یکی از بیماری های چشمی که امروزه بسیار رایج شده است؛ بیماری گریوز یا بیرون زدگی چشم است. این بیماری نوعی بیماری خود ایمنی است که با تاثیر بر غده ی تیروئید فعالیت آن را مختل می کند. این بیماری باعث بیرون زدگی چشم و تورم بافت های اطراف چشم می شود. در ادامه همراه سایت لنز مارکت باشید تا به طور کامل با این بیماری و علت ها و علائم آن آشنا شوید.

برای خرید لنز بوش با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

بیماری گریوز یا بیرون زدگی چشم چیست؟

برخی از بیماری ها خود ایمنی هستند و باعث آسیب رسیدن به اندام های بدن می شوند. یکی از بیماری های خود ایمنی که بر روی غده تیروئید تاثیر منفی میگذارد، بیماری گریوز است. در این بیماری فعالیت غده تیروئید چندین برابر می شود و با افزایش ترشح هورمون های تیروئیدی، رشد آن چندین برابر می شود. غده تیروئید وظیفه ترشح هورمون های رشد بدن به صورت طبیعی را بر عهده دارد و افزایش ترشح این هورمون ها باعث رشد بیش از حد اندام ها می شوند.

برای خرید لنز بوش اند لومب با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

اثر بیماری گریوز بر چشمان به این صورت است که باعث بیرون زدگی چشم ها و تورم بافت های اطراف چشم می شود. در صورتی که فردی به بیماری گریوز مبتلا شود، بلافاصله گریوز چشمی ظاهر نمی شود و به مرور زمان و افزایش سن علائم این بیماری بر روی چشم ها ظاهر می شود.

علت بیماری گریوز یا بیرون زدگی چشم

شایع‌ترین علت برآمدگی چشم‌ها یا گریوز چشم، پرکاری غده تیروئید است. غده تیروئید در جلوی گردن قرار دارد. چندین هورمون ترشح می‌کند که به کنترل متابولیسم بدن کمک می‌کند. پرکاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که تیروئید بیش از حد این هورمون‌ها را ترشح کند. یک اختلال خود ایمنی به نام بیماری گریوز شایع‌ترین علت پرکاری تیروئید و برآمدگی چشم است. در این شرایط، بافت‌های اطراف چشم ملتهب می‌شوند. این اختلال باعث ایجاد اثر برآمدگی می‌شود.

سایر علل بالقوه بیرون زدگی چشم عبارتند از:

نوروبلاستوما:

نوعی سرطان که می‌تواند بر سیستم عصبی سمپاتیک تأثیر بگذارد.

لوسمی:

نوعی سرطان که می‌تواند گلبول‌های سفید خون را تحت تاثیر قرار دهد.

رابدومیوسارکوم:

نوعی سرطان که می‌تواند در بافت‌های نرم ایجاد شود.

لنفوم:

اغلب لنفوم غیرهوچکین

سلولیت اربیتال:

عفونتی که می‌تواند بافت‌های اطراف چشم را تحت تاثیر قرار دهد.

همانژیوم:

مجموعه غیر طبیعی عروق خونی

  • خونریزی پشت چشم ناشی از جراحت
  • تومورهای متاستاتیک ناشی از سرطان در سایر نقاط بدن
  • بیماری‌های بافت همبند، مانند سارکوئیدوز

علائم بیماری گریوز

علائمی که ممکن است با بیماری گریوز چشمی همراه باشند موارد زیر هستند:

برای خرید لنز طبی جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

  • خشک شدن چشم ها همراه با خارش و سوزش چشم ها
  • قرمزی اطراف چشم
  • تورم بافت های اطراف چشم
  • التهاب بافت های چشم
  • مشکل در بینایی و تاری دید
  • درد در هنگام حرکت چشم ها
  • حساس شدن به نور های موجود در محیط
  • مبتلا شدن به ترشحات چشمی
  • دو بینی بر اثر ضعف عضلات چشم
  • نابینایی بر اثر فشار زیاد به اعصاب بینایی
  • دشوار بودن حرکت دادن چشم ها
  • احساس فشار در اطراف و پشت چشمها

تمام مواردی که در بالا نام بردیم از علائم بیماری بیرون زدگی چشم است و باید آنها را جدی بگرید. در صورت مشاهده هر کدام از موارد گفته شده به یک متخصص مراجعه کنید و علائمی را که دارید برای او بگوید. این بیماری ممکن است علائم دیگری که با چشم در ارتباط نیستند مانند: تپش قلب، استرس و اضطراب، افزایش فشار خون، افزایش اشتها و کاهش وزن و… با خود به همراه داشته باشد.

تشخیص بیماری بیرون زدگی چشم

چنانچه پیش از این در فرد هیپرتیروئیدیسم تشخیص داده شده باشد پزشک ممکن است با معاینه چشم‌ها و مشاهده ورم و بزرگ شدن ماهیچه‌ای چشم پی به وجود بیماری هریس چشمی ببرد. سی‌تی اسکن و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) عضلات چشم ممکن است مفید باشد. بیماری گریوز معمولا با علائم دیگر تیروئید پرکار همراهی دارد. با این حال ممکن است علائم معمول هیپرتیروئیدیسم همیشه وجود نداشته باشند. در حقیقت، بیماری گریوز چشمی می‌تواند حتی زمانی که تیروئید پرکار نیست هم اتفاق بیافتد.

درمان بیماری گریوز یا بیرون زدگی چشم

 در صورت وجود این بیماری، خطر ایجاد فشار در عصب بینایی که سیگنال‌هایی بین چشم و مغز می‌فرستد وجود دارد. که اگر به سرعت درمان نشود می‌تواند روی بینایی فرد تأثیر بگذارد. شناسایی علت عارضه بسیار مهم است، زیرا اگر به موقع درمان شود، روش‌های درمانی مؤثرتر هستند. این بیماری به مرور زمان موجب کاهش بینایی افراد می‌شود. خشکی چشم و زخم قرنیه نیز در بیماران بیرون زدگی چشم شایع است.

برای خرید لنز طبی مارک جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

در مرحله نخست ابتلا به بیرون زدگی چشم، پلک و چشم‌‌ها قرمز و متورم می‌شود که با سوزش چشم و ریزش اشک همراه است و با تجویز داروهای کورتونی قابل درمان است و چشم به حالت اولیه خود بازمی‌گردد. بیرون زدگی چشم در مراحل پیشرفته گاه موجب جلو آمدن نامتقارن یکی از چشم‌ها می‌شود و می‌تواند به مرور زمان چشم دوم هم درگیر کند.

موارد درمان

درمان این بیماری، دو مرحله دارد. در مرحله اول که بیماری به صورت التهاب است، بیماران به صورت طبی درمان می‌شوند، اما نکته مهم برای این بیماران، کاهش و درمان عوارض سطح چشم با استفاده از پمادهای چشمی و قطره‌های چشمی است. برای درمان این بیماری از جراحی‌هایی که به کمک آن فشار وارده بر چشم و عصب بینایی کاهش پیدا می‌کند، استفاده می‌کنند. پس از اینکه این فشار کنترل شد، اگر بیمار دچار دوبینی یا اختلالی در حرکت یا عملکرد عضلات چشم‌هایش ایجاد شد، باید جراحی‌های مربوط به انحراف چشم، دوبینی یا اختلال حرکت انجام شود.

برای خرید لنز طبی مارک مورنينگ با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

بسیاری از علائم بیماری چشم تیروئید به مرور زمان بهبود می‌یابند، اگرچه این امر می‌تواند چندین سال طول بکشد. اگر عمل جراحی اصلاحی انجام نشود، چشم‌ها به مرور بیشتر بیرون‌زده می‌شوند. بعضی از افراد مبتلا به این بیماری با مشکلات بینایی طولانی مدت مانند دوبینی روبرو هستند. با این حال، اگر این بیماری به سرعت تشخیص داده شود و درمان شود، از بین رفتن دائمی بینایی نادر است.

سخن پایانی

گریوز یا بیرون زدگی چشم یک بیماری خود ایمنی است که باعث ایجاد ظاهر ناخوشایندی در فرد می شود. علائم این بیماریل شامل: خشک شدن چشم ها، قرمزی، خارش، مشکل در دید و تاری است. ممکن است این بیماری به علت های مختلفی به وجود آید که در بالا لنز مارکت به طور کامل به آنها پرداخته است. درمان های اولیه این بیماری با استفاده از داروهای کورتنی است. لنز مارکت در این مقاله به طور کامل به آشنایی با بیماری گریوز چشمی یا بیرون زدگی چشم پرداخت تا شما عزیزان اطلاعات کافی در رابطه با این موضوع را داشته باشید.

برای خرید لنز طبی مارک فستيوال با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *