انحراف چشم یا استرابیستم به زمانی که چشم ها باهم در یک راستا نباشند و همزمان به یک شی نگاه نکنند گفته می شود. انحراف چشم ممکن است به سمت داخل (ایزوتروپی)، خارج (اگزوتروپی)، بالا (هایپرتروپی) و یا پایین(هیپوتروپی) باشد. گاهی نیز ممکن است ترکیبی از این موارد در فرد ظاهر شود. انحراف مشکلی است که هم افراد در کودکی و هر بزرگسالی می توانند به آن دچار شوند.

روش درمان انحراف چشم

این مشکل با عمل لیزیک قابل حل نیست اما جای نگرانی نیست و انحراف چشم نیز قابل درمان است. لنز مارکت در ادامه به بررسی انحراف چشم و راه درمان آن می پردازد.

انحراف چشم چیست؟

انحراف چشم یا استرابیسم به عنوان یک مشکل چشمی همانند مشکلات دیگر قابل درمان است. این مشکل مربوط به ناهمگونی چشم‌ها نسبت به یکدیگر است. در این مشکل چشم سالم نگاه رو به جلو دارد اما چشم دیگر به جهات مختلف داخل، خارج، بالا و پایین می‌ چرخد. زمانی که انحراف وجود دارد یکی از چشم‌ها به سمت داخل یا خارج می‌چرخد در نتیجه از جایگاه اصلی خود خارج می‌شود.

برای خرید لنز بوش با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

بنابراین چشم دیگر فعالیت بینایی نخواهد داشت یعنی مغز تصویر آن چشم را حذف می‌کند و این مسئله موجب تنبلی چشم یا آمبولیوپی می‌شود و به همین دلیل در انحرافات چشم علاوه بر عینک، از درمان بینایی استفاده می‌شود، زیرا هر چه تنبلی چشم درمان شود، کمک می‌کند که مشکل انحراف چشم نیز حل شود.

علل و علائم انحراف چشم

به دیواره خارجی هر چشمی، شش عضله چسبیده است که مسئولیت کنترل حرکات چشم را به عهده دارند. در هر چشم، دو عضله چشم را به سمت راست یا چپ می برند. چهار عضله دیگر مسئولیت حرکت چشم به سمت بالا و پایین و یا کنترل حرکات مورب چشم را به عهده دارند. برای تمرکز هر دو چشم بروی یک نشانه مشخص، لازم است تمامی عضلات چشم با یکدیگر و با عضلات همکار چشم مقابل هماهنگ باشند. هر علتی که در این هماهنگی اختلال ایجاد کند می تواند منجر به انحراف چشم شود.

برای خرید لنز بوش اند لومب با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

نقش کنترلی مغز نیز بر عضلات چشم از اهمیت به سزایی برخوردار است. بنابراین کودکان مبتلا به مشکلات مغزی از قبیل فلج مغزی، عقب افتادگی مغزی، هیدروسفالی و تومورهای مغزی اغلب دچار استرابیسم می شوند. هر عاملی که منجر به کاهش بینایی شود مانند عیب انکساری، آب مروارید، صدمات چشمی و …می تواند عاملی برای استرابیسم باشد.

برای خرید لنز طبی جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

اصلی ترین علامت انحراف چشم، در واقع چشمی است که در جای خود قرار ندارد. گاهی طفل در نور آفتاب یک چشم خود را می بندد و گاه با کج کردن سر خود به یک موقعیت به خصوص تلاش می کند که از هر دو چشم خود استفاده کند و گاه بصورت خستگی شدید چشم و سردرد در حین فعالیت چشمی و گاهی علایم فقدان یک دید عمق مناسب نیز دیده می شود. بالغینی که دچار انحراف چشم می شوند نیز اغلب از دوبینی شکایت می کنند.

انحراف چشم چگونه درمان می شود؟

متداول‌ترین درمان‌های انحراف چشم عبارت است از:

عینک یا لنز تماسی:

انحراف چشم جزئی گاهی با عینک زدن برطرف می‌شود. در بیماران با عیوب انکساری اصلاح نشده، استفاده می‌شود. با استفاده از لنزهای اصلاحی، چشم‌ها به تمرکز کمتری نیاز دارند و ممکن است مستقیم بمانند.

بستن چشم:

برای درمان آمبلیوپی (تنبلی چشم)، اگر بیمار همزمان انحراف چشم نیز داشته باشد. بهبود بینایی همچنین ممکن است کنترل ناهنجاری را بهبود بخشد. به این ترتیب چشم ضعیف‌ قوی‌تر می‌شود و در نتیجه چشم‌ها تراز می‌شود. چشم کودک باید به مدت چند هفته تا چند ماه تمام وقت یا ساعاتی از روز بسته باشد.

برای خرید لنز طبی مارک جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

دارو و تمرین‌های اصلاحی چشم نیز برای درمان انحراف چشم توصیه می‌شود. درمان انحراف چشم باید هر چه زودتر شروع شود. به طور کلی هر چه سن کودک کمتر باشد، احتمال اصلاح شدن مشکل بیشتر خواهد بود.

جراحی:

تنها درمان موثر برای اصلاح چرخش دائمی چشم جراحی رفع انحراف چشم است. اگر چشم پزشک عمومی منحرف بودن چشم کودک را تشخیص دهد، کودک را به جراح اکولوپلاستی متخصص در زمینه جراحی انحراف معرفی می‌کند. جراحی انحراف تحت بیهوشی عمومی انجام می‌ شود. معمولاً کودکان قبل از عمل دارو دریافت می‌کنند تا اضطراب ناشی از جدا شدن والدین از بین برود.

برای خرید لنز طبی مارک مورنينگ با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

اما عمل بزرگسالان را می‌توان تحت بیهوشی عمومی یا با تزریق داروی بی‌حسی موضعی انجام داد؛ در هر دو حالت بیمار باید از 8 ساعت قبل از عمل هیچ چیز نخورد. به همین دلیل جراحی‌های کودکان غالباً صبح انجام می‌شود تا کودک ناشتا باشد. در این جراحی پلک با ملایمت با اسپکولوم پلک باز نگه داشته می‌شود.

جراح برش کوچکی را در ملتحمه (سطح غشاء مخاطی چشم) ایجاد می‌کند تا به عضله دسترسی پیدا کند؛ سپس عضله را تضعیف، تقویت یا جابجا می ‌کند تا برای تغییر کنش آن از بخیه جذبی استفاده کند. اکثر جراحی‌های انحراف چشم یک تا دو ساعت طول می‌کشد، اما بیمار باید برای اموری مانند آمادگی قبل از عمل و مراقبت بعد از عمل چند ساعت در مرکز جراحی باشد.

عدم درمان انحراف چشم چه عواقبی دارد؟

هر اختلالی در صورت عدم درمان، می تواند عواقب جبران ناپذیری در پی داشته باشد. منحرف بودن بینی نیز از این امر مستثنی نیست و اگر به موقع برای درمان آن اقدامی انجام نشود، می تواند کاهش دید و از بین رفتن قدرت بینایی را در یک چشم، به همراه داشته باشد.

 

از دیگر عوارضی که درمان نکردن انحراف چشم دارد، می توان به نقصی اشاره کرد که در زیبایی ظاهر افراد بر جای می گذارد. عدم درمان انحرافات چشمی در کودکان، می تواند موجب بروز تنبلی چشم و از دست دادن تدریجی دید سه بعدی برای همیشه شود. 

سخن پایانی

چشم ها یکی از مهم ترین اعضای چهره انسان می باشند که می توانند تمامی حالات روحی خود را از این طریق به اطرافیان انتقال دهند. چشم ها از حساسیت بالایی برخوردارند و باید از آن ها به شدت مراقبت کرد. انحراف چشم یکی از مشکلات چشمی است که اغلب کودکان در سنین پایین به آن دچار می شوند.

برای خرید لنز طبی مارک فستيوال با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

این بیماری نیز مانند تمام بیماری های چشمی قابل درمان است که در بالا به صورت کامل به راه های درمان آن پرداخته شد. این مقاله از مجموعه لنز مارکت به طور کامل به انحراف و چگونگی درمان آن پرداخته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *