نیستاگموس یا دودوئک چشم یک بیماری چشمی است که در آن چشم ها حرکات مکرر و کنترل نشده ایی انجام می دهند. به طور کلی، نیستاگموس علامت یک مشکل چشمی یا پزشکی دیگر است.

در ادامه این مقاله از لنز مارکت می خواهیم به نیستاگموس یا دودوئک چشم بپردازیم.

برای خرید انواع لنز طبی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

نیستاگموس یا دودوئک چشم چیست؟

نیستاگموس یا دودوئک چشم وضعیتی است که در آن چشم ها سریع و غیر قابل کنترل حرکت می کنند. آن ها می توانند به اشکال زیر حرکت کنند:

  • پهلو به پهلو (نیستاگموس افقی)
  • بالا و پایین (نیستاگموس عمودی)
  • در یک دایره (نیستاگموس دوار)

این حرکات اغلب منجر به کاهش بینایی و درک عمق می شود و می تواند بر تعادل و هماهنگی تاثیر بگذارد. در نتیجه، هر دو چشم قادر به مشاهده ثابت اجسام نیستند. افراد مبتلا به نیستاگموس یا دودوئک ممکن است سر خود را تکان دهند و سر خود را در موقعیت های غیر معمول نگه دارند تا این وضعیت جبران شود.

خستگی و استرس می تواند نیستاگموس را بدتر کند. با این حال، علت دقیق آن اغلب ناشناخته است.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

نیستاگموس و دودوئک در کودکان و بزرگسالان:

دو نوع نیستاگموس وجود دارد: مادرزادی و اکتسابی.

  • نیستاگموس مادرزادی:

    این نوع نیستاگموس در نوزادان و معمولا بین 6 هفته تا 3 ماهگی شروع می شود. کودکان مبتلا به این عارضه تمایل دارند این بیماری را در هر دو چشم خود داشته باشند که از پهلو به پهلو حرکت می کند. معمولا پزشکان نمی دانند چه چیزی باعث این بیماری در کودکان می شود و گاهی اوقات ارثی است که از والدین به فرزندان منتقل می شود. کودکان مبتلا به نیستاگموس ممکن است کمی تاری دید داشته باشند.

  • نیستاگموس اکتسابی:

    این وضعیت بعدا در زندگی رخ می دهد. علل زیادی از جمله شرایط جدی پزشکی یا مصرف مواد مخدر و الکل برای این شرایط وجود دارد. بر خلاف کودکان مبتلا به نیستاگموس مادرزادی، بزرگسالان با نیستاگموس اغلب می گویند که چیزهای اطراف آن ها متزلزل به نظر می رسند.

علل نیستاگموس یا دودوئک چشم چیست؟

مغز، حرکت چشم را کنترل می کند. وقتی کمی سر خود را تکان می دهید، چشمان شما به طور خودکار حرکت می کنند تا تنظیم شوند. با این کار تصویری که به آن نگاه می کنید، تثبیت می شود تا تصویری واضح تر مشاهده کنید. در افراد مبتلا به نیستاگموس، مناطقی از مغز که حرکات چشم را کنترل می کنند، به درستی کار نمی کنند.

در برخی موارد، مشخص نیست که چرا کسی نیستاگموس دارد. در موارد دیگر، نیستاگموس ممکن است مربوط به سایر مشکلات چشمی باشد.

برای خرید انواع لنز هرا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

نیستاگموس می تواند مربوط به موارد زیر باشد:

  • داشتن سابقه خانوادگی نیستاگموس
  • آلبینیسم (فقدان رنگ یا رنگدانه در پوست)
  • طیف گسترده ایی از مشکلات چشمی در نوزادان/کودکان از جمله آب مروارید، استرابیسم و مشکلات تمرکز
  • مشکلات داخلی گوش داخلی مانند بیماری منیر
  • اسکلروز چندگانه
  • سکته مغزی (علت رایج نیستاگموس اکتسابی در افراد مسن)
  • آسیب به سر (علت شایع نیستاگموس اکتسابی در جوانان)
  • استفاده از داروهای خاص مانند لیتیوم یا داروهای ضد تشنج
  • مصرف الکل یا مواد مخدر

علائم نیستاگموس یا دودوئک چشم چیست؟

علامت اصلی نیستاگموس حرکت سریع چشم است که قابل کنترل نیست. معمولا حرکت چشم پهلو به پهلو است. همچنین می تواند بالا و پایین یا دایره ایی باشد. حرکت می تواند بین آهسته و سریع متفاوت باشد و معمولا در هر دو چشم اتفاق می افتد.

برای خرید انواع لنز آستیگمات با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

علائم نیستاگموس علاوه بر حرکت سریع چشم شامل موارد زیر است:

  • حساسیت به نور
  • سرگیجه
  • مشکل دیدن در تاریکی
  • مشکلات بینایی
  • نگه داشتن سر در حالت چرخش یا کج
  • این احساس که اطراف فرد در حال تکان خوردن است

نیستاگموس یا دودوئک چشم چیست؟2

تشخیص نیستاگموس یا دودوئک چشم:

نیستاگموس توسط چشم پزشک تشخیص داده می شود. آن ها داخل چشم شما را بررسی کرده و بینایی شما را آزمایش می کنند. چشم پزشک شما همچنین به دنبال سایر مشکلات چشمی است که ممکن است مربوط به نیستاگموس باشد. این مشکلات می تواند شامل استرابیسم (نامرتب شدن چشم ها)، آب مروارید (کدر شدن عدسی چشم) یا مشکلی در شبکیه چشم یا عصب بینایی باشد.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

یکی از راه های تشخیص نیستاگموس این است که شخصی را برای 30 ثانیه به دور خود بچرخانید، متوقف شده و سپس از او بخواهید به یک شیء خیره شود. اگر فردی دارای نیستاگموس باشد، چشمان او ابتدا به آرامی در یک جهت حرکت می کند، سپس سریع در جهت مخالف حرکت می کند.

سایر آزمایشاتی که ممکن است برای تشخیص نیستاگموس یا دودوئک چشم استفاده شود، عبارتند از:

  • ثبت حرکت چشم (برای تایید نوع نیستاگموس و مشاهده جزئیات حرکات چشم)
  • معاینه گوش
  • معاینه عصب شناختی
  • آزمایش هایی برای دریافت تصاویر مغز از جمله توموگرافی کامپیوتری (CT) و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

درمان نیستاگموس یا دودوئک چشم:

درمان نیستاگموس بستگی به علت آن دارد. دودوئک چشم افرادی که با این بیماری متولد شده اند، معمولا درمان نمی شود. با این حال، آن ها ممکن است از عینک یا لنزهای تماسی استفاده کنند. عینک ها و لنزهای تماسی، نیستاگموس را برطرف نمی کنند اما داشتن دید واضح تر می تواند به کند شدن حرکات چشم کمک کند.

به ندرت ممکن است جراحی برای تغییر موقعیت ماهیچه های چشم که چشم ها را حرکت می دهند، انجام شود. این باعث می شود که سر نیاز به دور نگه داشتن چشم ها از حرکت نداشته باشد. با این حال جراحی، نیستاگموس را اصلاح یا درمان نمی کند. جراحی فقط به شخص اجازه می دهد تا سر خود را در موقعیت راحت تری نگه دارد تا حرکت چشم محدود شود.

برای خرید انواع جا لنزی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

گاهی اوقات، نیستاگموس اکتسابی می تواند از بین برود. این در صورتی اتفاق می افتد که بیماری ایجاد کننده نیستاگموس، درمان شود. این می تواند شامل درمان یک مشکل پزشکی یا قطع مصرف مواد مخدر یا الکل باشد.

مواد غذایی مفید برای سلامت چشم:

آیا چشم های شما تمام مواد مغذی مورد نیاز برای جلوگیری از آب مروارید، دژنراسیون ماکولا، گلوکوم، نیستاگموس و سایر مشکلات بینایی را دارد؟ برای آشنایی با برخی از غذاهای مفید برای ارتقاء سلامت چشم، ادامه مطلب را بخوانید.

  • کلم پیچ:

    این سبز برگ، منبع لوتئین و زآگزانتین است که با ویتامین A و بتاکاروتن مرتبط هستند و ممکن است به محافظت از بافت های چشم در برابر آسیب نور خورشید و کاهش خطر تغییرات مربوط به پیری کمک کنند. سایر منابع خوب این مواد مغذی شامل سبزیجات برگ سبز تیره مانند کلم برگ، سبزی شلغم و اسفناج، کلم بروکلی، نخود فرنگی، کیوی، انگور قرمز، کدوی زرد، پرتقال، ذرت، پاپایا و پسته است. بدن شما برای جذب لوتئین و زآگزانتین به چربی احتیاج دارد، بنابراین حتما آن ها را با مقداری چربی غیر اشباع مانند یک قطره روغن زیتون یا چند برش آووکادو بخورید. کلم پیچ حاوی ویتامین C و بتاکاروتن و سایر مواد مغذی مناسب چشم است.

  • سیب زمینی شیرین:

    بدن شما بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل می کند، یک ماده مغذی که از خشکی چشم و شب کوری جلوگیری می کند. اگر سیب زمینی شیرین دوست ندارید، برای بتاکاروتن، سایر مواد غذایی نارنجی مانند هویج و کدو تنبل، به علاوه غذاهای سبز تیره از جمله اسفناج و سبزیجات را امتحان کنید. جگر، شیر و تخم مرغ نیز منابع ویتامین A هستند. و مشابه لوتئین و زآگزانتین، بتاکاروتن و ویتامین A وقتی با کمی چربی سالم مانند روغن زیتون خورده شوند، بهتر جذب می شوند.

  • توت فرنگی:

    توت فرنگی تازه و آبدار برای چشم شما مفید است و حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که یک آنتی اکسیدان است و ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهد. همچنین، مطمئن شوید که بشقاب خود را با سایر غذاهای غنی از ویتامین C از جمله فلفل دلمه ایی، کلم بروکلی، مرکبات (مانند پرتقال و گریپ فروت) و طالبی پر می کنید.

  • چربی های سالم:

    برخی چربی های سالم علاوه بر کمک به جذب برخی مواد مغذی، حاوی امگا 3 نیز هستند. ماهی قزل آلا منبع عالی اسیدهای چرب امگا 3 است که ممکن است برای سلامت چشم مفید باشد. ماهی سالمون یا انواع دیگر ماهی های چرب را دو تا سه بار در هفته استفاده کنید. سایر غذاهایی که شامل این نوع چربی های سالم هستند شامل گردو (که حاوی ویتامین E برای سلامت چشم است)، دانه کتان و چیا هستند.

 

سخن آخر:

نیستاگموس یا دودوئک چشم وضعیتی است که در آن چشم ها سریع و غیرقابل کنترل حرکت می کنند. خستگی و استرس می تواند نیستاگموس را بدتر کند. با این حال، علت دقیق آن اغلب ناشناخته است.

دو نوع نیستاگموس وجود دارد: مادرزادی و اکتسابی.

نیستاگموس می تواند مربوط به موارد زیر باشد: داشتن سابقه خانوادگی نیستاگموس، آلبینیسم، طیف گسترده ایی از مشکلات چشمی در نوزادان/کودکان از جمله آب مروارید، استرابیسم و مشکلات تمرکز، مشکلات داخلی گوش داخلی، اسکلروز چندگانه، سکته مغزی، آسیب به سر، استفاده از داروهای خاص مانند لیتیوم یا داروهای ضد تشنج و مصرف الکل یا مواد مخدر.

علائم نیستاگموس علاوه بر حرکت سریع چشم شامل موارد زیر است: حساسیت به نور، سرگیجه، مشکل دیدن در تاریکی، مشکلات بینایی، نگه داشتن سر در حالت چرخش یا کج و … .

نیستاگموس توسط چشم پزشک تشخیص داده می شود. آن ها داخل چشم شما را بررسی کرده و بینایی شما را آزمایش می کنند. آزمایشاتی که ممکن است برای تشخیص نیستاگموس یا دودوئک چشم استفاده شود، عبارتند از: ثبت حرکت چشم، معاینه گوش، معاینه عصب شناختی و آزمایش هایی برای دریافت تصاویر مغز.

درمان نیستاگموس بستگی به علت آن دارد. دودوئک چشم افرادی که با این بیماری متولد شده اند، معمولا درمان نمی شود. گاهی اوقات، نیستاگموس اکتسابی می تواند از بین برود. این در صورتی اتفاق می افتد که بیماری ایجاد کننده نیستاگموس، درمان شود.

منابع:

https://www.aao.org/eye-health/diseases/what-is-nystagmus

https://www.aoa.org/healthy-eyes/eye-and-vision-conditions/nystagmus?sso=y

https://www.eatright.org/health/wellness/preventing-illness/5-top-foods-for-eye-health

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *