لنزهای چشمی، وسیله های طبی‌ هستند که با انگیزه ‌های مختلفی جایگزین عینک ‌های طبی و یا سایر روش‌ های اصلاح بینایی می ‌شوند. از لنزها فقط برای اصلاح عیوب انکساری چشم ها ‌استفاده نمی شود و مصارف دیگری هم دارند. از لنزها برای تغییر رنگ، زیبایی و درخشش چشم ‌ها نیز استفاده می شود. لنزهای رنگی برای استفاده بسیار ایمن هستند اما تعدادی از چشم پزشکان با لنزهای رنگی مخالف هستند. در ادامه این مقاله از لنز مارکت می خواهیم به این موضوع بپردازیم که علت مخالفت چشم پزشکان با لنزهای رنگی چیست.

علت مخالفت چشم پزشکان با لنزهای رنگی چیست؟

تعدادی از چشم پزشکان با لنزهای رنگی مخالف هستند. در زیر صحبت های یک چشم پزشک که با استفاده از لنزهای رنگی مخالف است را می خوانیم.

“ما چشم ‌پزشکان با استفاده کردن از لنزهای رنگی مخالفیم زیرا نکته مثبتی در استفاده از لنز‌های رنگی نمی بینیم. چشم، یکی از حساس ‌ترین اعضا بدن است و هر گونه آسیب به آن می ‌تواند کارایی دیگر اعضا بدن را دچار اختلال کند. بنابراین سلامت چشم‌ ها بسیار مهم است و لنز رنگی یک جسم خارجی است که باید مدت‌ ها روی قرنیه باقی بماند. قرنیه، عضو حساسی است و عروق ندارد، بنابراین از هوا اکسیژن می‌ گیرد و هر گونه خراش یا صدمه به آن ممکن است جبران ‌ناپذیر باشد.”

با وجود گفته های این چشم پزشک و چشم پزشکان دیگر، می توان گفت که لنزهای رنگی ایمن هستند و در صورت استفاده صحیح هیچگونه مشکلی برای شخص ایجاد نمی کنند. در ادامه به چرایی ایمن بودن لنزهای رنگی می پردازیم.

برای خرید انواع لنز طبی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

آیا لنزهای رنگی ایمن هستند؟

لنزهای رنگی، راهی جالب برای تغییر ظاهر شما هستند. این لنزها، گاهی اوقات لنزهای تزئینی یا زیبایی نیز نامیده می شوند، آن ها رنگ متفاوتی به چشمان شما می دهند. اما لنزهای چشمی رنگی، اسباب بازی یا لوازم جانبی نیستند. اگر از آن ها به درستی استفاده نکنید، ممکن است به چشمان شما آسیب برسانند.

FDA، لنزهای چشمی را به عنوان تجهیزات پزشکی طبقه بندی می کنند. استفاده از لنزهای چشمی رنگی کاملا بی خطر است.

چشم پزشک یا اپتومتریست چشم های شما را بررسی می کند تا مطمئن شود که کاندید مناسبی برای لنزهای چشمی هستید. سپس، آن ها بر اساس اندازه گیری های چشم شما، نسخه ایی برای شما می نویسند. لنزهای مناسب، خطر آسیب یا آسیب چشم را کاهش می دهند.

می توانید از لنزهای چشمی رنگی استفاده کنید حتی اگر بینایی شما به اصلاح نیاز ندارد.

مشکلات احتمالی استفاده از لنزهای رنگی

برخی از فروشگاه ها و فروشندگان، لنزهای رنگی با کیفیت پایین و تقلبی عرضه می کنند. این لنزها می توانند چشمان شما را بریده، خراشیده یا آلوده کنند. در برخی موارد، این لنزهای تقلبی می توانند به بینایی شما آسیب برسانند و حتی باعث نابینایی شما شوند.

لنزهای نامناسب می توانند لایه بیرونی چشم شما به نام قرنیه را خراش دهند. این می تواند منجر به سایش و زخم قرنیه شود. الگوی رنگی چاپ شده روی لنزهای رنگی تقلبی می تواند یک سطح ناهموار در سطح داخلی لنزها ایجاد کند. این نیز می تواند چشمان شما را خراش دهد.

لنزهای رنگی، ضخیم تر و سفت تر از لنزهای معمولی هستند و تنفس پذیری کمتری نیز نسبت به لنزهای معمولی دارند. این، احتمال عفونت ها را بیشتر می کند.

اگر باکتری ها یا میکروارگانیسم هایی در زیر لنزهای چشمی شما گرفتار شوند، ممکن است زخم هایی به نام زخم قرنیه در چشمان شما ایجاد کنند. این نیز می تواند منجر به عفونت جدی چشم به نام کراتیت شود.

برخی از تولید کنندگان لنزهای رنگی از مواد شیمیایی مختلفی برای رنگ آمیزی لنزها استفاده می کنند. برخی از این مواد شیمیایی می توانند به چشمان شما آسیب برسانند یا آن ها را تحریک کنند.

برای خرید انواع لنز هرا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

نحوه استفاده ایمن از لنزهای رنگی

با مراجعه به چشم پزشک برای معاینه و تجویز پزشک شروع کنید. چه از لنزهای چشمی اصلاحی استفاده می کنید و چه به لنزهای غیر اصلاحی (رنگی) علاقه دارید، از همان قوانین پیروی کنید.

  • لنزهای چشمی اصلاحی و رنگی خود را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید:

    به دنبال لنزهای رنگی مورد تایید FDA از یک سازنده معتبر باشید. از خرید لنز از فروشگاه های لوازم آرایشی، فروشگاه های لباس یا فروشندگان خیابانی خودداری کنید.

  • از لنزهای رنگی خود به درستی محافظت کنید:

    مراقب دستورالعمل های پزشک چشم خود در مورد نحوه تمیز کردن، ضد عفونی، نگهداری و استفاده از لنزهای رنگی خود باشید. از آب لوله کشی یا آب دهان برای تمیز کردن لنزهای خود استفاده نکنید و فراموش نکنید که قبل از استفاده از لنزهای چشمی، دست های خود را بشویید.

  • هرچه بیشتر لنزهای خود را تعویض کنید، چشم های شما سالم تر و راحت تر هستند:

    پروتئین، کلسیم، لیپیدها و سایر موادی که به طور طبیعی در اشک شما وجود دارد می تواند روی لنزهای شما تجمع پیدا کند. این رسوبات باعث می شود لنزهای شما نسبت به زمانی که نو بودند، راحت تر نباشند و همچنین می توانند چشمان شما را بیشتر در معرض عفونت قرار دهند.

در صورت احساس ناراحتی، قرمزی، درد چشم یا تاری دید، فورا با چشم پزشک خود تماس بگیرید.

علت مخالفت چشم پزشکان با لنزهای رنگیچگونه از عفونت یا آسیب ناشی از لنزهای رنگی جلوگیری کنیم؟

آن هایی که به طرز نادرستی از لنزهای رنگی استفاده می کنند، در معرض خطر عفونت هایی مانند چشم صورتی (ملتحمه) ، سایش قرنیه و سوزش چشم هستند. یک نتیجه شایع عفونت چشم، زخم قرنیه است که در لایه بیرونی قرنیه، زخم بازی ایجاد می شود. با مراقبت روزمره از چشم و لنزهای رنگی می توان از بسیاری از این عوارض جلوگیری کرد.

برای خرید لنز طوسی عسلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

برای کاهش احتمال عفونت:

  • به طور کلی، اگر از محلول لنزهای چشمی چند منظوره استفاده می کنید، حداقل هر 3 ماه یکبار یا طبق دستور ارائه دهنده مراقبت از چشم، محفظه نگهداری لنزهای خود را تعویض کنید. اگر از محلول لنز چشمی حاوی پراکسید هیدروژن استفاده می کنید، همیشه از محفظه لنز جدید که به همراه هر جعبه موجود است استفاده کنید و تمام دستورالعمل هایی را که رو یا داخل بسته بندی موجود است، دنبال کنید.
  • لنزهای رنگی خود را به درستی تمیز و ضد عفونی کنید. هنگام استفاده از محلول لنز چشمی، تمام دستورالعمل های برچسب محصول را بخوانید و رعایت کنید تا از آسیب چشم ها جلوگیری کنید. این امر به ویژه در صورتی اهمیت دارد که متخصص چشم شما محلول حاوی پراکسید هیدروژن را توصیه کرده باشد زیرا این محلول ها نیاز به مراقبت ویژه ایی دارند.
  • همیشه قبل از شنا، لنزهای چشمی و رنگی خود را از چشم خارج کنید.
  • هرگز از محلول لنز، مجددا استفاده نکنید. همیشه پس از هر بار استفاده، تمام محلول مورد استفاده را دور بریزید و محلول تازه را به محفظه لنز خود اضافه کنید.
  • لنزهای خود را در معرض آب که شامل آب دریاچه، حوضچه و اقیانوس و همچنین آب مقطر، آب لوله کشی و محلول نمکی خانگی است، قرار ندهید زیرا می تواند منبع میکروارگانیسم ها باشد که ممکن است باعث عفونت های جدی چشم شود. (محلول لنز چشمی در ظروف استریل فروخته می شود، به این معنی که عاری از میکروب یا میکروارگانیسم های زنده است.)

استفاده از لنزهای رنگی یکبار مصرف روزانه

لنزهای چشمی رنگی یکبار مصرف روزانه، لنزهای یکبار مصرف هستند که در پایان هر روز برداشته و دور انداخته می شوند و صبح روز بعد یک جفت لنز تازه روی چشم ها جایگزین می شود. لنزهای چشمی روزانه به دلیل مزایای سلامتی و راحتی در بین پزشکان و مصرف کنندگان محبوبیت زیادی پیدا کرده اند.

قبل از در نظر گرفتن جوانب مثبت و منفی لنزهای یکبار مصرف روزانه، دو نکته زیر را باید در نظر داشته باشید:

  • “استفاده روزانه” را با “لنزهای یکبار مصرف روزانه” اشتباه نگیرید. لنزهای مخصوص استفاده روزانه، لنزهایی هستند که باید قبل از خواب برداشته شوند زیرا برای استفاده طولانی مدت (شبانه) از FDA تایید نشده اند. بسته به نوع لنز، آن ها ممکن است برای استفاده روزانه، هفتگی، ماهانه، سه ماهه یا سالانه تجویز شده باشند. به طور خلاصه، برنامه استفاده از لنزها و برنامه جایگزینی آن ها، دو چیز متفاوت است.
  • در دنیای لنزهای چشم، “یکبار مصرف” همیشه به معنی یکبار مصرف نیست. لنزهایی که هر دو هفته یکبار تعویض می شوند، گاهی اوقات یکبار مصرف نامیده می شوند. “لنزهای یکبار مصرف روزانه” اصطلاح خاصی برای لنزهایی است که روزانه برداشته و دور انداخته می شوند.

سخن آخر:

از لنزهای رنگی برای تغییر رنگ، زیبایی و درخشش چشم ‌ها نیز استفاده می شود.

چشم ‌پزشکان با استفاده کردن از لنزهای رنگی مخالفند زیرا نکته مثبتی در استفاده از لنز‌های رنگی نمی بینند.

با وجود گفته های چشم پزشکان، می توان گفت که لنزهای رنگی ایمن هستند و در صورت استفاده صحیح هیچگونه مشکلی برای شخص ایجاد نمی کنند.

FDA، لنزهای چشمی را به عنوان تجهیزات پزشکی طبقه بندی می کنند. استفاده از لنزهای چشمی رنگی کاملا بی خطر است.

برای استفاده ایمن از لنزهای رنگی، باید از نکات زیر پیروی کنید: لنزهای چشمی اصلاحی و رنگی خود را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید، از لنزهای رنگی خود به درستی محافظت کنید، هرچه بیشتر لنزهای خود را تعویض کنید، چشم های شما سالم تر و راحت تر هستند. در صورت احساس ناراحتی، قرمزی، درد چشم یا تاری دید، فورا با چشم پزشک خود تماس بگیرید.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

در بالا ذکر کردیم که لنزهای چشمی و رنگی باید از فروشگاه های معتبر خریداری شوند. یکی از معتبرترین سایت های فروشگاهی عرضه کننده لنزهای رنگی، لنز مارکت است.

منابع:

https://www.webmd.com/eye-health/eye-colored-contacts-safety

https://www.fda.gov/consumers/consumer-updates/focusing-contact-lens-safety

https://www.allaboutvision.com/contacts/disposable.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *