[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no” woodmart_inline=”no”]استعمال دخانیات به بیشتر سیستم های بدن از جمله چشم و بینایی آسیب می رساند. در استعمال دخانیات، سیگار به ویژه مضر شناخته شده است اما روش های دیگر استفاده از نیکوتین مانند قلیان و استعمال مواد مخدر نیز می تواند به بینایی شما آسیب برساند.ما در ادامه این مقاله می خواهیم به تاثیرات استعمال دخانیات بر بینایی بپردازیم.

[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no” woodmart_inline=”no”]

ارتباط استعمال دخانیات و آسیب های بینایی:

استعمال دخانیات یکی از عادت های مضر برای بدن شما است و به اندام های داخلی شما مانند ریه ها، قلب و مغز، آسیب می رساند.

سیگار کشیدن به جنبه های دیگر نیز آسیب می رساند، از جمله آسیب به دندان ها، پوست و چشم شما. مواد شیمیایی موجود در نیکوتین، سلول های موجود در بدن را به ویژه سلول های ظریفی که بخش های مختلف چشم شما را تشکیل می دهند، به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

کمپین علیه سیگار کشیدن منجر به کاهش تعداد سیگاری ها در ایالات متحده شده است اما این کار استفاده از دستگاه ویپ (ویپ وسیله ‌ایی است که در آن مایعی خاص به بخار تبدیل می‌شود و شخص با استنشاق این بخار حس سیگار کشیدن را تجربه می‌کند) و سیگارهای الکترونیکی را افزایش داده و باعث محبوبیت آن ها در بین افراد شده است. مطالعات اخیر پزشکی نشان می دهد که هر گونه مصرف تنباکو می تواند به چشم شما آسیب برساند.

قانونی سازی ماری جوانا در آمریکا نیز منجر به افزایش استعمال ماری جوانا در سراسر این کشور شده است. استعمال ماری جوانا می تواند منجر به برخی از مشکلات بینایی شود.

بهترین راه برای جلوگیری از آسیب رساندن به بینایی و یا کاهش خطرات مربوط به بینایی، ترک سیگار و دوری از استعمال دخانیات است. برخی مطالعات که در طولانی مدت صورت گرفته است نشان می دهد که ترک سیگار به سلول های چشم شما اجازه می دهد تا به آرامی خود را بازیابی کنند، بنابراین خطرات برخی از بیماری های چشم در طول زمان کاهش پیدا می کند. با این حال، این خطرات هرگز به طور کامل از بین نمی روند. بهترین راه برای جلوگیری از اینگونه آسیب ها این است که هرگز شروع به مصرف سیگار ودخانیات نکنید.

بیماری های چشم مرتبط با استعمال دخانیات:

استعمال دخانیات، به ویژه سیگار کشیدن، به چندین بیماری چشم مرتبط است. این کار می تواند خطر ابتلا به ضعیفی چشم، مشکلات بینایی و از دست دادن بینایی را افزایش دهد. اگر به استعمال دخانیات ادامه دهید و درمان مناسب برای چشمانتان را پیدا نکنید، حتی ممکن است بینایی خود را از دست دهید.

محققان پزشکی، مواد شیمیایی در دود سیگار و به طور خاص نیکوتین را به مسائل مختلف چشمی مرتبط کرده اند. آن ها باعث مسدود شدن عروق خونی می شوند. این مسدود شدن، جریان خون را در سراسر بدن محدود می کند و می تواند به بافت های ظریف در چشم، آسیب برساند.

در زیر به شایع ترین بیماری های چشم مرتبط با استعمال دخانیات می پردازیم:

  • خشکی چشم:

بسیاری از مردم احساس فشار در چشم و یا سوزش موقت را تجربه می کنند که باعث می شود چشم های آن ها، اشک های کمتری تولید کند. با این حال، اگر خشکی چشم مزمن دارید، چشمان شما می تواند قرمز شده و یا تحریک شود.

در این حالت چشم های شما احساس ناراحتی، خراشیدگی، خارش یا درد خواهند داشت. خشکی چشم مزمن یک مشکل ناشی از کانال های تولید اشک شما است زیرا این کانال ها قادر به تولید اشک های کافی طبیعی نیستند. چشمان شما ممکن است به اندازه کافی غشا اشک آور نداشته باشد. این غشا از سه لایه تشکیل شده است، از جمله: یک لایه دارای آب، یک لایه دارای روغن و یک لایه دارای مخاط. استعمال دخانیات باعث می شود ذرات دود نزدیک به چشم شما باشد و می تواند سطح چشم شما را تحریک کند. مواد شیمیایی موجود در دود می تواند باعث آسیب به کانال های اشک آور شود.

  • آب مروارید:

این مشکل بینایی با پروتئین های آسیب دیده در عدسی چشم شما آغاز می شود که در پشت مردمک چشم قرار دارند و به تمرکز نور بر روی شبکیه چشم کمک می کنند. به طور معمول، این ارگان شفاف است. آب مروارید بسیار رایج است. بسیاری از افراد بالاتر از 60 سال به این مشکل دچار می شوند و بیش از نیمی از جمعیت بالغ بیش از 80 سال سن تحت عمل جراحی آب مروارید قرار می گیرند. در این جراحی، عدسی های آسیب دیده طبیعی برداشته شده و با یک عدسی مصنوعی جایگزین می شود. اگر چه عوامل متعددی وجود دارد که شما را در معرض خطر ابتلا به آب مروارید قرار می دهد اما مصرف هرگونه دخانیات باعث افزایش خطر ابتلا به این مشکل می شود. استعمال دخانیات خطر ابتلا به آب مروارید را دو برابر می کند.

  • از کار افتادن ماکولا مرتبط با سن (AMD):

بخش مرکزی شبکیه چشم شما ماکولا نامیده می شود و عمدتا مسئول مرکز چشم است. AMD مانند آب مروارید در افراد سن بالا شایع است و به طور معمول کسانی که حداقل 50 سال را دارند به این بیماری مبتلا می شوند.

اکثر مردم دچار AMD خشک می شوند، زمانی که توده های یک پروتئین به نام Drusen به طور کلی در شبکیه انباشته می شوند، بنابراین دید فرد به آرامی کاهش پیدا می کند. AMD مرطوب یک بیماری جدی تر است، زمانی که رگ های خونی برای جبران کمبود جریان خون ناشی از جمع آوری Dusen در داخل و اطراف شبکیه رشد می کنند. سیگار کشیدن خطر ابتلا به AMD را دو برابر می کند. بر خلاف آب مروارید، خطر ابتلا به AMD بعد از ترک سیگار همچنان باقی می ماند.

  • رتینوپاتی دیابتی:

اگر دیابت دارید و سیگار می کشید، خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی را افزایش می دهید. این یک بیماری است که باعث آسیب به شبکیه می شود، زیرا رگ های خونی در سراسر بدن از قند خون بالا و غیر نرمال آسیب می بینند. دیابت نوع 1، دیابت نوع 2 و دیابت بارداری شما را در معرض خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی قرار می دهد. استعمال دخانیات خطر ابتلا به رتینوپاتی دیابتی را افزایش می دهد.

  • التهاب مشیمیه:

این یک بیماری در بخش وسط چشم است که باعث می شود بخش سفید چشم، قرمز، ملتهب و متورم به نظر برسد. التهاب مشیمیه می تواند قسمت های جلویی، وسط و پشتی چشم را تحت تاثیر قرار دهد و اگر درمان نشود می تواند باعث آسیب به سایر قسمت های چشم شود و حتی منجر به از دست دادن بینایی شود. استعمال دخانیات خطر ابتلا به مسائل مربوط به رگ های خونی را افزایش می دهد که می تواند باعث بروز التهاب مشیمیه شود.

  • آسیب عصب بینایی:

عصب بینایی سیگنال های شبکیه را می گیرد و آن ها را به مغز می فرستد. آسیب به این اعصاب می تواند باعث کاهش دائمی بینایی شود و درمان آن دشوار است. استعمال دخانیات به علت مواد شیمیایی سمی، باعث آسیب به چندین سلول در بدن می شود و این شامل اعصاب نیز است. سیگار کشیدن فشار مایع را در چشم افزایش می دهد و می تواند نوعی گلوکوم را ایجاد کند که فشار بر شبکیه و عصب بینایی را افزایش می دهد و منجر به آسیب می شود.

اجتناب از استعمال دخانیات برای حفظ سلامت چشم:

آیا شما از سیگار، قلیان یا مواد مخدر استفاده می کنید؟ اجتناب از مصرف اینگونه دخانیات اجازه می دهد تا برخی از سلول های چشم شما بازسازی شوند. شما می توانید خطر ابتلا به بیماری های چشم را با اجتناب از مصرف دخانیات، کاهش دهید. شما به طور کامل ریسک ابتلا به بیماری های چشم خود را حذف نخواهید کرد، زیرا پس از ترک و اجتناب از مصرف دخانیات، باز هم مواد شیمیایی حاصل از مصرف دخانیات در بدن شما باقی می ماند اما خطرات کاهش یافته نیز بسیار ارزشمند هستند.

اگر از سیگار یا دخانیات دیگر استفاده می کنید، می توانید با پزشک خود در مورد راه های ترک آن ها صحبت کنید و از آن ها مشورت بگیرید.

شما سالانه و صرف نظر از در نظر گرفتن سن باید به پزشک چشم مراجعه کنید تا او بتواند پتانسیل چشم شما را برای ابتلا به آب مروارید، گلوکوم و یا از دست دادن بینایی، کنترل کند. بیماری مزمن چشم می تواند بینایی شما را کاهش دهد اما بسیاری از این شرایط نیز قابل درمان هستند. اگر اوایل بیماری شما باشد، می توانید آن را کنترل کنید.

سخن آخر:

استعمال دخانیات به بیشتر سیستم های بدن از جمله چشم و بینایی آسیب می رساند.

مطالعات اخیر پزشکی نشان می دهد که هر گونه مصرف تنباکو می تواند به چشم شما آسیب برساند.

شایع ترین بیماری های چشم مرتبط با استعمال دخانیات عبارتنداز: خشکی چشم، آب مروارید، از کار افتادن ماکولا مرتبط با سن (AMD)، رتینوپاتی دیابتی، التهاب مشیمیه و آسیب عصب بینایی.

اجتناب از مصرف اینگونه دخانیات اجازه می دهد تا برخی از سلول های چشم شما بازسازی شوند. شما می توانید خطر ابتلا به بیماری های چشم را با اجتناب از مصرف دخانیات، کاهش دهید.

بهترین راه برای جلوگیری از آسیب رساندن به بینایی و یا کاهش خطرات مربوط به بینایی، ترک سیگار و دوری از استعمال دخانیات است اما بهترین راه برای جلوگیری از آسیب های مرتبط با بینایی این است که هرگز شروع به مصرف سیگار ودخانیات نکنید.

منبع:

https://www.nvisioncenters.com/education/smoking-and-vision/[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *