سوزش چشم هنگام استفاده از لنز را همه تجربه کرده اند .

در این مقاله می خواهیم در مورد علت سوزش چشم هنگام استفاده از لنز ، بیشتر بدانیم. لنزهای چشمی یک وسیله پزشکی ایمن و موثر محسوب می شوند که برای بهبود بینایی و اصلاح عیوب انکساری در چشم قرار می گیرند. با این حال، این لنزها گاهی اوقات می توانند باعث سوزش و یا تحریک چشم شوند.

دلایل شایع مشکلات لنزهای چشمی می تواند مربوط به لنزهای آسیب دیده یا ناسازگار یا واکنش های آلرژیک به مایع های تمیز کننده لنز باشد. همچنین آلرژن های رایج مانند گرد و غبار و گرده گل ها می توانند زیر لنزها جمع شده و باعث تحریک چشم شوند، به خصوص اگر از آلرژی رنج می برید.

سوزش چشم ممکن است در اثر استفاده از لنزها ایجاد شود یا ممکن است در نتیجه یک مشکل پزشکی باشد که با استفاده بیشتر از لنزهای چشمی، بیشتر می شود. در هر صورت، باید به این مشکل توجه کرد و آن را اصلاح کرد.

مشکلات ناشی از سوزش چشم هنگام استفاده از لنز 

طبق نظرسنجی منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، تقریباً 99 درصد کسانی که از لنزهای چشمی استفاده می کنند، حداقل یک رفتار بهداشتی ضعیف دارند که خطر التهاب یا عفونت چشم را افزایش می دهد.

سوزش چشم هنگام استفاده از لنز

نشستن دست ها قبل از قرار دادن لنزها در چشم و یا تمیز نکردن یا نگهداری آن ها طبق دستورالعمل ها می تواند باعث جمع شدن باکتری ها روی لنزها شود. این کار می تواند منجر به عفونت احتمالی چشم شود، که منجر به سوزش چشم می شود. تورم قرنیه و خشکی چشم می تواند در اثر استفاده از لنزها بیشتر شود، همچنین این علائم ممکن است نشان دهنده یک مسئله اساسی پزشکی باشد که باید برطرف شود.

اگر پس از استفاده از لنزهای چشمی، چشم های شما سوخت یا تحریک شد، فورا لنزها را از چشم خارج کرده و در صورت نیاز به اصلاح دید از عینک استفاده کنید. اگر تحریک بهبود نیافت یا ادامه پیدا کرد، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

با مراقبت مناسب از لنزها، استفاده از آن ها طبق دستورالعمل ها و پیروی از روش های بهداشتی مناسب، می توانید کمترین میزان تحریک چشم و مشکلات لنزهای چشمی را داشته باشید. با خرید لنزهای چشمی طبق دستور پزشک و تغییر بالقوه نسخه، مراقبت مناسب از لنزها و درمان هرگونه مسائل پزشکی مرتبط با چشم، اغلب مشکلات لنزهای چشمی برطرف می شود.

علت سوزش چشم هنگام استفاده از لنز :

طبق گفته آکادمی چشم پزشکی آمریکا (AAO)، موارد زیر از اصلی ترین دلیل های سوزش چشم هنگام استفاده از لنز هستند:

  • لنزهایی که متناسب با چشم افراد نیستند، می توانند باعث سوزش چشم شوند.
  • لنزهای آسیب دیده می توانند باعث سوزش چشم شوند.
  • آلرژی به مایع تمیز کردن لنزهای چشمی می تواند باعث سوزش چشم افراد شود.
  • عفونت چشم می تواند باعث سوزش چشم در افراد استفاده کننده از لنز شود.
  • حساسیت به رسوب پروتئین ناشی از پارگی در لنزها می تواند باعث سوزش چشم شود.
  • آلرژی فصلی یا آلرژی به چیزهای متداول، مانند گرد و غبار یا گرده گل ها و گیاهان می تواند منجر به سوزش چشم و تحریک آن شود. هنگامی که از لنزهای چشمی استفاده می کنید، این مواد حساسیت زا می توانند در زیر لنز گیر کرده و منجر به تحریک و قرمزی بیشتر چشم ها شوند.
  • گاهی اوقات، اگر پس از استفاده از لنزها، چشمان شما بسوزد و تحریک شود، می تواند به یک مسئله پزشکی زمینه ایی مربوط شود.
  • یکی دیگر از دلایل عمده تحریک و سوزش چشم، خشکی چشم است. لنزها می توانند رسیدن جریان اکسیژن به چشم را مسدود کنند و در نتیجه باعث خشکی و تحریک چشم ها شوند.
  • تورم در لایه خارجی چشم، قرنیه، همچنین می تواند منجر به احساس سوزش در چشم شود. این امر می تواند در اثر استفاده طولانی مدت از لنزهای چشمی تشدید شود. ضربه به چشم، قرار گرفتن در معرض سموم، جراحی چشم و اختلالات آندوتلیال مانند دیستروفی آندوتلیال فوکس، که باعث از بین رفتن سلول های آندوتلیال می شود، می تواند از دلایل عمده تورم قرنیه باشد.

سوزش چشم هنگام استفاده از لنز

معرفی محلول های لنز استاندارد و معتبر

مسائل پزشکی مرتبط با لنزهای چشمی :

انجمن بینایی سنجی آمریکا (AOA) گزارش داد که از هر هفت نفری که از لنزهای چشمی استفاده می کنند، شش نفر حداقل یک کار انجام می دهند که خطر ابتلا به عفونت چشم را افزایش می دهد.

نزدیک به نیمی (45 درصد) از افراد بزرگسال، از لنزها بیشتر از مدت زمان ماندگاری خود استفاده می کنند و آن ها را طبق برنامه پیشنهادی، جایگزین نمی کنند.

لنزهای چشمی، دائمی نیستند. لنزها باید در فواصل منظم دفع و جایگزین شوند. لنزهای یکبار مصرف روزانه به گونه ایی طراحی شده اند که فقط یک بار استفاده شوند. از لنزهای دیگر ممکن است به تعداد مشخصی از روزها استفاده شود، مثلاً تا یک هفته یا یک ماه و یا حتی یک سال.

بیشتر لنزهای چشمی برای استفاده روزانه در نظر گرفته شده اند. باید هر شب آن ها را از چشم خارج کرده و بعد در طول مدت شب در مایع مخصوص نگهداری لنز قرار دهید و بعد صبح روز بعد می توانید از آن ها استفاده کنید. نظافت و نگهداری نامناسب از لنزها، نشستن دست ها قبل از لمس چشم ها یا لنزها یا استفاده از لنزها برای مدت های طولانی یا بیش از حد مجاز، احتمال عفونت چشم را افزایش می دهد.

استفاده طولانی از لنز چشمی

حتی استفاده از لنزهای چشمی که برای استفاده طولانی مدت در طول شب تأیید شده اند، می تواند خطر ابتلا به عفونت چشم را افزایش دهد. عفونت های شایع چشم، مانند التهاب ملتحمه یا چشم صورتی، می تواند در اثر تجمع باکتری روی لنزها ایجاد شده و چشم را آلوده کند.

گاردین منتشر می کند، حدود 1 میلیون از مراجعه افراد به پزشکان برای عفونت های چشمی مربوط به استفاده از لنزها بوده است. علائم عفونت چشم اغلب شامل سوزش و تحریک چشم است.

یکی از دلایل سوزش چشم هنگام استفاده از لنز، خشکی چشم است. خشکی چشم می تواند مزمن و در نتیجه تولید ضعیف اشک یا یک بیماری پزشکی مانند دیابت یا آرتریت روماتوئید باشد. AOA گزارش می دهد که خشکی چشم نیز می تواند به دلیل استفاده طولانی مدت از لنزها ایجاد شود.

پیشگیری و مراقبت از سوزش چشم هنگام استفاده از لنز :

اگر هنگام استفاده از لنزهای چشمی، یا در هر زمان از روز، احساس سوزش چشم کردید، باید فورا لنزها را از چشم خود خارج کنید. ممکن است ذراتی زیر لنزها وجود داشته باشند و خارج کردن آن ها از چشم می تواند به از بین بردن سوزش چشم کمک کند. سعی کنید قبل از قرار دادن مجدد لنزها، آن ها را کاملاً بشویید و از نظر آسیب دیدگی بررسی کنید.

برای کاهش تحریک چشم ها باید کمی به آن ها استراحت بدهید. در این میان اغلب بهتر است برای اصلاح بینایی خود از عینک استفاده کنید.

اگر لنزهایتان همچنان شما را اذیت می کنند، باید آن ها را عوض کنید، زیرا ممکن است این لنزها آسیب دیده باشند یا تجمع باکتریایی داشته باشند. محلول های تمیز کننده و نگهداری لنزهای خود را نیز باید به طور منظم تغییر دهید.

اگر از محلول تمیز کننده جدیدی استفاده می کنید، ممکن است در معرض واکنش آلرژیک به مواد شیمیایی موجود در آن باشید و ممکن است لازم باشد نوع یا مارک دیگری را امتحان کنید. همین مسئله در مورد لنزها نیز می تواند صادق باشد. اگر لنزها به درستی روی چشمان شما قرار نگیرند، می تواند باعث سوزش و تحریک چشم ها شوند. چشم پزشک می تواند به شما کمک کند تا لنز مناسب خود را انتخاب کنید و تصمیم بگیرید که آیا شما نیاز به تغییر نوع لنز و برند دارید یا خیر. فقط از لنزهایی استفاده کنید که برای شما مناسب هستند.

هنگام دست زدن به لنزها از روش های مناسب شستن دست و بهداشت استفاده کنید. راهنمای استفاده و مراقبت ارائه شده توسط متخصص مراقبت از چشم خود را دنبال کنید. همچنین از مایع های لنز طراحی شده برای برند و نوع لنز خود استفاده کنید.

سوزش چشم هنگام استفاده از لنزسخن آخر در مورد سوزش چشم هنگام استفاده از لنز :

گاهی اوقات بعضی از افراد در هنگام استفاده از لنزهای چشمی دچار سوزش چشم می شوند.

از دلایل سوزش چشم هنگام استفاده از لنز های چشمی می توان به: استفاده از لنزهایی که به درستی با چشم متناسب نیستند، استفاده از لنزهای آسیب دیده، آلرژی به مایع تمیز کردن لنزهای چشمی، عفونت چشم، حساسیت به رسوب پروتئین ناشی از پارگی لنزها، آلرژی فصلی یا آلرژی به چیزهای متداول مانند گرد و غبار یا گرده گل ها و گیاهان، مسئله پزشکی زمینه ایی، خشکی چشم، تورم در لایه خارجی چشم (قرنیه) و ...اشاره کرد.

اگر از لنزهای چشمی درست استفاده شود، برنامه جایگزینی آن ها طبق دستورالعمل های مشخص رعایت شود و همچنین بهداشت آن ها به خوبی انجام شود، می توان انتظار داشت که سوزش چشم هنگام استفاده از لنزها برای افرادی که از لنزهای چشمی استفاده می کنند، دیگر اتفاق نمی افتد.

یکی دیگر از کارهایی که می تواند روی کم شدن سوزش چشم ناشی از استفاده از لنزهای چشمی اثر بگذارد، خرید لنزهای درجه یک و باکیفیت از مکان های معتبر است.

یکی از بهترین فروشگاه های عرضه کننده لنزهای چشمی، فروشگاه آنلاین لنز مارکت است.

سایت فروشگاهی لنز مارکت، بزرگترین سایت فروش لنز در ایران است.

لنزها و همچنین مایع لنزهای ارائه شده در این سایت، دارای بهترین و بالاترین کیفیت ها هستند.

منبع مقاله ی سوزش چشم هنگام استفاده از لنز :

 

https://www.nvisioncenters.com/contacts/burning-and-irritation/#causes

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *