امروزه خريد لنزهای چشمی چه بين افراد مبتلا به بيماري هاي چشمي چه بين افراد عادي براي داشتن چشماني زيباتر خيلي همه گير و فراوان شده است. انواع مختلف لنزها مثل لنزهای طبي و لنزهای رنگی مورد استقبال زياد افراد قرار دارند. از این رو مقاله ای را تحت عنوان راهنمای خرید لنز چشم برای شما کاربران عزیز آماده کرده ایم

استفاده از لنز چشم اگرچه با پيشرفت تكنولوژي بسيار راحت و آسان شده است ولي به دليل حساسيت چشم و مراقبت هاي لازم براي استفاده از لنز بايد در خريد و كاربرد آن بسيار دقت كرد.  بسته به نوع لنز طبي يا غيرطبي بايد به نكات مختلفي براي خريد و استفاده از لنزهاي چشمي دقت كرد.

خريد لنزهای چشمی حتي از طريق فروشگاه هاي اينترنتي هم امكان پذير است ولي قبل از خريد حتما بايد از اعتبار و مجوزهاي معتبر اين فروشگاه ها مطمئن باشيد. با اين حال خريد حضوري و از فروشگاه هاي داراي مجوز سازمان بهداشت و يا داروخانه ها بيشتر توصيه مي شود.

راهنمای خرید لنز چشم

راهنمای خرید لنز چشمی

عينك هميشه جزو اولين انتخاب ها براي افرادي بود كه چشمان ضعيفي داشتند. اگرچه استفاده از عينك هميشه سختي هاي خاص خودش را داشته ولي به دليل هزينه بالاي خريداري لنزهای تماسي و يا دردسرهاي مراقبت از لنز چشمي باعث مي شد كه برخي از  افراد عينك را به لنز ترجيح دهند.

ولي با پيشرفت تكنولوژي و فراگير شدن استفاده از لنز چشمي و فراهم آوردن امكانات راحت و مناسب براي استفاده بدون دردسر و مراقبت از لنزهاي چشمي باعث شد كه لنزهاي چشمي در رقابت با عينك تقريب موفق به پيشي گرفتن شوند.

انواع لنزهای چشمی

لنزهاي چشمي متناسب با نوع استفاده و كاركرد آن انواع مختلفي دارد. لنزهاي درون چشمي و لنزهاي تماسي از دو نوع كلي لنزهاي چشمي هستند. البته لنزهاي تماسي شايع تر از لنزهاي درون چشمي هستند چون استفاده راحت تري دارند.

ما این مقاله را تولید کردیم تا شما را در باب راهنمای خرید لنز چشم آگاه کنیم .

لنزهاي درون چشمي لنزهاي تخصصي هستند كه در جراحي هاي چشمي استفاده شده و براي درمان بيماري هاي چشمي مثل آب مرواريد، آستيگماتيسم، نزديك بيني و يا دور بيني و ساير بيماري ها استفاده مي شود. اين لنزها فقط توسط پزشك جراح قابل تجويز است.

لنزهاي تماسي از نوع كلي ديگر لنزهاي چشمي هستند كه معمولي تر و شايع تر هستند. اين لنزها در خارج از چشم و روي لايه بيروني مردمك چشم به راحتي با دست قابل قرار دادن هستند. لزنهاي تماسي انواع مختلفي دارند كه برخي از آنها روزانه و بارها خريداري و تعويض مي شوند.  

لنزهاي چشمي انواع مختلفي دارند كه بايد هنگام خريد به مشخصات آنها دقت كرد. لنزهاي قديمي ضخيم بودند و روي قدرت بينايي چشم كمي تاثير منفي داشتند ولي امروزه لنزها چنان پيشرفته و ظريف و نازك شده اند كه بسيار به تقويت بينايي كمك مي كنند.

انواع لنزهای چشمی بر اساس مواد سازنده

لنزهاي چشمي به طور كلي و بر اساس مواد سازنده شان به دو دسته تقسيم مي شوند: لنزهاي سخت (hard) و لنزهاي نرم ( soft). لنزهاي سخت خود به دو نوع مختلف تقسيم مي شوند: لنزهاي نافذ اكسيژن و لنزهاي استاندارد. ويژگي شاخص لنزهاي سخت استاندارد در مقايسه با لنزهاي نافذ اكسيژن اين است كه نمي توانند اكسيژن را به قرنيه چشم انتقال دهند. اين لنزها ميزان اكسيژن رساني بسيار پاييني دارند و يا اصلا قادر به اكسيژن رساني به چشم نيستند. بنابراين اين نوع لنزها براي افرادي كه قوز قرنيه دارند، مناسب نيستند.

نوع ديگر لنزها، لنز نرم است كه در مقايسه با لنز سخت داراي انعطاف پذيري بيشتري و استفاده راحت تر است. اين نوع لنزها جزو جديد ترين و پيشرفته ترين انواع لنزها هستند و با ورود اين لنزها به بازار افراد زيادي عينك هاي خود را براي هميشه كنار گذاشتند.

شناخت نوع لنز راهنمایی خرید لنز را تسهیل میکند

لنزهاي نرم داراي دو نوع هستند: لنزهاي قابل برنامه ريزي و لنزهاي سنتي. لنزهاي سنتي ب طور طولاني مدت استفاده مي شوند و پس از چند ماه استفاده تعويض مي شوند. نوع استفاده اين نوع لنزها باعث مي شود كه نياز به مراقبت هاي بيشتري براي رعايت تميزي و بهداشت داشته باشند. برعكس لنزهاي سنتي، لنزهاي قابل برنامه ريزي موقتي و كوتاه مدت هستند. اين نوع لنزها خود انواع مختلف دارند و در مدت يك ماه ممكن است چند بار تعويض و جايگزين شوند. چون اين لنزها به محض داشتن كوچك ترين آلودگي دور انداخته مي شوند، استفاده از آنها راحت تر است چون نياز به مراقبت هاي زيادي ندارند. لنزهاي نرم انواع مختلفي دارند مثل لنز روزانه، يك بار مصرف و لنزهای موقت كه به تناسب نياز شما قابل خريداري و استفاده اند.

راهنمای خرید لنز چشم را از مغاذه داران بخواهیم , بيشتر افراد مي توانند از لنزهاي نرم استفاده كنند ولي براي برخي بيماران مثل افراد مبتلا به آستيگماتيسم توصيه مي شود كه از لنزهاي سخت به جاي لنزهاي نرم استفاده كنند. البته بايد يادتان باشد كه به هيچ وجه خودتان به تنهايي و بدون توصيه پزشك براي خود لنز خاصي تجويز نكنيد و حتما با پزشك معالج خود مشورت كنيد.

استفاده از لنزهاي چشمي خيلي راحت و پركاربرد است اما براي برخي از افراد اصلا توصيه نمي شود. بخصوص افرادي كه داراي خشكي چشم، آلرژي و حساسيت فصلي، عفونت چشمي هستند يا بيماراني كه دچار پركاري تيروئيد و يا ديابت هستند، نمي توانند از لنزهاي چشمي استفاده كنند.

فوايد استفاده از لنزهای چشمی

راهنمای خرید لنز چشمی

راهنمای خرید لنز چشم : استفاده از لنزهاي تماسي فوايد و مضرات خودش را دارد.چیزی که در راهنمای خرید لنز چشم مهم هست  ابتدايي ترين و اصلي ترين فايده آن اين است كه به شما ظاهري عادي و طبيعي مي دهد. عينك ها حتي با طراحي هاي زيباي فريم هاي خود باز هم چيزي اضافي روي صورت هستند و از زيبايي صورت و چشم كم مي كنند. بخصوص استفاده از عينك در شرايط آب و هوايي خاص مثل روزهاي باراني و برفي كمي سخت است و لنزهاي چشمي اين مشكل را رفع مي كنند.

استفاده از لنزهاي طبي به جاي عينك به شما امكان مي دهد كه در انجام بسياري از فعاليت هاي پرتحرك مشكلي نداشته باشيد. بخصوص حين ورزش كردن  و دويدن ديگر نيازي نيست كه عينك تان را برداريد و بدون ديد كافي و مناسب آن فعاليت را انجام دهيد.

از جمله فوايد ديگر آن اين است كه همانند عينك و حتي بهتر از آن براي درمان افراد با هر درجه از نزديك بيني و دوربيني مناسب است. حتي اگر هر دو چشم بيمار دچار درجه هاي متفاوتي از كم بيني باشند و يا حتي چشمي داراي دوربيني و چشم ديگر داراي نزديك بيني باشد، لنزهاي چشمي مختلفي براي بهبود بينايي قابل استفاده است. اين فايده لنزهاي چشمي بخصوص براي افرادي كه مدام مجبور به استفاده همزمان دو عينك دوربين و نزديك بين هستند، بسيار مهم است و آنها از عوض كردن مدام عينك ها راحت مي كند.

اگرچه استفاده از لنزهاي چشمي براي برخي توصيه نمي شود ولي حتي بيماران دچار آستيگماتيسم هم از آن استفاده مي كنند. استفاده از لنزهاي تماسي فرصتي هم براي پراختن به زيبايي تان فراهم مي كند. شما با استفاده از لنز رنگی و تغيير رنگ چشم تان مي توانيد هم در چهره تان تنوع ايجاد كنيد و هم به زيبايي صورت تان بيافزاييد.

معايب خريد لنز چشمی

لنزهاي چشمي در كنار تمام فوايد و مزاياي خود، معايبي هم دارند. اگرچه اين معايب در مقايسه با مزاياي استفاده از لنز طبی قابل ناديده گرفتن هستند.

اولين چيزي كه شما قبل از تصميم به خريد لنزهاي چشمي بايد توجه كنيد اين است كه استفاده از آنها خيلي بيشتر از عينك به مراقبت نياز دارند. اين مراقبت ها مربوط به رعايت بهداشت، شست و شو و زمان درست تعويض آنها است.

نكته بعدي، برای راهنمای خرید لنز چشم قيمت آنها است. هزينه خريد لنزهاي طبي و لنزهاي تماسي نسبت به عينك بيشتر است و علاوه بر خريد خود لنز، نياز به تهيه وسايل جانبي هم دارند. شما نمي توانيد لنزها را مدام استفاده كنيد. حتي گران ترين و بهترني لنز را هم نهايتان مي توانيد تا سه سال نگه داريد و بعد بايد آن ر دور بياندازيد و لنز جديد بخريد.

معايب ديگر استفاده از لنز چشمي محدوديت استفاده آن است. بيشتر لنزهاي تماسي را فقط در طول روز مي توانيد استفاده كنيد و شب ها بايد از چشم خارج كنيد چون ممكن است باعث ايجاد عفونت چشمي شويد. در زماني كه به بيماري هايي مثل سرماخوردگي يا عفونت هاي ويروسي دچار مي شويد، بايد از عينك به جاي لنز استفاده كنيد.

برخی نکات مهم جهت راهنمای خرید لنز چشم

در کنار مطالعات در باب راهنمای خرید لنز چشم حتما با يك متخصص چشم پزشك خوب نیز مشورت كنيد و يا حداقل از يك مركز بينايي سنحي معتبر براي تست بينايي كمك بگيريد تا لنز مناسب چشم تان را بتوانيد خريداري كنيد.

فروشگاه يا مركز معتبري را براي خريد انتخاب كنيد و قبل از خريد سعي كنيد مطالعه كافي براي شناخت انواع لنزها داشته باشد و ليستي از برندهاي معتبر و ويژگي لنزها تهيه كنيد.

در هنگام خريد به بسته بندي لنز، استاندارها و تاريخ و ساير نكات مهم ديگر توجه كنيد. از خريد لنز بدون بسته بندي خودداري كنيد و هرگز لنز چشمی كه از جا لنزي جدا شده را خريداري و استفاده نكنيد.

دقت كنيد كه محلول لنز كه براي شستشوي لنز بايد از آن استفاده كنيد، پلمپ باشد. محلول يا همان مايع لنز اهميت بسياري دارد چون وظيفه پاك كنندگي و ضدعفوكنندگي لنز را بر عهده دارد. اين محلول بعد از باز كردن درب آن نهايتا يك ماه قابل استفاده است. هيچ وقت با محلول قديمي خودتان لنز جديد تان را شست و شو نكنيد و از محلولي كه فروشنده استفاده مي كند هم استفاده نكنيد.

يكي از مهم ترين پارامترهای راهنمای خرید لنز چشم این است که بايد دقت كنيد تاريخ آن است. همان طور كه قبلا گفتيم، لنزهاي چشمي موقتي هستند و بعد از تاريخ مشخصي بايد دور انداخته شوند. لنزهاي فصلي بايد حداقل سه ماه از تاريخ مصرف آنها باقي مانده باشد و لنزهاي سالانه هم حداقل بايد يك سال تاريخ انقضاي آنها زمان داشته باشند.  

ممكن است شما متناسب با چشم خود مجبور باشيد كه لنز مخصوص استفاده كنيد. پس هنگام خريد، علاوه بر اطلاعات خودتان و توصيه پزشك معالج تان، از فروشنده هم كمك بگيريد تا شما را راهنمايي كند كه لنز مناسبي بخريد.

نكات مهم براي استفاده درست از لنز چشمی

قبل از خريد لنز تماسي و قبل از استفاده از آن ابتدا راهنمای خرید لنز چشم و نكات مربوط به آن را  مطالعه كنيد. سعي كنيد طبق قوانين و ضوابط درج شده روي آن عمل كنيد.

براي رعايت نكات بهداشتي سعي كنيد هميشه و در همه جا، جا لنزی و مايع مخصوص لنزتان را همراه خودتان داشته باشيد. چون ممكن است در طول روز نياز به شستو شوي لنز داشته باشيد.

لنزها را حتما از قبل از گذاشتن روي چشم و بعد از برداشتن آنها با محلول بشوييد و ماهي يكبار از قرص لنز آرین براي ازبين بريدن رسوبات آن استفاده كنيد. قبل از تماس دست با لنز حتما دست هاي تان را خوب بشوييد. جاي لنزي را هر سه ماه يكبار عوض كنيد.

در هنگام حمام كردن يا شنا از لنز استفاده نكنيد. به محض مواجه شدن با مشكلي در لنز مانند آلودگي زياد، ترك خوردگي يا احساس سوزش و خارش حين استفاده، آن را تعويض كنيد.

درصورتي كه بعد از مدتي از استفاده از لنز دچار مشكلاتي در بينايي تان مانند درد، سوزش يا خارش شديد، به پزشك تان مراجع كنيد. هرچند وقت يكبار و پس از تعويض چندباره لنزهاي تان به نزد پزشك تان برويد تا قدرت بينايي تان و سلامت چشم هاي تان را مورد معاينه قرار دهد.

نتیجه راهنمای خرید لنز چشم

تمام نكات مراقبتي كه در مورد راهنمای خرید لنز چشم گفته شد براي تمام انواع لنزهاي چشمي اعم از لنزهاي تماسي طبي و آرايشي است. اما اگر عمل جراحي كاشت لنز داخل چشمي انجام داده ايد و به دستور پزشك معالج تان از لنز تماسي هم استفاده مي كنيد بايد نكات بيشتري را براي مراقبت از چشم و لنزتان توجه كنيد.

گاهي لنزهاي تماسي توصيه شده بعد از عمل جراحي فقط براي افزايش قدرت بينايي شما است و با عينك هم قابل تعويض است. اما اگر از لنزهاي تماسي براي تقويت بينايي خود و اصلاح ميزان آستيگماتيسم، نزديك بيني، دوربيني، پير چشمي و ساير مشكلات بينايي استفاده مي كنيد، حتما هرچند وقت يكبار براي معاينه و مشورت با چشم پزشك تان مراجعه كنيد تا متناسب با افزايش يا كاهش قدرت و وضوح ديد تان لنز تماسي تان را تغيير دهيد. 

حتما به این نکته توجه کنید که حتی برای راهنمای خرید لنز چشم حتما باید متخصص در این زمنیه مشورت کنید. چرا که چشم حساس ترین اندام بدن است .

جهت کسب اطلاعات عمومی بیشتر درمورد لنزها و لوازم جانبی آنها , خواندن مقالات زیر نیز خالی از لطف نیست :

بهترین لنز طبی کره ای کدام است ؟ هرا , مورنینگ یا … ؟؟؟

بررسی لنز قرمز و انواع مدل های مختلف این لنزخاص !

دلایل ضعیف شدن چشم چه چیزهایی میتونه باشه ؟؟

جلوگیری از ضعیف شدن چشم چگونه ممکن است ؟؟

در استفاده از لنز طبی باید به چه نکاتی توجه کرد  ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *