[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]آستیگمات چشم کودکان یکی از مشکلات شایع چشم کودکان است. آستیگماتیسم در کودکان اگر به موقع تشخیص داده نشود یا به درستی درمان نشود، می تواند آن ها را مجبور کند تا برای دیدن بهتر، بیشتر تلاش کنند و این می تواند منجر به خستگی چشم، خستگی، سردرد و تاخیر در یادگیری آن ها شود.

ما در این مقاله می خواهیم در مورد درمان آستیگمات چشم کودکان، مطالبی را عنوان کنیم.[/vc_column_text]

لنز توریک ( آستیگمات دار ) سالانه مورنینگ (MORNING_Q)

قیمت اصلی 900/000 تومان بود.قیمت فعلی 880/000 تومان است.

لنز آستیگمات (توریک) فصلی مورنینگ (MORNING_Q)

قیمت اصلی 755/000 تومان بود.قیمت فعلی 710/000 تومان است.

لنز توریک (آستیگمات دار) سالیانه کلیر ویژن (CLEAR VISION)

قیمت اصلی 1/250/000 تومان بود.قیمت فعلی 1/165/000 تومان است.
[vc_column_text text_larger=”no”]

آستیگماتیسم کودکان چیست؟

آستیگماتیسم یک بیماری شایع است که باعث تاری دید می شود.

در چشم های سالم معمولا قرنیه (لایه واضح خارجی چشم)، مانند بالای یک توپ بسکتبال، گنبدی شکل است اما در آستیگماتیسم، قرنیه بیشتر شبیه یک توپ فوتبال است. این، نحوه ورود نور به چشم را تغییر می دهد و باعث می شود اجسام نزدیک و دور، مبهم به نظر برسند. کودک می تواند در یک یا هر دو چشم، آستیگماتیسم داشته باشد.

آستیگماتیسم در نوزادان شایع است و اغلب تا یک سالگی کودک، خود به خود از بین می رود. کودکان مبتلا به نزدیک بینی یا دور بینی بیشتر به آستیگماتیسم مبتلا می شوند.

آستیگماتیسم یک خطای انکساری است. نزدیک بینی و دور بینی نیز از عیوب انکساری هستند.

دوربینی:

دوربینی وضعیتی است که در آن تصویر یک جسم دور در پشت شبکیه متمرکز می شود و باعث می شود اجسام نزدیک، خارج از کانون قرار گیرند.

نزدیک بینی:

نزدیک بینی شرایطی است که در آن، برخلاف دوربینی، تصویری از یک جسم دور در مقابل شبکیه متمرکز می شود و باعث می شود اجسام، دور از کانون ظاهر شوند.

حداکثر 28 درصد از کودکان حداقل یکی از این مشکلات بینایی را دارند که معمولاً در خانواده آن ها نیز وجود دارد.

کودکان مبتلا به آستیگماتیسم تشخیص داده نشده، ممکن است در مدرسه دچار مشکل شوند و ممکن است معلمان یا والدین آن را به اشتباه به عنوان نشانه ایی از ناتوانی یادگیری، تعبیر کنند. برای همه کودکان مهم است که معاینه منظم چشم، از زمان شیرخوارگی و در طول سال های تحصیل خود را انجام دهند.

اگر كودك دارای آستیگماتیسم باشد، اشیا نزدیك و دور، ممكن است تار یا مخدوش به نظر برسند. علائم دیگر آستیگمات چشم کودکان عبارتند از:

  • لوچ شدن چشم
  • خستگی چشم
  • سر درد

درمان آستیگمات چشم کودکانعلت آستیگماتیسم چشم کودکان چیست؟

آستیگماتیسم در اثر انحنای غیرطبیعی قرنیه ایجاد می شود که نحوه ورود نور به چشم و حرکت به شبکیه را تغییر می دهد. شبکیه یک ناحیه حساس به نور در پشت چشم است که نور را به سیگنال هایی برای مغز تبدیل می کند.

در یک چشم سالم، نور به عنوان یک نقطه کانونی واحد، به شبکیه چشم می رسد. با آستیگماتیسم، شبکیه، نور را در چندین نقطه کانونی دریافت می کند و باعث می شود اجسام از نزدیک و همچنین از فاصله دور، تار به نظر برسند.

محققان به درستی نمی دانند چرا برخی از کودکان دچار آستیگماتیسم می شوند. این وضعیت معمولاً در خانواده هایی بروز می کند که این مشکل را دارند. کودکانی که نزدیک بینی یا دور بینی دارند نیز بیشتر در معرض آستیگماتیسم قرار دارند. سیگار کشیدن در دوران بارداری، ممکن است احتمال آستیگماتیسم در کودک را افزایش دهد.

درمان آستیگمات چشم کودکان:

اگر آستیگماتیسم حاد و متوسط کودکان درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات شدیدتر بینایی و حتی نابینایی شود.

آستیگمات چشم کودکان به طور معمول با تجویز عینک و یا لنز چشمی و رژیم غذایی مناسب، قابل درمان است.

روش های درمان آستیگمات چشم کودکان شامل موارد زیر است:

استفاده از عینک های اصلاحی:

استفاده از عینک یکی از راه های درمان آستیگمات چشم کودکان است. در عینک ‌هایی که برای آستیگماتیسم تجویز می‌شوند، یک سمت از عدسی قوی ‌تر از سمت دیگر طراحی می ‌شود. کودکانی که مبتلا به آستیگماتیسم شدید هستند، از یک تا سه سالگی باید از عینک استفاده کنند. اگر آستیگماتیسم تنها در یک چشم شدید باشد، کودک باید در تمام ساعات بیداری از عینک استفاده کند. کودکان مبتلا به درجات پایین ‌تر آستیگمات، قبل از مدرسه نیازی به عینک نداشته و در دوران مدرسه برای انجام تکالیف مدرسه و خواندن، به عینک نیاز دارند. اصلاح آستیگماتیسم با کمک عینک، باعث افزایش تیزبینی می شود و علائم بیماری را برطرف می‌ کند. با این حال، بهترین درمان‌ ها و تجویز‌ عینک هم به طور کامل قادر به رفع آستیگمات شدید چشم کودکان نیستند. کودکانی که مبتلا به آستیگماتیسم هستند، باید سالی یک بار برای معاینه‌ مجدد، به متخصص مراقبت از چشم خود مراجعه کنند. در این بین، اگر کودک همچنان بعد از استفاده از عینک، از تاری دید یا سر درد شکایت کرد، باید زودتر از سر رسید ویزیت سالیانه، به پزشک مراجعه کند.

استفاده از لنزهای چشمی کودکان:

استفاده از لنزهای چشمی اصلاحی برای کودکان تا حد زیادی به تشخیص پزشک بستگی دارد. معمولاً کودکان بالای 12 سال قادر به استفاده از لنزهای چشمی هستند. این شرایط به رعایت دستورالعمل ‌های بهداشتی لنز نیز بستگی دارد. لنزهای چشمی در انواع سخت و نرم تولید می‌ شوند و با قرار گرفتن روی قرنیه، انحنای غیر طبیعی آن‌ را اصلاح می‌ کنند، در نتیجه، نور عبوری از لنز چشمی به درستی روی شبکیه منعکس شده و تصویری واضح را ثبت می ‌کند.

اگر آستیگمات چشم کودک با عینک اصلاحی یا لنز چشمی درمان نشود، در سنین بالاتر از ۲۱ سالگی می ‌توان برای رفع آن از جراحی چشم استفاده کرد. مناسب بودن کاربرد جراحی و اثر بخشی آن هم تا حد زیادی به شدت بیماری و تشخیص متخصص چشم پزشک مربوط می‌ شود.

روش غذایی درمان آستیگمات چشم کودکان:

روش های غذایی درمان آستیگمات چشم کودکان، می تواند شامل موارد زیر باشد:

رژیم غذایی کودک:

برای رشد مناسب کودکان به ویتامین ‌ها و مواد معدنی نیاز است. رشد سیستم عصبی و بینایی کودکان نیز بخشی از فرایند رشد آنان است. خوردن مواد غذایی مناسب به جای مصرف مکمل ‌های تجاری، روش خوبی برای حفظ سلامت و بهبود بینایی کودکان است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط تغذیه کودکان خود می ‌توانید با پزشک و متخصص تغذیه مشورت نمایید.

از جمله ویتامین های ضروری برای کودکان شامل موارد زیر است:

ویتامین D:

این ویتامین به طور طبیعی در نور خورشید، شیر، غلات و ماهی ‌های روغنی مانند قزل آلا و تن وجود دارد. مصرف ویتامین D برای حفظ سلامت چشم ‌ها ضروری است.

ویتامین A: این ویتامین به گروهی از آنتی ‌اکسیدان ‌های محافظت ‌کننده از سطح خارجی چشم تعلق دارد. کمبود شدید ویتامین A موجب اختلال بینایی و حتی نابینایی در کودکان می ‌شود. این ویتامین در جگر، تخم مرغ، شیر و سبزیجاتی مانند کلم پیچ و میوه‌ هایی مانند کدو حلوایی یافت می شود.

ویتامین C: این ویتامین جزء اصلی تشکیل دهنده شریان ‌های مویرگی چشم است، این شریان ها وظیفه خون ‌رسانی به سلول ‌های چشم را بر عهده دارند. ویتامین C در پرتقال، طالبی، کلم پیچ، توت فرنگی و … یافت می شود. این ویتامین از بیماری‌ های چشمی به ویژه عفونت ‌های چشمی جلوگیری کرده و به رشد مسیر عصبی چشم کمک می‌کند.

ویتامین B:

این ویتامین برای رفع آستیگماتیسم مفید است. مواد غذایی مانند گوشت، ماهی سالمون، گوشت طیور، تخم مرغ، لبنیات، آووکادو و… منبع عالی این ویتامین به حساب می آیند. این مواد غذایی علاوه بر ویتامین B، سرشار از پروتئین نیز هستند.

مواد معدنی: مواد معدنی مانند روی، منیزیم و کلسیم برای تقویت دید چشم مفید هستند. روی در موادی مانند گوشت طیور و لوبیا، منیزیم در موادی مانند تخمه کدو، دانه سویا و تخمه آفتاب گردان و کلسیم در موادی مانند ماست، پنیر، شیر، لوبیا چشم بلبلی و… یافت می شود.

درمان آستیگمات چشم کودکانسخن آخر درمان آستیگماتیسم کودکان:

آستیگمات چشم کودکان یکی از مشکلات شایع است. اگر این نقص به موقع تشخیص داده نشود و به موقع درمان نشود، ممکن است مشکلات دیگری برای کودکان ایجاد کند.

آستیگماتیسم باعث تاری دید دور و نزدیک در کودکان می شود. آستیگماتیسم در نوزادان نیز شایع است اما اغلب تا یک سالگی نوزاد، خود به خود از بین می رود.

کودکان مبتلا به نزدیک بینی یا دور بینی بیشتر به آستیگماتیسم مبتلا می شوند. کودکانی که آستیگماتسم آن ها تشخیص داده نشود، ممکن است در مدرسه و یادگیری دچار مشکل شوند. علائم دیگر آستیگماتسم در کودکان شامل لوچ شدن چشم، خستگی چشم و سر درد است.

آستیگماتیسم در اثر انحنای غیرطبیعی قرنیه ایجاد می شود که نحوه ورود نور به چشم و حرکت به شبکیه را تغییر می دهد.

اگر آستیگماتیسم حاد و متوسط کودکان درمان نشود، می تواند منجر به مشکلات شدیدتر بینایی و حتی نابینایی شود. از درمان های آستیگمات چشم کودکان، می توان به استفاده از عینک های اصلاحی، استفاده از لنزهای چشمی کودکان، اهمیت دادن به رژیم غذایی کودک و استفاده از ویتامین های D، A، C، B ومواد معدنی است. اگر آستیگمات چشم کودک با عینک اصلاحی یا لنز چشمی درمان نشود، در سنین بالاتر از ۲۱ سالگی می ‌توان برای رفع آن از جراحی چشم استفاده کرد.

یکی از روش های درمان آستیگمات چشم کودکان استفاده از لنزهای چشمی است.

لنز مارکت

سایت لنز مارکت بزرگترین و برترین سایت فروش لنزهای چشمی و مایع های لنز در ایران است. لنزهای چشمی عرضه شده در سایت لنز مارکت بسیار باکیفیت هستند، همچنین قیمت های بسیار مناسبی نیز دارند. همچین این سایت عرضه کننده لنزهای چشمی توریک برای اصلاح آستیگماتیسم نیز است. سایت لنز مارکت غیر از لنزهای طبی و اصلاحی، عرضه کننده لنزهای طبی رنگی ورنگی نیز است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *