یکی از بیماری های خطرناک چشمی، نابینایی موقت است. نابینایی موقت چشم یکی از اتفاقات ناگواری است که ممکن است در یک دوره زمانی خاص برای برخی از افراد اتفاق بیفتد. متاسفانه در صورت بروز نابینایی موقت ممکن است فرد همه یا بخشی از بینایی خود را به دلایل متعددی مانند انواع بیماری های چشمی از دست بدهد.

برای خرید لنز بوش با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

مدت زمان بازگشت بینایی در بیماران بسیار متفاوت است و با توجه به علت بروز آن ممکن است بین چند دقیق تا چندین روز به طول بیانجامد. همراه لنز مارکت باشید تا با همه چیز درباره نابینایی موقت و علل آن آشنا شوید.

نابینایی موقت چیست؟

همان طور که از نام این بیماری مشخص است، نابینایی موقت باعث می شود تا بیمار برای مدتی بینایی یک یا هر دو چشم خود را از دست بدهد. این نابینایی می تواند به شکل کامل و یا حتی خفیف باشد. دلیل شایعی که نابینایی اتفاق می افتد، به کاهش جریان خون در چشم بر می گردد. در دو طرف گردن انسان یک رگ وجود دارد که جریان خون را به مغز و چشم ها می رسانند.

در برخی موارد چربی و کلسترول بالای خون باعث می شود تا پلاک هایی در دیواره رگ های خونی ایجاد شود و جریان خون را مختل کرده و یا به کل مسدود کند. عدم رسیدن جریان خون به چشم باعث نابینایی موقت می شود و در صورت عدم رسیدگی فوری ممکن است ادامه حیات چشم با خطر جدی روبرو شود.

برای خرید لنز طبی مارک فستيوال با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

دیابت، مصرف دخانیانت، فشار خون بالا و کلسترول می تواند باعث انسداد یا تنگ شدن رگ های خونی منتهی به چشم شود. البته به جز تنگ شدن عروق خونی با پلاک، ایجاد شدن یک لخته خون در عروق منتهی به چشم نیز می تواند همین مشکل را ایجاد کند که به آن انسداد شریان شبکیه شاخه ‌ای یا انسداد شریان شبکیه مرکزی می گویند.

علل نابینایی موقت چیست؟

دلایل کوری موقت متفاوت هستند و هر کدام ریشه گرفته از یک بیماری می باشند. شدت نابینایی موقت نیز در هر کدام از این بیماری ها متفاوت است. برای مثال فردی که مبتلا به میگرن می باشد، ممکن است با شدت کمتری این نابینایی را تجربه کند. توجه داشته باشید که پزشک برای درمان کامل نابینایی موقت و جلوگیری از وقوع دوباره آن باید بیماری و مشکل زمینه ای آن را برطرف کند. دلیل نابینایی موقت یکی از موارد زیر است:

میگرن:

میگرن یکی از شایع ترین علت های از بین رفتن بینایی به طور موقت است. اگر فرد به میگرن مبتلا باشد ممکن است در چشمانش هاله های نور، لکه های لرزان، نقطه های کور یا لکه های چشمک زن را مشاهده کند. میگرن شبکیه قبل یا حین سردرد تجربه می شود و حدود 10 الی 30 دقیقه ممکن است به طول بیانجامد.

وازواسپاسم شبکیه:

یکی دیگر از علل نابینایی موقت وازواسپاسم شبکیه است. اگر رگ خونی در شبکیه شما سفت شود باعث این بیماری می شود. وازواسپاسم می تواند باعث کاهش جریان خون شده و کوری موقت در یک چشم شود. میگرن شبکیه، آترواسکلروز و فشارخون بالا می تواند باعث وازواسپاسم شود.

گلوکوم زاویه بسته:

اگر عنبیه چشم بزرگ شود، ممکن است باعث جلوگیری از تخلیه مناسب مایعات شود که به خودی خود می تواند باعث افزایش فشار در چشم شده و حالت تهوع، تاری دید، هاله ی نور یا نابینایی موقت را برای چشم به همراه داشته باشد.

برای خرید لنز طبی مارک مورنينگ با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

شریانی سلول غول پیکر:

این بیماری خیلی شیوع ندارد اما یکی از علل کاهش کیفیت بینایی در افراد بالای 50 سال است. این بیماری باعث التهاب در شریان ها می شود و علایم آن عبارتند از: سر درد، حساسیت پوست سر، درد در ناحیه فک، تب و خستگی و… . در صورت عدم درمان این بیماری ظرف مدت دو هفته می تواند باعث نابینایی کامل شود.

ام اس:

مولیتیپل اسکروزیس یا همان ام اس یکی از علل نابینایی موقت شناخته می شود. به طور کلی می توان گفت یکی از عوارض بیماری ام اس، مشکلات مربوط به بینایی افراد است. آمار نشان می دهد که حدود 30 درصد از بیماران در اغاز ابتلا به ام اس اخلتلات بینایی را تجربه می کنند. یکی از این بیماری ها و اختلالات چشمی، نابینایی موقت است.

برای خرید لنز طبی مارک جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

انسداد ورید شبکیه:

اگر انسداد ورید در شبکیه به دلیل لخته شدن خون رخ دهد، می تواند منجر به تجمع مایعات در چشم و تورم شود. این تورم و تجمع مایعات می توان بینایی را مختل کرده و در موارد شدید باعث نابینایی موقت یک یا هر دو چشم شود.

تشنج صرعی:

طبق آمار تشنج 5 الی 10 درصد از مبتلایان به صرع بر لوب های اکسیپیتال آنها تاثیر می گذارد. این همان بخشی از مغز است که بینایی را کنترل می کند. بنابراین صرع نیز می تواند نابینایی موقت در کودکان و بزرگسالان ایجاد کند.

پاپیلما:

این دلیل نابینایی موقت از ورم در مغز سرچشمه می گیرد. تورم مغز می تواند باعث تغییرات در بینایی مثل دو بینی، تار شدن دید، کوری موقت و سایر عوارض شود. بیماری پاپلیما به خودی خود ممکن است به دلایلی مثل وجود تومور، لخته خون، آبسه، عفونت، فشار خون بالا و یا مصرف بعضی از دارو های خاص باشد.

برای خرید لنز طبی جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

روش درمان نابینایی موقت چیست؟

روش درمان نابینایی موقت چشم با توجه به علت این اختلال و شدت آن متفاوت است. پزشک متخصص ابتدا از روش های تشخیصی علت بروز نابینایی موقت در چشم را بررسی می کند. بعد از تشخیص علت نابینایی پزشک چشم از روش هایی مانند تجویز دارو برای رقیق کردن خون، ، تغییر سبک زندگی، انجام جراحی و…برای درمان این بیماری استفاده می کند. در صورتی که عواملی مانند قند خون، فشار خون بالا و پایین و… باعث بروز این اختلال شوند، پزشک متخصص داروهایی را برای کنترل این بیماری ها تجویز می کند.

برای خرید لنز بوش اند لومب با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

در این مقاله لنز مارکت بررسی کامل اینکه نابینایی چیست و چه عواملی باعث بیماری نابینایی موقت می شود، پرداخته شد. از علت های بیماری نابینایی موقت می توان به گلوکوم، میگرن، ام اس و… اشاره نمود. نابینایی موقت چشم ممکن است در صورت درمان نشدن باعث نابینایی دائمی چشم شود. بنابراین در صورت بروز این اختلال بهتر است هر چه سریع تر به پزشک متخصص چشم مراجعه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *