اعضای بدن حساسیت های ویژه خود را دارند و هر عضوی نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد. یکی از اعضای حیاتی بدن چشم است که شاید بیش از سایر اعضا حساس باشد. از این رو مراقبت از این عضو حیاتی و حساس نیازمند اطلاعات و همت بسیاری است. آیا تا به حال شنیده اید که برای تقویت سیستم بینایی توصیه هایی به شما می شود؟!  در مقاله زیر می خوانید عوامل ضعیف شدن چشم چیست؟

آیا تا به حال برای چشم های خود به چشم پزشک مراجعه کرده اید؟! در این مقاله ما قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که عوامل ضعیف شدن چشم چیست و چه چیز هایی نشان دهنده ضعیف چشم ها هستند؟! مسئله ای که باید به آن دقت کنید این است که برخی عادت های روزمره ما باعث تاری دید و در نهایت ضعف شدید چشم ها می شوند.

ما این عادت های روزمره که باعث ضعف چشم ها می شوند را در ادامه بررسی خواهیم کرد.  تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

عوامل ضعیف شدن چشم ها

در این بخش از مقاله قصد داریم به عواملی بپردازیم که باعث ضعیف شدن چشم ها می شوند. بیشتر این عوامل به نحوه رفتار ما در زندگی بستگی دارند و این که چگونه می توانیم با خود با مهربانی رفتار کرده و از چشم های خود مراقبت کنیم.

مراقبت از چشم نیاز مند رعایت نکاتی است که باعث می شود تا چشم ها آسیب نبینند. از این رو ما باید برخی عادت های بد خود را که ممکن است ناخواسته انجام می دهیم، ترک کنیم. از جمله عادت های بد که باعث صعف در بینایی می شود می توان به استفاده بیش از حد از گوشی های موبایل، مطالعه در شب، عدم استفاده از عینک های آفتابی مناسب، استفاده بیش از حد از سیستم های رایانه ای و …. اشاره نمود.

دلایل ضعیف شدن چشم

اولین عوامل ضعیف شدن چشم : استفاده مدام از صفحه نمایش ها

می توان گفت که یکی از مهم ترین دلایل ضعیف شدن چشم ها، استفاده مدام از صفحه نمایش ها مانند گوشی و لب تاب می باشد. دقت داشته باشید که تعداد دفعات چشمک زدن برای تمیز کردن چشم و حفظ و نگهداری رطوبت چشم ها بسیار مهم است.

استفاده بیش از حد از مانیتور های لب تاب و گوشی های هوشمند باعث می شود تا چشمک زدن ها کاهش یابد از این رو باعث خشکی چشم می شود و اجازه تمیز شدن چشم را به شما نخواهد داد. نکته مهم دیگر این است که علاوه بر آن ها چشمک زدن شبکیه را تحریک کرده و به مغز استراحت می دهد.

اگر شما در مدت زمان طولانی با سیستم های رایانه ای و گوشی های هوشمند کار کنید، دچار علائمی هم چون سردرد، سوزش چشم، تاری دید و اختلالات خواب می شوید. همین علائم می تواند در طولانی مدت باعث بیماری های شدید چشمی شود.

دقت کنید که این استفاده های بیش از حد از سیستم ها می تواند منجر به فشار چشم شود. فشار شدید چشم نیز می تواتد باعث مشکلات بینایی دائمی گردد. از این رو برای استفاده از این سیستم ها برای خود برنامه ریزی داشته باشید.

دومین عوامل ضعیف شدن چشم : عدم خواب کافی و مناسب

افراد زیادی هستند که بیشتر کار های خود مانند درس خواندن یا فعالیت های کاری را به شب ها واگذار می کنند. کمبود خواب یکی دیگر از دلایلی است که می تواند منجر به خستگی چشم و در نهایت ضعف آن شود. خواب کافی در طول روز برای مدت زمان بین شش تا هشت ساعت به شما کمک می کند تا پس از یک روز طولانی استفاده مداوم از چشم ها، روند بینایی خود را بهبود بیخشید و روانکاوی مداوم چشم ها را انجام دهید.

اگز شما به بیداری در شب علاقه زیادی دارید، سعی کنید در روند خواب خود تغییر ایجاد کرده و به سرعت به حالت عادی برگردید. عدم خواب کافی و مناسب چشم های شما را به مشکل دار شدن نزدیک خواهد کرد. تاریکی شب و استفاده از چراغ های کم نور یا سیستم های رایانه ای باعث فشار های زیادی به چشم ها خواهد شد.

سومین عوامل ضعیف شدن چشم : مالش بیش از حد چشم ها

حمالیدن بیش از حد چشم از عوامل ضعیف شدن چشم هاست. ما تا به حال با صحنه مالیدن شدید چشم ها توسط دیگران مواجه شده اید؟! و شاید حتی خودتان این کار را انجام می دهید؟! سوال این است که آیا مالش بیش از حد چشم ها، می تواند تاثیری بر بینایی افراد داشته باشد؟! باید گفت بله! در حقیقت عادت به ظاهر بی ضرر مالیدن چشم ها، می تواند عواقب جدی و بسیار بدی برای چشم های شما داشته باشد.

گذشته از خطر ابتلا به انواع آلرژی های چشمی و عفونت چشم، این کار می تواند باعث کراتوکونوس، نازک شدن و تغییر شکل مجدد قرنیه ها از حالت دوار به حالت مخروطی شود. این مسئله خود به تنهایی باعث از بین رفتن تدریجی بینایی خواهد شد.

اگر شما دچار بیماری های قبلی چشمی باشید باید بدانید که مالش بیش از حد چشم ها می تواند بیماری های گذشته چشم را مانند میوپیا و گلوکوم را بدتر کند.

چهارمین عوامل ضعیف شدن چشم :  عدم استفاده از آب و غذای کافی

عوامل ضعیف شدن چشم آب نخوردن کافی است. ممکن است تا به حال با این جمله مواجه شده باشید که خوردن هویج برای چشم های شما مفید است. قطعا برخی از مواد غذایی های طبیعی به افزایش بینایی چشم کمک می کند و باعث تقویت چشم ها می شود. از این رو می توان گفت عادات غذایی نامناسب یکی از عوامل ضعیف شدن چشم ها می باشد.

در این بخش از مقاله ما قصد داریم تا به بررسی مسائل غذایی بپردازیم که تاثیر بسیار مثبتی در تقویت چشم ها دارد. دقت داشته باشید که سبزیجات دارای برگ های تیره حاوی مواد مقوی و مغذی مانند لوتئین و زاکزانتین هستند که خطر ابتلا شدهن به بیماری های ماکولا و آب مروارید را کاهش می دهد.

از این رو بهتر این است که در رژیم غذایی خود استفاده از سبزیجات را برای تقویت چشم های خود به عنوان یک گزینه مناسب قرار دهید. میوه ها و سبزیجاتی که به رنگ های زرد و نارنجی هستند، سرشار از بتاکارون، ویتامین c و ویتامین E می باشند.‌

تمامی این مواد موجود در میوه ها و سبزیجات برای بینایی و سلامت چشم ضروری هستند. از جمله سایر مواد غذایی که می تواند برای کمک به بینایی چشم تاثیر گذار باشد، عبارتند از: تخم مرغ، آجیل، ماهی خصوصا ماهی های با گوشت چرب و سایر غذا های دریایی. بهترین کار این است که در رژیم غذایی و عادات غذایی خود از این مواد مغذی استفاده کنید چرا که تاثر بسیار زیادی بر میزان بینایی و تقویت چشم ها دارد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، میزان آب است. کم آبی در بدن باعث می شود تا چشمان شما در تولید اشک کافی دچار مشکل شود. اشک در چشم وظیفه تغذیه و رطوبت کافی برای چشم ها را بر عهده دارد. پس بهترین کار این است که در طول روز به میزان کافی یعنی حدودا هشت لیوان آب بنوشید.

در حقیقت کم آبی در مراحل ابتدایی باعث می شود چشمان شما خشک، قرمز و دچار پف شدید شود. استفاده مناسب از مقدار کافی آب در طول روز باعث می شود تا بتوانید چشم های خود را تقویت نمود و از ضعیف شدن آن جلوگیری کنید.

پنجمین عوامل ضعیف شدن چشم :  استفاده از عینک های آفتابی مناسب

همان طور که اشاره کردیم، چشم ها یکی از حساس ترین بخش های بدن انسان محسوب می شوند. از این رو باید گفت که نیاز به مراقبت و رعایت بیشتری دارد. تا به این جای مقاله به بررسی عوامل مختلف ضعیف شدن چشم ها پرداختیم.

در این بخش نیز قصد داریم به بررسی یکی از عوامل مهم ضعف چشم ها بپردازیم. یقینا تا به حال با عینک های آفتابی موجود در بازار های عادی مواجه شده اید که با قیمتی بسیار کم در اختیار افراد قرار می گیرد. اما باید دقت داشت که این عینک های آفتابی هیچ کدام از استاندارد های لازم برای مراقبت از چشم ها و اشعه های خطرناک خورشید را ندارند.

در معرض خورشید بودن

قرار گرفتن در معرض پرتو های مضر خورشید، می تواند منجر به فوتوکراتیت یعنی آفتاب سوختگی سطح جلوی چشم، دژنراسیون ماکولا، آب مروارید، سرطان پلک و بسیاری دیگر از مشکلات چشمی حاد شود. از این رو لازم است تا در مقابل این اشعه های مضر به درستی از چشم ها مراقبت شود.

در حالت هایی اشعه ماورا بنفش موجود در نور خورشید باعث می شود تا شبکیه چشم تخریب شده و ریسک ایجاد آب مروارید افززایش یابد. اعلب پزشکان به بیمارانی که دچار آب مروارید خفیف شده اند عینک های آفتابی مخصوصی پیشنهاد می کنند. تاری دید یا آب ریزش چشم می تواند از جمله مشکلات ناشی از عدم استفاده از عینک آفتابی یا استفاده از عینک های آفتابی نا مرغوب باشد.

شما باید در تمامی روز ها حتی روز های ابری استفاده از عینک های آفتابی را در برنامه خود بگذارید. عینک افتابی را باید با محافظت کامل UVB و UVA استفاده نمایید. اگر از عینک های آفتابی بدون مشخصات مناسب استفاده می کنید، سعی کنید آن ها را کنار بگذارید، زیرا ضرر زیادی به چشم های شما خواهد زد.‌

ششمین عوامل ضعیف شدن چشم : عدم استفاده از روشنایی مناسب

یکی دیگر از عوامل ضعیف شدن چشم و مشکل رسیدن آن ها می تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. یکی از این عوامل استفاده نکردن از روشنایی مناسب است. اگر شما عادت دارید که در نور کم مطالعه کنید، یا در نور کم به کار های خود بپردازید یهتر این است که این کار را کنار بگذارید.

کار در نور کم باعث می شود تا به چشم سختی های زیادی وارد شود و از طرفی باعث خستگی بیش از حد چشم های شما خواهد شد. این در حالی است که نور کافی و مناسب باعث می شود تا چشم های شما درخشان و روشن شوند.

عوامل ضعیف شدن چشم چیست؟ 1لازم است تا به طور دقیقی میزان روشنایی منزل یا محل کار خود را بررسی نمایید. از این قضیه اطمینان حاص کنید که روشنایی خانه یا محل کار شما مناسب با اهداف محافظت از چشم های تان است. به طور مثال اگر در حال مطالعه هستید و قصد دارید مطالعاتی در اتاق یا گوشه ای از منزل خود انجام دهد می توانید از چراغ های مطالعه در صورت کمبود نور استفاده نمایید.

هفتم عوامل ضعیف شدن چشم : سیگار کشیدن و استفاده از دخانیات

یکی دیگر از عوامل ضعیف شدن چشم استعمال دخانیات یکی از عمده عواملی است که باعث کاهش قوت و بینایی در چشم ها می شود. در حقیقت استعمال دخانیات با خشکی چشم و بیماری های مختلف بینایی چشم از جمله دژنراسیون ماکولا، آب مروارید، یوییت و رتینو پاتی دیابتی ارتباط بسیار نزدیکی دارد.

در طی تحقیقات جامعی نشان داده شده است که افراد سیگاری و اشخاصی که دخانیات مصرف می کنند. چهار برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری دچار نابینایی و کوری می شوند. پس اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که استعمال دخانیات دارید و یا به طور روزمره از سیگار استفاده می کنید، بهتر این است که عادت خود را برای سلامتی هر چه بیشتر تان و خصوصا سلامتی عضو حساس و حیاتی بدن یعنی چشم ها ترک کنید.

بهبود مشکلات بینایی چشم با استفاده از لنز ها

در بخش های قبلی مقاله خود ما به بررسی عوامل متعددی که باعث ضعیف شدن چشم ها می شوند و معمولا در طول روز و زندگی روزمره خود با آن مواجه هستیم، پرداختیم. هر کدام از این عوامل می توانند مشکلات زیادی را با خود برای چشم ها به همراه بیاورند. اما خبر خوب این است که استفاده از لنز ها باعث می شوند تا چشم دیر تر دچار مشکلات بینایی شود. به عبارتی استفاده از لنزی که مناسب چشم های شما باشد باعث تقویت چشم می شود و از ضعیف شدن سریع آن جلوگیری می نماید.

همه ما می دانیم که توانایی دیدن خوب ، برای انجام فعالیتهای روزمره ضروری است. از این رو استفاده از لنز بسیار کمک کننده است. لنز ها خصوصا لنز های تماسی می توانند اکثر مشکلات بینایی مانند تاری دید، آستیگمات و … را کنترل کرده و از افزایش این مشکلات جلوگیری کنند.

لنزهای تماسی به افراد این امکان را می دهند تا ظاهر طبیعی و بدون عینک خود را حفظ کنند و در صورت تمایل ، ظاهر خود را با لنزهای تماسی رنگی تغییر دهند. اگرلنز های تماسی به خوبی بر روی چشم های شما قرار بگیرند، بینایی محیطی و جانبی شما را در طول  روز بهبود می بخشند و می توانند به بهتر شدن فعالیت های شما کمک بسیار زیادی کنند. برای استفاده از لنز ها بهتر است با مراکز معتبر و چشم پزشک ها مشورت نمایید.

منابع مقاله ی عوامل ضعیف شدن چشم :

https://www.cdc.gov/contactlenses/benefits.html

https://20×20.com/signs-that-your-eyesight-is-getting-weak/

https://shinagawa.ph/10-bad-habits-that-cause-vision-problems/اولین 

2 دیدگاه در “عوامل ضعیف شدن چشم چیست؟ | چرا چشم ضعیف می شود؟

  1. الیاس گفت:

    سلام استفاده زیاد از لنز رنگی باعث ضعف بینایی نمیشه ؟

    1. سلام دوست عزیز وقت بخیر
      از تاخیر احتمالی بابت جوابگویی عذرخواهی میکنم .
      اگر بهداشت و رعایت کنید و همیشه لنز تمیز باشه معمولا مشکلی پیش نمیاد .
      —————————————————————————————————————————————————
      برای اطمینان بیشتر نسخه ی دکتر را برای همکارانم ارسال کنید تا مشاوره ی بهتری به شما بدهند .
      شماره واتس آپ : 09399333093
      شماره تماس : 65011529

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *