در این مقاله همراه لنز مارکت باشید تا با راهکارهای درمان التهاب قرنیه آشنا شوید. چشم ها پنجره ای رو به دنیای اطراف هستند که هر گونه آسیبی به آن باعث اختلال در ادامه زندگی می شود. چشم ها به علت حساس بودن ممکن است درگیر بیماری های مختلفی شوند. یکی از این بیماری های التهاب قرنیه است. التهاب قرنیه نوعی عفونت است که جلوی قرنیه چشم را می پوشاند.

برای خرید لنز طبی مارک فستيوال با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

این بیماری گاهی توسط عفونت‌های ویروسی، باکتریایی، قارچی یا انگلی ایجاد می‌شود. التهاب قرنیه غیر عفونی می‌تواند توسط جراحتی کوچک، استفاده طولانی مدت از لنزها و دیگر بیماری‌های غیرعفونی ایجاد شود. 

التهاب قرنیه چیست؟

کراتیت یا التهاب قرنیه ، التهاب دردناک لایه بالایی شفاف چشم یعنی قرنیه است. این وضعیت می تواند ناشی از عفونت یا آسیب باشد و منجر به تاری نور و همچنین حساسیت به نور می شود. در صورت بروز این علائم، به سرعت به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. چشم حساس است و راه های زیادی برای درمان دارد تا از خود در برابر آسیب محافظت کند.

برای خرید لنز طبی مارک جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

به عنوان مثال پلک، چشم را می پوشاند، در حالی که اشک و مایعات عفونت را از بین می برند. قرنیه سد اصلی چشم در برابر آلودگی، میکروب و بیماری است. از آنجایی که قرنیه یکی از اولین خطوط دفاعی چشم است، به راحتی می تواند زخم و متورم شود. این بیماری به عنوان کراتیت نیز شناخته می شود.

علائم التهاب قرنیه چیست؟

بسته به علت، علائم التهاب قرنیه ممکن است متفاوت باشد. اما درد و قرمزی نشانه های کلیدی هستند. قرنیه به تمرکز بینایی کمک می کند، بنابراین هرگونه التهابی می تواند دید را تار یا کدر کند. در برخی موارد، چشم آسیب دیده متورم می شود. یکی دیگر از علائم، احساس شن در چشم است. همچنین، ممکن است بسوزد، یا مایع زرد-سبز را تخلیه کند.

فرد مبتلا به التهاب قرنیه ممکن است به نور حساسیت داشته باشد که به آن فوتوفوبیا می گویند. در نتیجه، ممکن است از نورهای روشن داخل خانه یا نور شدید خورشید اجتناب کنند. هر کسی که ایت علائم را دارد باید در اسرع وقت به چشم پزشک مراجعه کند. اگر التهاب قرنیه شدیدتر شود، ممکن است به چشم آسیب برساند یا باعث کوری شود.

علت بروز التهاب قرنیه چیست؟

معمولا علل بروز این بیماری قابل شناسایی نیست ولی می توان آن را به آسیب دیدگی چشم، فاکتور های ارثی و یا تعدادی از بیماری ها ارتباط داد .دلایل این بیماری عبارتند از :

آسیب دیگی چشم:

در صورتی که جسمی سطح قرنیه را خراش دهد و یا وارد آن شود، می تواند منجر به بروز الهتاب قرنیه غیر عفونی شود. همچنین، آسیب دیدگی باعث می شود تا قارچ یا باکتری به سطح آسیب دیده دسترسی داشته باشد و نوع عفونی التهاب قرنیه را بوجود آورد.

لنزهای چشمی آلوده:

باکتری و قارچ و انگل، به خصوص انگل میکروسکوپی اکانتاموئبا می تواند در سطح لنزهای چشمی زندگی کند و زمانی که فرد لنز را در چشمان خود قرار می دهد، قرنیه عفونی شود. بهتر است حتما لنزهای تماسی را با محلول شست و شوی مختص خود قبل گزاشتن تمیز کنید.

ویروس ها:

ویروس ها همانند ویروس تبخال و هرپس زوستر و ویروس های عامل کلامیدیا می توانند منجر به بروز این بیماری شوند.

آب آلوده:

مواد شیمیایی  و آلوده موجود در آب استخر ها باعث آزار قرنیه می شود و سطح ظریف غشای قرنیه را ضعیف می کند و منجر به بروز الهتاب قرنیه شیمیایی می شود. باکتری، قارچ، انگل های داخل آب به خصوص رودخانه ها، دریاچه ها و وان های اب داغ می توانند در هنگام شنا وارد چشمان شما شوند و به الهتاب قرنیه منجر شوند. 

پیشگیری از الهتاب قرنیه

اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، برند لنز، استفاده درست، تمیز کردن و ضدعفونی کردن می‌تواند به پیشگیری از این بیماری کمک کند. با رعایت نکات زیر می توانید تا حد زیادی از التهاب قرنیه جلوگیری کنید:

برای خرید لنز بوش اند لومب با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

لنز تماسی را از جای معبر تهیه کنید، برای تهیه لنز باکیفیت می توانید به لنز مارکت مراجعه کنید. قبل از دست زدن به لنز، دست‌های خود را شسته و خشک کنید. دستورات متخصص چشم را در مورد نحوه نگه‌داری از لنزها دنبال کنید. از مالیدن شدید لنزها خودداری کنید، زیرا سبب خراش آن‌ها می‌شود. لنزها را در موعد مقرر تعویض کنید. اگر لنز های شما ماهانه هستند بهتر است لنزهای خود را هر ۳ تا ۶ ماه، تعویض کنید.

راهکارهای درمان التهاب قرنیه

التهاب قرنیه غیر عفونی:

درمان این نوع از التهاب قرنیه با توجه به دلیل بروز آن متفاوت است. در صورتی که این بیماری به دلیل خراش قرنیه و یا استفاده از لنز های چشمی بوجود آمده باشد، شما نیازی به درمان ندارید. در صورتی که علائمی همانند اشک و درد داشتید، باید از داروهای تجویزی برای چشمانتان استفاده کنید و از پوشش های چشمی مصرف کنید تا وضعیت بهبود یابد.

التهاب قرنیه عفونی:

درمان این نوع از التهاب قرنیه با توجه به دلیل بروز آن عبارت است از:

التهاب قرنیه باکتریایی:

به منظور درمان الهتاب خفیف، می توان از قطره های چشمی ضد باکتری استفاده نمود تا عفونت را به صورت موثر درمان کرد. در صورتی که عفونت متوسط تا شدید باشد، باید از آنتی بیوتیک های  خوراکی استفاده کنید.

التهاب قرنیه قارچی:

برای درمان این مورد، از قطره های چشمی ضد قارچ و داروهای خوراکی ضد قارچ استفاده می شود.

التهاب قرنیه ویروسی:

برای درمان این مورد از قطره های چشمی ضد ویروس و داروهای خوراکی ضد ویروس استفاده می شود ولی این داروها نمی توانند به صورت کامل بیماری را رفع کنند و ممکن است ییماری بازگردد.

التهاب قرنیه اکانتوموبایی:

بیماری به وجود آمده توسط انگل ریز اکانتوموبا با سختی درمان می شود. می توان از قطره های چشمی آنتی بیوتیک استفاده کرد ولی تعدادی از انواع این عفونت ها در برابر داروها مقاوم هستند. در صورتی که این بیماری با مصرف داروها بهتر نشود و یا موجب آسیب دیدگی دائمی بینایی شود، پزشکتان پیوند قرنیه را پیشنهاد خواهد کرد.

بیماری التهاب قرنیه یک بیماری چشمی است که در اثر مواقع با قطره های چشمی و قرص های آنتی بیوتیک درمان می شود. علل به وجود آمدن این بیماری آب آلوده، جراحت، استفاده از لنز تماسی بی کیفیت و ویروس ها است. شما برای تهیه لنزهای تماسی و محلول نگهدارنده ی لنز می توانید به سایت لنز مارکت که یکی از معتبرترین فروشگاه های فروش لنز است مراجعه کنید و لنز باکیفیت خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *