تفاوت های آلرژی و خشکی چشم موضوع مورد بررسی می باشد. چشم هر فرد یکی از مهم ترین دارایی است که دارد. نعمت دیدن جهان اطراف یکی از بزرگ ترین نعمت هایی وجود انسان است. چشم از اجزای مختلفی همچون: شبکیه، عدسی، زلالیه، زجاجیه،عنبیه و… تشکیل شده است. چشم نیز مانند هر اندام دیگری در بدن بیماری های مختص به خود را دارد. دو نوع از شایع ترین آن ها آلرژی و خستگی چشم است.

برای خرید لنز بوش با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

تفاوت های آلرژی با خشکی چشم

امروزه اکثرا افراد آلرژی چشم را با خستگی چشم اشتباه می گیرند. لنز مارکت در این مطلب به بررسی تفاوت های آلرژی با خستگی چشم می پردازد.

آلرژی چشم چیست؟

آلرژی چشم که با نام آلرژی یا حساسیت ملتحمه (allergic conjunctivitis) هم شناخته می‌شود، یک نوع واکنش ایمنی مضر است که در نتیجه‌ی تماس چشم با مواد محرک ایجاد می‌شود. این مواد محرک تحت عنوان مواد آلرژن یا حساسیت‌زا شناخته می‌شوند و گرد و غبار، دود و گرده گیاهان مثال‌هایی از این مواد هستند.

برای خرید لنز بوش اند لومب با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

دستگاه ایمنی بدن به صورت طبیعی از بدن در برابر مهاجمین خطرناکی همچون ویروس‌ها و باکتری‌ها محافظت می‌کند تا خطر بیماری را از انسان دور کند‌. در این میان دستگاه ایمنی بدن به اشتباه آلرژن‌ها را به عنوان مهاجمین خطرناک شناسایی کرده و مواد شیمیایی خاصی برای مبارزه با آن‌ها تولید می‌کند. این مواد حساسیت‌ زا حتی ممکن است بی خطر باشند ولی بدن در برابر آن‌ها یک واکنش دفاعی از خود نشان می‌دهد.

برای خرید لنز طبی جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

این واکنش منجر به ایجاد  علائم در فرد می‌شود که خارش، قرمزی وریزش اشک  چشم از آن جمله هستند. در برخی موارد، آلرژی‌های چشمی با بیماری‌هایی همچون اگزما مرتبط است. داروهای بدون نسخه به بهبود علائم آلرژی چشمی کمک می‌کنند، ولی در مواردی که حساسیت بسیار شدید باشد باید اقدامات درمانی مناسب توسط پزشک انجام شود.

علائم آلرژی چشم چیست؟

آلرژی چشم نیز مانند تمام بیماری های چشمی لائمی دارد. همچون:سوزش، ترشحات آبکی و شفاف از چشم، خارش، قرمزی، نشانه ‌های حساسیت چشم.

برای خرید لنز طبی مارک جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

برخی از عوامل نیز محرک ایجاد آلرژی یا حساسیت چشم هستند که عبارتند از:

  • سوزش
  • ترشحات آبکی و شفاف از چشم
  • خارش
  • قرمزی
  • نشانه ‌های حساسیت چشم

برخی از عوامل نیز محرک ایجاد آلرژی یا حساسیت چشم هستند که عبارتند از:

برای خرید لنز طبی مارک مورنينگ با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

  • عوامل محرک مانند دود سیگار، عطر و دود وسایل نقلیه
  • آلرژن‌ هایی که در فضاهای خارجی وجود دارند، مانند چمن‌ ها و علف ‌های هرز، گرده درختان و انواع گیاهان و گل ها
  • آلرژن‌ هایی که در فضاهای داخلی وجود دارند، مانند غبار خانگی و کپک‌ ها  شوره‌ پوست حیوانات خانگی

انواع آلرژی چشم

آلرژی فصلی:

آلرژی چشم فصلی در مواقع مشخصی از سال رخ می‌دهد. معمولاً اوایل بهار تا تابستان و پاییز زمان رخ دادن این نوع از حساسیت است. گرده‌ی درختان و گیاهان و کپک قارچ‌ها به عنوان ماده‌ی محرک آلرژن عمل می‌کنند.

آرژی دائمی:

آلرژی چشم دائمی در تمام سال فرد را درگیر می‌کند. دلیل عمده‌ی آن هیره‌های غبار خانگی (نوعی حشره از تیره عنکبوتیان)، پرها (موجود در بالش و رختخواب) و شوره‌ی پوست بدن حیوانات خانگی است.

برای خرید لنز طبی مارک فستيوال با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

کراتوکنژنکتویب بهاره:

این نوع از آلرژی چشم از دو نوع اول بسیار شدیدتر است و ممکن است کل سال فرد را درگیر کرده و در عین حال علائم آن فصل به فصل بدتر شود.

التهاب ملتحمه ناشی از لنز تماسی:

این نوع از آلرژی در نتیجه تحریک لنزهای تماسی بی کیفیت و یا بر اثر متصل شدن پروتئین‌های اشک به لنز تماسی ایجاد می‌شود و علائم آن شامل:

  • قرمزی 
  • خارش
  • ترشحات موکوسی 
  • احساس ناراحتی از بودن لنز در چشم

اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، حتما آن را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. یکی معتبرترین فروشگاه های اینترنتی لنز مارکت است که محصولات خود را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت عرضه می کند.

خشکی چشم چیست؟

خستگی چشم زمانی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌های چشم نتوانند استراحت کافی، آبرسانی و محافظت در برابر فعالیت زیاد را در مدت طولانی دریافت کنند. با گذشت زمان، چشمان شما به درد می‌آیند و احساس خستگی می‌کنند. گه‌گاهی‌ هم ممکن است این خستگی چشم به‌دلیل قرارگیری بیش‌ازحد در برابر اشعه‌های مضر، تابش خیره‌کننده و آلاینده‌های هوا باشد.

آستنوپی نام دیگر خستگی چشم است که یکی از مشکلات و بیماری‌های شایع چشم است. خستگی چشم اغلب دلیل حادی برای بروز آن وجود ندارد و معمولا به خاطر خیره‌شدن به صفحه کامپیوتر برای مدت طولانی یا زور زدن برای دیدن در نور کم بروز می‌کند.

علائم خشکی چشم چیست؟

علائم و نشانه‌های خستگی چشم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

۱. خستگی، سوزش یا خارش در چشم 

۲. آبریزش یا خشکی چشم

۳. تاری دید یا دید مضاعف

۴. سردرد

۵. درد درگردن، شانه ها یا پشت

۶. افزایش حساسیت به نور

۷. مشکل در تمرکز

۸. احساس اینکه نمی‌توانید چشمان خود را باز نگه دارید

بهترین راه برای جلوگیری از خستگی چشم محدود کردن فعالیت‌هایی است که باعث می‌شوند به چشم‌هایتان فشار بیاورند. می توانید این کار را با استراحت های منظم هنگام انجام کارهایی که نیاز به تمرکز شدید دارند، مانند خواندن، رانندگی، یا نگاه کردن به صفحه کامپیوتر انجام دهید. در صورت امکان مدت زمانی را که صرف رایانه یا دستگاه دیجیتال می کنید محدود کنید.

انجام معاینات منظم چشم نیز برای تشخیص و درمان هرگونه تغییر در بینایی یا سایر مشکلات چشمی مهم است. معاینه اولیه چشم در سن ۴۰ سالگی توصیه می شود زیرا در این سن علائم اولیه بیماری چشمی یا تغییرات بینایی بیشتر است. 

تفاوت های آلرژی با خشکی چشم

آلرژی چشم از عواملی مانند آلرژن های موجود در طبیعت، بوی گل، عطر، موی حیوانات و… به وجود می آید. اما خستگی چشم اغلب به دلیل فشار وارده بر چشم  است. در خستگی چشم ماهیچه های چشم نمی توانند آبرسانی و استراحت لازم را دریافت کنند، به همین علت دچار درد و خستگی می شوند. 

سخن پایانی در باب آلرژی و خشکی چشم

آلرژی و خستگی چشم هر دو، بیماری های شایع چشمی هستند که در افراد مختلف می توانند بروز پیدا کنند. آلرژی چشم همان طور که در قسمت های قبل گفته شد بیشتر به عواملی مانند گرد و غبار، چمن و…  بستگی دارد . اما خستگی چشم اغلب به دلیل استفاده طولانی مدت از ابزارهای دیجیتالی است. در این مطلب لنز مارکت به تفاوت های آلرژی با خستگی چشم پرداخت، تا شما عزیزان در صورت ابتلا این دو بیماری را با هم اشتباه نگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *