اگر هنگام استفاده از لنزهای چشمی دچار قرمزی چشم شدید، آن را یک علامت هشدار دهنده تلقی کنید. اگرچه استفاده از لنز چشمی بی ضرر است، اما باید به خاطر داشته باشید که این یک جسم خارجی است که روی سطح چشم شما قرار می گیرد. اگر هنگام استفاده از لنزهای چشمی، چشمان شما قرمز می شود، این ممکن است به این معنی باشد که شما با آن لنزها راحت نیستید. با این حال، شرایط بسیاری وجود دارد که می تواند باعث افزایش قرمزی چشم در هنگام استفاده از لنز شود. ما در این مقاله می خواهیم به علت قرمزی چشم هنگام استفاده از لنز بپردازیم.

دلایل علت قرمزی چشم هنگام استفاده از لنز:

ورم ملتحمه پاپیلاری بسیار بزرگ (GPC)

التهاب ملتحمه پاپیلاری بسیار بزرگ (GPC) نوعی بیماری است که معمولاً در دارندگان لنزهای چشمی دیده می شود. GPC نوعی التهاب است که به دلیل وجود جسم خارجی (لنز چشمی) در چشم ایجاد می شود. لنزهای چشمی گاهی اوقات می توانند سطح ملتحمه را تحریک کنند. GPC ممکن است باعث قرمزی و خارش چشم های شما شود و همچنین این بیماری ممکن است باعث حرکت لنزهای چشمی روی چشم شما شود.

L.A.R.E

C.L.A.R.E مخفف “قرمزی چشم ناشی از لنز چشمی” است که توسط باکتری ایجاد می شود. C.L.A.R.E واکنش به سمومی است که باکتری های طبیعی در چشم ایجاد می کنند. سمومی که به طور معمول با چشمک زدن از چشم خارج می شوند، می توانند به لنز چشمی متصل شوند. این سموم جمع شده و می توانند باعث قرمزی چشم ها شوند. این بیماری بیشتر در افرادی دیده می شود که با لنزهای خود چرت های طولانی می زنند و یا شب ها با آن ها به خواب می روند.

مایع لنزهای چشمی مورد استفاده

اگر چشمان شما قرمز است، ممکن است به مایع ضد عفونی کننده لنز چشمی که استفاده می کنید، حساسیت داشته باشید. آلرژی به مایع لنز در هر زمان ممکن است ایجاد شود، حتی اگر چندین سال از برند خاصی استفاده کرده باشید. برخی از قطره های چشمی یا روان کننده لنزهای چشمی ممکن است حاوی مواد نگهدارنده ایی باشند که واکنش آلرژیک ایجاد می کنند.

آلرژی چشم

افرادی که آلرژی دارند گاهی اوقات در استفاده از لنزهای چشمی دچار مشکل می شوند. افرادی که آلرژی چشمی دارند، دچار خارش مداوم و آبریزش ناشی از آلرژی می شوند، بنابراین داشتن لنز در چشم می تواند حساسیت چشمی آن ها را بیش از پیش تشدید کند. لنزهای چشمی ممکن است مانند یک ظرف عمل کنند، آن ها می توانند گرده ها و ذرات آلرژیک را که در هوای اطراف شما شناور هستند، جمع کنند. این آنتی ژن ها می توانند به لنزهای فرد بچسبند و آلرژی او را شدیدتر کنند.

زخم قرنیه

زخم های قرنیه همیشه باید در زمینه مراقبت از چشم، جدی گرفته شوند. اولین علامت ایجاد زخم قرنیه، اغلب قرمزی چشم است. همچنین ممکن است فردی که دچار زخم قرنیه شده است، احساس کند یک جسم خارجی در چشم او وجود دارد و یا حساسیت به نور، درد او را افزایش می دهد. اگر این علائم را دارید باید سریعاً به دنبال مراقبت و درمان آن باشید. زخم های قرنیه باعث ایجاد زخم در قرنیه و کاهش دید دائمی فرد می شوند و حتی ممکن است سبب نابینایی او نیز بشوند.

کوچک بودن و یا نقص لنزها

لنزهایی که خیلی تنگ هستند، می توانند جریان طبیعی اشک را در زیر لنزها محدود کنند و میزان اکسیژن قرنیه ها را کاهش دهند. گاهی اوقات، افرادی که دچار این مشکل هستند، یک حلقه متراکم در اطراف قرنیه آن ها در اتاق معاینه قابل مشاهده است. چشم ها در اینگونه افراد ممکن است صبح ها خوب به نظر برسند اما با گذشت زمان، ممکن است چشم ها قرمز شوند و شروع به درد کنند.

لنزهای خیلی شل نیز ممکن است باعث قرمزی چشم ها شوند. لنز شل با هر چشمک زدن حرکت می کند و باعث ایجاد قرمزی و احساس جسم خارجی در چشم می شود.

هرگز نباید از لنزهای معیوب و پاره استفاده کنید، زیرا ممکن است قسمت معیوب لنز به طور مداوم چشم شما را خراش دهد، زیرا این لنزها به راحتی باکتری را به چشم شما می رسانند و باعث ایجاد عفونت چشم می شوند.

سندرم خشکی چشم

حتی اگر کاملاً علائمی از سندرم خشکی چشم ندارید، هنگام استفاده از لنزهای چشمی ممکن است چشم شما بسیار خشک شود. برای موفقیت در استفاده از لنزهای چشمی، باید یک لایه اشک آور کاملاً سالم داشته باشید. علائم خشکی چشم اغلب با گذشت زمان افزایش می یابد. افرادی که خشکی چشم دارند، ممکن است دچار قرمزی و حتی خارش چشم شوند. اگر چشمان شما به طور قابل توجهی خشک باشد، ممکن است نتوانید بیش از دو ساعت در روز از لنزهای خود استفاده کنید.

خوابیدن با لنزهای چشمی

هرچه بیشتر از لنز چشمی استفاده کنید، کثیف تر و نفوذپذیرتر می شود. لنزهایی که دیگر نمی توانند اکسیژن را عبور دهند، احتمالاً باعث تحریک مواد محرک مانند آلودگی ها می شوند و این ها می توانند چشم شما را تحت تأثیر قرار دهند. شایعترین علت آلوده شدن لنزها، خوابیدن با آن ها است. ممکن است خوابیدن با لنز بعد از یک روز طولانی و سخت وسوسه انگیز باشد اما خارج کردن آن ها از چشم فقط کمی وقت شما را می گیرد و باعث تحریک چشم ها نیز نمی شود.

قرمزی چشم هنگام استفاده از لنزاشتباه های رایج در استفاده از لنزها:

عوض نکردن مایع لنز

در پایان یک روز طولانی، لنزهای خود را برداشته و در محفظه نگهداری لنز خود، نگهداری می کنید. حقیقت را بگویید: آیا شما مایع لنز را جایگزین می کنید یا از مایع لنز کهنه و استفاده نشده، استفاده می کنید؟

استفاده از مایع لنز برای ضدعفونی كردن لنزها برای از بین بردن باكتری ها و سایر میكروب های محیطی كه به چشم وارد می شوند، یک رکن اساسی است.

اگر از مایع لنز کهنه و استفاده شده، استفاده کنید، لنزهای شما به هیچ وجه تمیز یا ضد عفونی نمی شوند. این امر خطر بسیار بالایی برای عفونت چشم ها ایجاد می کند.

همچنین باید محفظه نگهداری لنزهای خود را حداقل یک بار در هفته بشویید. ولی محفظه نگهداری لنزهای خود را نیز نباید با آب بشویید. آب لوله کشی می تواند شامل کلر و سایر میکروارگانیسم ها باشد و در نهایت، در واقع می تواند باعث تغییر شکل لنزهای شما شود.

استفاده طولانی مدت از لنزها

چشمان شما به اکسیژن نیاز دارند و وظیفه شما این است که به آن ها کمی استراحت دهید. هنگامی که از لنزها استفاده می کنید، میزان اکسیژن وارد شده به قرنیه شما محدود می شود. در حالی که برخی از لنزها برای استفاده در شب نیز طراحی شده اند اما برخی از کارشناسان هنوز استفاده از آن ها را برای خواب توصیه نمی کنند.

در طول روز حداکثر حدود 12 تا 16 ساعت می توانید از لنزهای خود استفاده کنید و شب ها آن ها را از چشم خارج کرده تا به چشمانتان کمی استراحت دهید. اگر از لنزهای خود در طول هفته استفاده می کنید، آخر هفته به چشم های خود یک روز استراحت بدهید و از آن ها استفاده نکنید.

استفاده از لنزهای یکبار مصرف بیش از زمان توصیه شده

ضدعفونی کردن مرتب لنزها بسیار مهم است، به خصوص اگر از لنزهایی استفاده می کنید که برای استفاده یک ماهه طراحی شده اند. اگر بیشتر از زمان لازم از لنزهای خود استفاده کنید، خطر قرار گرفتن چشم در معرض رسوبات و آلودگی های پروتئینی را افزایش می دهید. همچنین این لنزها می توانند به مواد شیمیایی و مواد نگهدارنده مایع لنز شما متصل شوند. این مسائل می تواند منجر به تحریک چشم ها شوند.

لنزها با پلاستیک و آب ساخته می شوند. اگر لنزیی برای پوشیدن موقت طراحی شده است، بسیار نازک است و اگر بیش از حد استفاده شود، می توانند شکل و راحتی خود را از دست بدهد، زیرا هر چقدر هم که آن را تمیز نگه دارید، محل تولید میکروب می شود.

قرمزی چشم هنگام استفاده از لنزسخن آخر:

لنزهای چشمی می توانند نعمت الهی برای افرادی باشند که از عینک استفاده می کنند.

افرادی که از لنزهای چشمی استفاده می کنند، ممکن است دچار ناراحتی هایی از جمله قرمزی چشم شوند.

اگر لنزهای شما باعث ناراحتی تان شده اند یا فکر می کنید لنزها چشمانتان را دچار قرمزی کرده اند، احتمالاً زمان آن رسیده است که چشم های خود را بررسی کنید و یا اینکه نسخه لنزهای چشمی خود را مجددا ارزیابی کنید.

قرمزی چشم ها در هنگام استفاده از لنزها علت های زیادی می تواند داشته باشد، از جمله: ورم ملتحمه پاپیلاری، C.L.A.R.E ، مایع لنزهای چشمی مورد استفاده، آلرژی چشم، زخم قرنیه، کوچک بودن و یا نقص لنزها، سندرم خشکی چشم، خوابیدن با لنزهای چشمی و …

رفع مشکل قرمزی چشم ها می تواند به روش های مختلفی انجام شود. یکی از این روش ها این است که از لنزهای باکیفیت، مرغوب و درجه یک استفاده کنید.

همچنین لنزهای چشمی باید از یک مکان معتبر خریداری شوند، سایت لنز مارکت یکی از معتبرترین جاهایی است که می توانید برای خرید لنزهای چشمی و همچنین مایع های لنز درجه یک به آن ها اعتماد کنید.

سایت لنز مارکت بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز در ایران است.

انواع لنزهای درجه یک و مرغوب در سایت لنز مارکت عرضه می شود.

 

 

منابع:

 

https://www.verywellhealth.com/red-eyes-and-contacts-3421657

https://eyeinstituteaz.com/common-causes-redness-contact-lenses

https://globalnews.ca/news/2900624/misusing-contact-lenses-5-mistakes-youre-making-that-hurt-your-eye-health

2 دیدگاه در “علت قرمزی چشم هنگام استفاده از لنز چیست؟

  1. علی حسنی گفت:

    سلام پزشک به من گفتن کنار لنز از قطره اشک مصنوعی استفاده کنم ایا برند مشخصی داره یا کیفیت ها متفاوت هست یا نه ؟

    1. سلام دوست عزیز وقت بخیر
      از تاخیر احتمالی بابت جوابگویی عذرخواهی میکنم .
      ببینید پیشنهاد من قطره دریم آی و رنیو هست .
      —————————————————————————————————————————————————
      برای اطمینان بیشتر نسخه ی دکتر را برای همکارانم ارسال کنید تا مشاوره ی بهتری به شما بدهند .
      شماره واتس آپ : 09399333093
      شماره تماس : 65011529

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *