چشم ها مانند هر اندام دیگری دچار مشکلاتی می شوند. یکی از مشکلاتی که امروزه بسیاری درگیر آن هستند، فشار چشم است. فشار چشم از دسته بیماری های چشمی شایع می باشد که موقع خستگی زیاد چشم تحت فشار بیشتری قرار می گیرد. مثلا موقع رانندگی کردن مسافت های طولانی، یا زل زدن به صفحه کامپیوتر. با لنز مارکت همراه باشید تا با فشار چشم و روش های اندازه گیری فشار چشم آشنا شوید.

برای خرید لنز بوش با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

فشار چشم عارضه رنج آوری است اما معمولا جدی نیست و زمانی که چشم ها استراحت داشته باشند، بهتر می شود. در برخی موارد، علائم و نشانه های فشار چشم یک بیماری چشمی زیرلایه ای را نشان می دهد که نیاز به درمان هم دارد. فشار چشم که به علت انسداد مجرای خروجی زلالیه و یا  افزایش مایع داخل چشم، اتفاق می افتد  و موجب آسیب به بافت حساس  چشم  و شبکیه چشم می شود.

برای خرید لنز بوش اند لومب با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

لازم است هر چه سریعتر بررسی شود زیرا در صورت عدم معالجه به موقع می تواند به  عصب بینایی فرد آسیب جدی و جبران ناپذیری وارد کند. 

فشار چشم چیست؟

فشار داخل چشمی، فشاری است که در اثر تولید مایع زلالیه و تغییر حجم کروئید و تونوسیتی عضلات خارج چشمی ایجاد شده و مقدار متوسط آن ۱۵ میلی متر جیوه می باشد. زمانی که فشار چشم از ۲۱ میلی متر جیوه بالاتر رود، نیرویی در داخل چشم ایجاد شده که می تواند به عصب بینایی چشم آسیب رساند.

برای خرید لنز طبی جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

افزایش فشار چشم می تواند منجر به آسیب عصب اپتیک شود، افزایش فشار درون چشم ممکن است خطر ابتلا به گلوکوم را افزایش دهد. با این حال همه افرادی که فشار چشم افزایش یافته دارند، دچار گلوکوم نمی شوند.

روش های اندازه گیری فشار چشم چیست؟

چشم پزشک شما از یک تست ساده برای اندازه گیری فشار داخل چشمی استفاده می کند. این نوع تست  تونومتری نامیده می شود. علاوه بر انجام تست تونومتری، چشم پزشک شما ممکن است هر گونه علامت گلوکوم را نیز بررسی کند. این بررسی ممکن است شامل معاینه عصب اپتیک و همچنین ارزیابی دید محیطی شما باشد. راه های بسیاری برای انجام تست تونومتری وجود دارد. که لنز مارکت به بررسی تعدادی از آن ها می پردازد.

  • اپلاناسیون تونومتری

روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری فشار چشم وجود دارد. یکی از این روش‌ها که بدون درد است، اپلاناسیون تونومتری نام دارد. اصطلاح اپلانیت به معنی باد کردن است. در بیشتر مطب‌های چشم‌پزشکی، فشار چشم با استفاده از اپلاناسیون تونومتری گلدمن اندازه‌گیری می‌شود و یک استاندارد طلایی برای اندازه‌گیری فشار چشم محسوب می‌شود. در این آزمایش، چشم‌ها با قطره بیحس کننده بی حس می‌شوند.

برای خرید لنز طبی مارک جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

به علاوه مقدار کمی از رنگ غیر سمی نیز در چشم ریخته می‌شود. متخصص چشم، سر شما را در دستگاهی به نام اسلیت لامپ قرار می‌دهد. سپس یک سری کوچک به آرامی سطح چشم را لمس کرده و فشار چشم را اندازه‌گیری می‌کند. فشار چشم بر اساس نیروی مورد نیاز برای صاف کردن یک ناحیه ثابت قرنیه اندازه‌گیری می‌شود.

برای خرید لنز طبی مارک مورنينگ با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

این تست ممکن است تحت تأثیر شرایط مختلفی مانند کم یا زیاد بودن رنگ در چشم یا ضخامت و نازکی قرنیه قرار گیرد. به عنوان مثال، می‌دانیم که در قرنیه نازک که ممکن است به صورت طبیعی یا اکتسابی باشد اگر یک بیمار که عمل لیزر را برای اصلاح عیوب انکساری چشم خود انجام داده ست، فشار چشم با این ابزار سنجیده شود به طور مصنوعی پایین نشان داده می‌شود. به علاوه، قرنیه نازک یک عامل مؤثر در ابتلا به گلوکوم است بنابراین سنجش ضخامت قرنیه بخشی از معاینه جامع چشم است باید در اولین ویزیت و همچنین ویزیت‌های بعدی انجام شود.

  • پنتوماتونومتری

یک روش دیگر اندازه‌گیری فشار داخل چشم، پنوماتونومتری است که در صورت وجود زخم یا بافت اسکار در قرنیه بسیار مفید است اما باید به عنوان بخشی از معاینه دوره‌ای در نظر گرفته شود. در این مورد از قطره بیحسی نیز استفاده می‌شود اما نیازی به استفاده از رنگ نیست. پنوماتونومتر نیز فشار را چاپ کرده بنابراین می‌توان کیفیت اندازه‌گیری را نیز سنجید. پنوماتونومتری کمتر تحت تأثیر ضخامت قرنیه قرار می‌گیرد.

  • ریبوند تونومتری

ریبوند تونومتری یکی دیگر از روش‌های اندازه‌گیری فشار چشم است. یک پرآب با نوک پلاستیکی کوچک به آرامی روی قرنیه کشیده می‌شود. به استفاده از قطره‌های بیحس کننده برای انجام این اندازه‌گیری نیازی نیست و از ابزاری به نام iCare استفاده می‌شود که می‌توان آن را در منزل نیز به کار گرفت.

برای خرید لنز طبی مارک فستيوال با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

این یک وسیله قابل حمل است و کاربریان برای کودکان یا بیمارانی که نمی‌توانند از روش‌های سنتی‌تر اندازه‌گیری فشار استفاده کنند ساده است. یک ابزار قابل حمل دیگر که کار کردن با آن آسان است، تونوپن می‌باشد که نوع الکترونیکی تونومتری ایندنتاسیون است. به هر حال، بر خلاف iCare، برای استفاده از تونوپن باید از قطره‌های بیحس کننده استفاده کنید.

  • تونومتری پف هوا

تونومتری غیر لمسی (یا تونومتری پف هوا) نوعی روش اندازه‌گیری فشار چشم است که در آن از پالس‌های هوا به قرنیه باد شده استفاده می‌شود. با این که در مورد صحت اندازه‌گیری به این روش تردید وجود دارد اما تجهیزات مدرن نشان می‌دهد که با تونومتری گلدمن ارتباط دارد.

  • روش های دیکر تونومتری 

علاوه بر روش‌های اندازه‌گیری فشار چشم که در مورد آن ها توضیح داده شد، روش‌های دیگری نیز برای سنجش این فشار وجود دارند. به یاد داشته باشید که زمانی که شما فشار چشم خود را 4 تا 6 مرتبه در سال اندازه‌گیری می‌کنید، پزشکان فقط آن را در یک قسمت کوچک اندازه‌گیری می‌کنند.

فشار چشم در طول روز متغیر است و نوسانات فشار چشم ممکن است مضر باشند به خصوص برای بیماران مبتلا به گلوکوما؛ بنابراین، روش‌های جدیدی برای اندازه‌گیری 24 ساعته فشار چشم توسعه یافته‌اند، به عنوان مثال از یک لنز تماسی که یک سنسور فشارسنج چشمی دارد استفاده می‌شود. با این حال از این تجهیزات هنوز به صورت روتین در معاینات استفاده نمی‌ شود.

سخن پایانی در باب فشار چشم

به طور کلی فشار چشم زمانی رخ می دهد که فشار در چشم شما بالاتر از حد طبیعی باشد، اما هیچ نشانه ای از آسیب گلوکوماتوز وجود نداشته باشد. این بیماری ممکن است زمانی رخ دهد که مایعات تولید شده به صورت طبیعی توسط چشم امکان تخلیه مناسب نداشته باشند.

هایپرتنشن چشمی می تواند منجر به آسیب عصب اپتیک شود، به همین دلیل افرادی که هایپرتنشن چشمی دارند، از نظر ابتلا به گلوکوم در خطر بیشتری هستند. فشار چشم معمولا علامتی ندارد، درنتیجه لنز مارکت این احتمال را می دهد که فرد به آن دچار باشد، اما اطلاعی نداشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *