مالیدن چشم ها شاید برای لحظه ای لذت بخش باشد، اما اینکار اگر با فشار زیاد همراه باشد می تواند باعث بروز مشکلات جدی در چشم شما شود. چشم یکی از حساس ترین اندام های بدن است که دارای میلیون ها نورون عصبی است. و چشم، نور را شناسایی می‌کند و آن را در یاخته های عصبی تبدیل به پیام‌های الکتروشیمیایی می کند.

برای خرید لنز بوش با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

چشم دارای بخش های مختلفی همچون: شبکیه، مشیمیه، زجاجیه، عدسی، عنبیه، زلالیه، صلبیه و قرنیه است. مالیدن چشم ها با دستان یکی از عادت های بد بسیاری از افراد است که بهتر است این کار خود را ترک کنند. زیرا ممکن است با مالش دادن زیاد رگ خونی چشم را پاره کنند. همراه لنز مارکت باشید تا در ادامه با 5 دلیلی که نباید چشمانتان را با دست مالش دهید آشنا شوید.

علت مالیدن چشم چیست؟

گاهی اوقات به علت خارش، سوزش، خستگی و یا موارد دیگر شروع به مالیدن چشم‌های خود می‌کنید. این موارد می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود. 

 خیره شدن طولانی مدت به نمایشگرها

گاهی اوقات شرایط کار ایجاب می‌کند که برای مدت طولانی به نمایشگر خیره شوید. زل زدن به صفحات دیجیتالی باعث خستگی چشم شده، افراد برای رفع این مشکل به مالش چشم روی می آورند که عادت بسیار بدی است. در این شرایط فرد باید برای مدتی به چشم استراحت دهد تا خستگی آن کاهش یابد. سپس کار خود را شروع کند.

 استفاده از لنزهای تماسی

بسیاری از افراد به‌جای استفاده از عینک به سراغ لنزهای تماسی می‌روند. یکی از معایب استفاده از لنزهای تماسی این است که جلوی رسیدن اکسیژن لازم به چشم‌ها را می‌گیرند. همچنین زمانی که این افراد چشمان خود را مالش می‌دهند، در واقع یک جسم خارجی بزرگ را بر روی قرنیه‌ی خود می‌سایند که این کار منجر به خراشیدن قرنیه خواهد شد و زمینه را برای عفونت فراهم خواهد کرد.

 موارد تحریک‌کننده و آزار دهنده روزانه

گاهی اوقات عامل خارش و سوزش چشم می‌تواند آلرژی‌ها، خستگی و یا بسیاری از موارد دیگر باشد. البته طبیعی است که هر از چندگاهی به‌طور ناخودآگاه چشمانتان را برای رفع خارش و سوزش مالش دهید، اما باید سعی کنید این کار را به‌طور کلی ترک کنید. اگر می‌خواهید چشمان خوبی داشته باشید، به آن‌ها دست نزنید. 

برای خرید لنز بوش اند لومب با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

برای رفع این مشکلات امی توانید از قطره های مرطوب کننده استفاده کنید. این قطره‌ها می‌توانند چشمان شما را از خشکی نجات دهند و همچنین با شستشوی چشم‌ها می‌توانند مواردی را که وارد چشم شما شده‌اند را خارج کنند.

5 دلیلی که نباید چشمانتان را با دست مالش دهید.

برای درک اینکه چرا نباید چشمانتان را با دست مالش دهید، ابتدا لازم است درباره ساختمان چشم اطلاعاتی داشته باشید. کلاژن ماده ای است که باعث استکام ساختمان های چشم، از جمله قرنیه و صلبیه (لایه خارجی و سفیدی چشم) می شود. هر زمان که چشم خود را فشار و مالش دهید، رشته های کلاژن کشیده و پس از برداشتن دست رها می شوند.

برای خرید لنز طبی جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

زمانیکه چشم را مالش می دهید مثل گیره کاغذ قرنیه را به بیرون خم کرده و سپس آزاد می کنید. تکرار این عمل باعث آسیب رشته های کلاژن و خم شدن قرنیه به جلو و در طولانی مدت ایجاد قوز قرنیه (کراتوکونوس) می شود. مالش چشم علاوه بر آسیب رساندن به ساختار چشم، می تواند مسائل دیگری نیز ایجاد کند، که عبارتند از:

 مسائل ایمنی

اگر جسم خارجی در سطح  کره چشمتان باشد، مالش می تواند آسیب بیشتری وارد کند، بهتر است بگذارید به طور طبیعی با اشک شست و شو شده و خارج شود.

عوارض بهداشتی

باکتری های دستان شما بیش از سایر اعضای بدن است، بنابراین دست زدن به چشم می تواند باعث ایجاد عفونت شود.

مالیدن چشم و خراشیده شدن قرنیه

گاهی اوقات به علت وجود مواردی در داخل چشم، احساس خارش و یا سوزش چشم می‌کنید. با مالیدن چشم در واقع ذراتی که در چشم هستند را بیشتر در چشم خود فرو برده و با آن ذرات در حال خراشیدن چشم خود هستید.

تیرگی‌های دور چشم

توجه داشته باشید که تیرگی‌های دور چشم، ناشی از کمبود خواب نیستند. در واقع این اتفاق در نتیجه‌ی آسیب به رگ‌های خونی کوچکی است که در اطراف چشم هستند. این اتفاق معمولا بر اثر مالیدن چشم در خواب و به‌طور ناخودآگاه اتفاق می‌افتد.

مالیدن چشم و خارش شدیدتر و عفونت

افراد معمولا چشمان خود را با انگشت‌های خود لمس می‌کنند و مالش می‌دهند و از هیچ وسیله‌ی بهداشتی‌ای برای اینکار استفاده نمی‌کنند. لازم است بدانید که انگشتان دست ما دائما توسط باکتری‌ها پیمایش می‌شوند. با مالیدن چشم‌ها توسط دست، باعث می‌شوید این باکتری‌ها به داخل چشمان شما بروند.

برای خرید لنز طبی مارک جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

با وارد شدن این باکتری‌ها به چشمان خود باید آماده بیماری‌هایی مثل عفونت چشم، بیماری کنژنکتیویت Conjunctivitis یا قرمزی چشم و سایر عفونت‌ها باشید. حال اگر با مالش چشم خود باعث خراشیدن چشم هم شده باشید، باید منتظر آسیب‌های جدی‌تر طولانی مدت مثل کاهش و یا حتی از دست دادن بینایی باشید.

برای خرید لنز طبی مارک مورنينگ با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

نکته‌ی بسیار مهم این است که بدانید، با مالیدن چشم، یک لذت و یا رهایی از خستگی لحظه‌ای به‌دست می‌آورید که می‌تواند نتایج بسیار بدی در پی داشته باشد. با این تفاسیر بهتر است خارش و سوزش چشم را تحمل کنید و تن به بیمار شدن چشمان خود ندهید. نکته‌ی جالب دیگر این است که مالش باعث می‌شود که بدن انسان هیستامین بیشتری آزاد کند و خود این قضیه باعث افزایش خارش خواهد شد.

تبديل شدن به عادت 

هنگامي كه ماليدن چشم با دست را آغاز مي كنيد، احتمالا قادر به توقف آن نخواهيد بود و اين كار می تواند به يک عادت هميشگی تبديل شود. هر چه بيشتر اين كار را انجام دهيد، شرايط وخيم تر می شود. در اثر ماليدن زياد چشم ها، با احساس پف كردگی و خشكی چشم ها مواجه خواهيد شد. 

برای خرید لنز طبی مارک فستيوال با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

مالش چشم عادتی شايع بين مردم است، اما همان گونه كه اشاره شد می تواند پيامدهای جدی به همراه داشته باشد و از اين رو، تا حد ممكن بايد از انجام اين كار پرهيز كرد.

سخن پایانی در باب مالیدن چشم

چشم انسان دروازه ای است به سوی دنیا که ما از طریق آن می توانیم دنیای اطرافمان را ببینیم. چشم نیز مانند تمام اعضای بدن مشکلات مختص به خود را دارد. در این مطلب لنز مارکت شما را با 5 دلیلی که نباید چشمانتان را مالش دهید آشنا کرد. اگر می‌خواهید چشمانی سالم و قوی داشته باشید باید از لمس کردن آن‌ها اجتناب کنید. زیرا با لمس آن ها مشکلات زیادی همچون: عفونت چشم، قوز قرنیه و… را برای خود به وجود می آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *