تاریخ انقضای لنز چقدره ؟

در این مقاله قصد داریم در ارتباط با لنز های تماسی و تاریخ مصرف آن ها صحبت کنیم.

در حقیقت قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا می توان لنز را بعد از تاریخ مصرف استفاده نمود؟ لنز های تماسی هر کدام تاریخ مصرف خاصی دارند که برای هر مدل بر روی جعبه آن ها درج شده است. لنز های تماسی را می توان در مدل های گوناگونی هم به صورت لنز طبی و هم به صورت لنز رنگی در دست داشت.

البته برای افراد علاقه مند می توان از لنز های طبی رنگی نیز استفاده کرد. در ادامه ببینیم تاثیر تاریخ انقضا بر لنز های چشمی چگونه است؟! همه لنز های تماسی همان طور که گفتیم دارای تاریخ انقضا هستند. شما باید بسته بندی را بررسی کنید تا بدانید تاریخ انقضای لنز چگونه است؟ در این حالت می توانید از پوشیدن لنز های تماسی با تاریخ انقضای تمام شده جلوگیری نمایید.

پوشیدن لنز های تماسی منقضی شده یکی از مهم ترین دلایل عفونت چشم ها است. حال ببینیم تاثیرات دقیق این ماجرا چگونه است؟

تاریخ انقضای لنز

معنی تاریخ انقضای لنز تماسی چیست؟

تاریخ انقضای لنز تماسی بر روی هر بسته ای درج شده است. پیروی از تاریخ انقضای لنز های تماسی بخش مهمی از لنر های تماسی محسوب می شود که به عنوان ایمنی و امنیت هم محسوب می شود.

سازمان های بهداشتی در کل دنیا به طور مثال سازمان غذا و داروی آمریکا یعنی FDA که لنز های تماسی و سایر وسایل پزشکی را تنظیم می کنند، نیاز به آزمایش های دقیق ایمنی و کارایی بر روی چنین محصولاتی خواهد داشت.

تولید کنندگان لنز های تماسی باید از طریق آزمایشات نشان دهند که لنز های تولید شده توسط آن ها در بسته های ویژه و در محلول لنز برای مدت معینی مثلا دو سال پایدار و ایمن باقی خواهند ماند.

اساسا منظور ما این است که لنز ها و محلول هایی که لنز های تماسی در‌ آن ها قرار دارند فقط برای آن دوره زمانی آزمایش شده اند و فقط تا تاریخ مشخص شده سلامت خود را حفظ خواهند کرد. به همین دلیل است که تاریخ انقضا بر روی هز بسته درج شده است.

به این نکته توجه داشته باشید که لنز های تماسی تاریخ های مختلفی خواهند داشت. به طور مثال این تاریخ ها می تواند فقط یک روز، دو هفته یا یک سال و بیشتر باشد. برای جلوگیری از تحریکات ناشی از لنز های تماسی قدیمی ، مهم است که لنز های خود را مطابق توصیه تاریخی مربوط به خود جایگزین کنید.

حتی اگر ازشرایط بهداشتی مناسب لنز های مخصوص خود استفاده می کنید، باز هم توجه داشته باشید که می بایست همان طور که توسط سازنده لنز مشخص شده است، لنز ها را در پایان تاریخ دور ریخته و لنر های جدیدی را جایگزین لنز های قدیمی کنید.

خطرات ناشی از استفاده بعد از رد شدن تاریخ انقضای لنز تماسی چیست؟

در بخش قبلی مقاله ما در ارتباط با تاریخ انقضای لنز های تماسی صحبت کردیم و شرایط مربوط به آن را برای شما بیان نمودیم. اما در این بخش از مقاله قصد داریم در ارتباط با مشکلات مربوط به لنز های تماسی صحبت کنیم. در واقع مشکلات بسیار زیادی وجود دارد که در زمینه استفاده از لنز های تماسی تاریخ گذشته برای فرد به وجود می آید.

به عبارتی می توان گفت که خطرات زیادی در رابطه با پوشیدن لنز های تماسی قدیمی و تاریخ گذشته وجود دارد.

بهداشت نامناسب و نادیده گرفتن تاریخ انقضای لنز دو دلیل اصلی عفونت چشم در ارتباط با استفاده از لنز های تماسی است. طبق بررسی های دقیق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، بهداشت لنز با تاریخ انقضای نامناسب، هر کدام به جداگانه به عنوان یک عامل خطر اصلی برای طیف وسیعی از مشکلات چشم به شمار می روند.

علاوه بر منقضی شدن لنزهای تماسی ، نسخه های لنزهای تماسی نیز منقضی می شوند.

به طور مثال از سال دو هزار و چهار میلادی سازمان غذا و داروی آمریکا یعنی FDA قانونی تصویب کرد که به موجب آن نسخه های مربوط به لنز های تماسی پس از یک سال منقضی می شوند. باید دقت داشته باشید که از آنجا که لنز های تماسی پوشیده می شوند ، میکروب ها ، پروتئین ها و سایر مواد باقیمانده در سطح لنز های تماسی شما جمع می شوند.

این رسوبات به مرور زمان باعث تحریک چشم ها می شوند. همین تحریکات می تواند باعث بروز مشکلات بسیار زیادی شود. لنز های تاریخ گذشته این زمان را سرعت می بخشند و مشکلات را تشدید می کنند.

مشکلات ناشی از رد شدن تاریخ انقضای لنز

مشکلاتی که با پوشیدن لنز های تماسی تاریخ گذشته و مشکل دار می تواند برای شما به وحود بیاید عبارتند از:

التهاب قرنیه چشم ها، درد چشم از متوسط تا رو به شدید، حساس شدن به نور، از دست دادن جزئی یا کلی بینایی، عفونت های شدید و محدود و زخم های سخت چشمی.

سازمان های مختلف گزارش داده اند که تقریبا نود و نه دصد از افراد استفاده کننده از لنز های تماسی حداقل یک مورد گزارش عفونت یا التهاب برای چشم های خود داشته اند.

تقریبا چهل تا نود درصد از افرادی که از لنز های تماسی استفاده می کنند، دستورالعمل های مناسب جهت مراقبت از چشم ها را دنبال نمی کنند.

تاریخ انقضای لنز

انواع لنز ها و تاریخ انقضای لنز ها

همان طور که بیان کردیم لنز های تماسی انواع بسیار مختلفی دارند. در این بخش از مقاله ما قصد داریم در ارتباط با تاریخ انقضا انواع لنز های تماسی صحبت کنیم. همان طور که گفتیم استفاده از لنز های تاریخ گذشته می تواند مشکلات بسیار زیادی را برای ما به همراه داشته باشد. از این رو لازم است تا از مدل های مختلف لنز ها و تاریخ انقضای آن ها اطلاع کامل داشته باشید. حال ببینیم برای لنز های مختلف تاریخ انقضا به چه صورت خواهد بود. انواع لنز های تماسی و تاریخ انقضا آن ها به شرح زیر هستند:

تاریخ انقضای لنز های تماسی نرم

این لنز ها به دو صورت سایشی و یک بار مصرف مورد استفاده قرار می گیرند. در ساخت این لنز ها از پلاستیک های نرم و انعطاف پذیر استفاده شده است تا اکسیژن بتواند از طریق قرنیه عبور کند. تنظیم این مدل از لنز ها نسبت به لنز های تماسی سخت بسیار راحت تر است و برای چشم های افراد شرایط بهتری را محیا می کند.

لنز های سایشی که در این دسته از لنز ها قرار دارند برای استفاده یک شبه و یا استفاده مداوم طراحی شده اند. این لنز ها را می توان از یک تا شش شب یا تا یک ماه در طول روز پوشید. در مقابل لنز های سخت یا همان RGP نسبت به لنز های نرم، سفت تر و سخت تر هستند. اما این مدل از لنز ها قابل اطمینان تر و مداوم تر هستند.

لنز های نفوذ پذیر با گاز های ویژه معمولا دید واضح تری را برای شما تولید می کند و می توان برای استفاده روزانه از آن ها استفاده نمود.

تاریخ انقضای لنز های یک بار مصرف

همان طور که از نام این لنز ها معلوم است مصرف آن ها تاریخ خاصی دارد. در حقیقت برای استفاده از این لنز های یک بار مصرف لازم است تا تنها یک بار استفاده از آن ها انجام شود و سپس دور انداخته شوند. قرار است در زمینه استفاده از لنز های تماسی، هر روز یک جفت استفاده کرد و سپس دور انداخته شوند.

پس دقت داشته باشید که از لنز های یک بار مصرف نمی توان برای مدت طولانی استفاده نمود. پس در استفاده از آن ها مراقبت لازم را به عمل آورید.

لنز های جایگزینی گونه ای از لنز های هستند که به نحوی طراحی شده اند که برای مدت زمان مشخصی مانند یک روز، دو هفته یا یک ماه پوشیده می شوند. لنز ها ممکن است برای مدت زمان مشخصی مانند یک روز، یک هفته یا یک ماه پوشیده شوند.

این لنز ها حتی ممکن است به طور مداوم پوشیده شوند و سپس دور انداخته شوند.

تاریخ انقضای این لنز ها معمولا بر روی بسته بندی آن ها درج شده است و لازم است تا شما با دقت آن را مورد بررسی قرار دهید.

تاریخ انقضای لنز در لنزهای آرایشی و تزئینی

تمام قوانین و مقررات مربوط به مراقبت و استفاد از لنز های تماسی برای لنز های تزئینی و آرایشی نیز مورد تایید است.

از این رو لازم است در زمان استفاده از لنز های آرایشی و زیبایی دقت لازم را داشته باشید. زمانی که تمایل دارید از لنز های زیبایی و آرایشی استفاده نمایید لازم است تا تمام قوانین مربوط به آن را با دقت مورد بررسی قرار دهید و حتما لنز های خود را با توجه به تایید پزشک دریافت نمایید.

در حقیقت لازم است تا با مشورت از چشم پزشک برای خرید این لنز ها اقدام نمایید. در نهایت این که تاریخ انقضای این محصولات بر روی جعبه آن ها درج شده است و باید با توجه به این تاریخ برای خرید لنز ها اقدام نمایید.

تاریخ انقضای لنز

بدترین اتفاقی که در زمینه استفاده بعد از تاریخ انقضای لنز می تواند رخ دهید چیست؟

در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی این مسئله بپردازیم که در زمان استفاده از لنز تاریخ گذشته چه مشکلاتی به طور شدید تر برای چشم افراد به وجود می آید.

در حقیقت ما در بخش های قبل در ارتباط با این مشکلات صحبت کردیم اما در این بخش از مقاله قصد داریم در ارنباط با بدترین اتفاقی که ممکن است در این زمینه اتفاق بیفتد صحبت کنیم.

اتفاقاتی که در این زمینه می تواند در چشم ها بیفتد در ارتباط با عفونت های چشمی خواهد بود. چشمان شما یکی از نفوذ پذیر ترین غشا های بدن است.

همچنین یکی از مناطق مستعد عفونت است. اگر لنز های تماسی تاریخ انقضای آن تمام شده باشد، باکتری ها می توانند شروع به شکل گیری و رشد روی لنز کنند. اما بدترین چیزی که ممکن است در این زمینه رخ دهد، ایجاد سوراخ در چشم های شما است.

باکتری با نام Pseudomonas aeruginosa باکتری است که می تواند در لنز های تماسی رشد کند. این باکتری ها سریع عمل می کنند و اگر بلافاصله تاثیر نداشته باشد می تواند یک سوراخ در چشم شما ایجاد نماید. این مسئله می تواند باعث نابینا شدن فرد شود.

نگرانی بسیار بیشتر در ارتباط با لنز تماسی با تاریخ انقضای تمام شده، در ارتباط با عفونت های قارچی است. درست است که محلول های نمکی لنز ها را مرطوب نگه می دارند اما در واقع این محلول ها ضد عفونی کننده نیستند.

این بدان معنی است که اگر محلول ها با لنز ها در تماس باشند نمی توانند قارچ های روی لنز ها را مهار کنند.

توجه داشته باشید که این باکتری ها در محیط احتمالا تاریک و مرطوب شروع به تکثیر می کنند. حتی در صورتی که لنز ها تمیز هم شوند باز هم می توانند ریسک رشد باکتری ها را تقویت کنند.

آیا می توان از لنزی که تاریخ انقضای لنز به پایان رسیده استفاده نمود؟

سوالی که پیش می آید این است و افراد بسیاری آن را می پرسند، این است که آیا می توان از محصولات منقضی شده استفاده نمود؟ !

تاریخ انقضا بر روی محصول نشانگر ماندگاری آن از تاریخ تولید و دقیقا در همان بسته بندی و محلول لنز هست می باشد .

اگر درب لنز رو قبل از اکسپار شدن باز نکنید و محلول آن رو عوض نکنید پس از اتمام این تاریخ هیچ کس نمی تواند ایمنی و کارایی این محصول حساس را تضمین نماید.

در حقیقت مسئولین بهداشت به دلیل حساسیت بسیار بالای لنز های تماسی توصیه می کنند که پس از پایان تاریخ انقضا از این محصول استفاده نشود.

از این رو شما اگر می خواهید قوانین را رعایت کنید ، نباید محصولات منقضی شده را بپوشید زیرا تضمین امنیت آنها نیست.  به همین دلیل می بایست شما به ماندگاری این لنز های تماسی دقت داشته باشید.

توجه کنید که تاریخ هر لنز بر روی بسته آن درج شده است. پس از تاریخ انقضا به هیچ عنوان از این محصول استفاده نکنید.

منابع مقاله ی تاریخ انقضای لنز :

https://www.allaboutvision.com/contacts/faq/why-cls-expire.htm

https://www.nvisioncenters.com/contacts/do-they-expire/#problems

https://www.perfectlens.ca/articles/expired-contacts-why-it-happens

https://mindyourdecisions.com/blog/2012/06/07/can-you-wear-sealed-contact-lenses-that-are-expired/

https://www.allaboutvision.com/contacts/faq/why-cls-expire.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *