپ های کف:

    هنگامی که هم به نور متمرکز و هم به نور محیط احتیاج دارید، لامپ کف برای شما ایده آل است. بعلاوه، می توانید در مواقع لزوم آن را جابجا کنید.

انواع لامپ ها

امروزه، انواع مختلف لامپ را می توانید پیدا کنید و می توانید بهترین لامپ را انتخاب کنید.

  • لامپ های رشته ایی:

    این لامپ های کلاسیک تا اواخر دهه 1990 استانداردی در خانواده ها بودند. آن ها هنوز هم مقرون به صرفه هستند و نور گرم و راحتی را ارائه می دهند و این کار، آن ها را به گزینه ایی عالی برای چراغ مطالعه کودکان تبدیل می کند. متاسفانه این لامپ ها بسیار شکننده هستند، از نظر انرژی ناکارآمد هستند و طول عمر کوتاهی بین 700 تا 1000 ساعت دارند.

  • لامپ های هالوژنی:

    این لامپ ها حاوی مقدار کمی هالوژن هستند که از تخریب رشته های سیم جلوگیری می کند. این باعث افزایش طول عمر لامپ در حداقل 2500 تا 3000 ساعت استفاده می شود. علاوه بر این، لامپ های هالوژن روشنایی بالا و نور گرم و مطبوعی را ارائه می دهند.

  • لامپ های CFL (فلورسنت فشرده):

    CFL ها از انرژی پایینی برای تولید نور سفید سرد استفاده می کنند. این لامپ ها ارزان هستند و طول عمر آن ها 7000 تا 10.000 ساعت است.

  • لامپ های LED (دیود ساطع کننده نور):

    می توانید انتظار داشته باشید که لامپ های LED کم مصرف به زودی به استانداردی برای خانواده ها تبدیل شوند. طول عمر آن ها بیش از 50،000 ساعت است اما با گذشت زمان نور آن ها ضعیف می شود.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

سخن آخر:

بهترین روش برای تعیین سطح روشنایی دو نوع نور مشابه، لومن آن ها است. لومن به زبان ساده معیاری از مقدار کل نور مرئی (به چشم انسان) از یک لامپ یا منبع نور است.

برای هر نوع خواندن، شما نیاز به یک لامپ 500 لومن یا بالاتر دارید تا نور به اندازه کافی روشن باشد تا به شما در جلوگیری از خستگی چشم کمک کند.

چشم های یک فرد معمولا هر سال در مقایسه با سال قبلی به 1 درصد روشنایی بیشتر نیاز خواهد داشت.

به طور متوسط، 25 تا 50 لومن در 10.8 متر مربع برای مطالعه بدون خستگی چشم کافی است.

بهترین روشنایی که باعث ایجاد نور متمرکز برای مطالعه در رختخواب می شود، شامل موارد زیر است: چراغ های کتاب، چراغ های کنار تخت، چراغ های مطالعه نصب شده و لامپ های کف.

انواع لامپ ها شامل موارد زیر است: لامپ های رشته ایی، لامپ های هالوژنی، لامپ های CFL (فلورسنت فشرده) و لامپ های LED (دیود ساطع کننده نور).

منابع:

https://lumennow.org/how-many-lumens-for-reading-light/

https://www.batteriesplus.com/blog/lighting/lighting-tips

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *