[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]ما در این مقاله می خواهیم در مورد جراحی کاشت لنز داخل چشمی یا ICL مطالب بیشتری را بیاموزیم.

با وجود گزینه ها و متغیرهای زیادی که در زمینه اصلاح بینایی وجود دارد، تعیین اینکه در واقع بهترین گزینه برای شما کدام است، دشوار است. در حالی که لیزیک روش مناسبی برای بهبود بینایی از طریق جراحی است اما ممکن است مناسب شما و چشم شما نباشد.

یک روش که در طول سال ها همچنان محبوبیت بیشتری پیدا کرده است، جراحی ICL است که در اصل کاشت لنز را به عنوان یک راه حل بدون نگهداری و ثابت برای بهبود بینایی شما، ارائه می دهد.

[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

جراحی کاشت لنز داخل چشمی یا ICL چیست؟

لنز چشمی قابل کاشت (ICL) یک لنز مصنوعی است که به طور دائمی در چشم، کاشته می شود. این لنز برای درمان مشکلات زیر استفاده می شود:

کاشت ICL نیاز به جراحی دارد. در این روش یک جراح، لنزها را بین عدسی طبیعی چشم و عنبیه رنگی قرار می دهد. لنز کاشته شده با استفاده از لنز موجود در چشم، نور را بر روی شبکیه خم می کند (شکست) و این باعث ایجاد دید واضح تری می شود.

ICL از پلاستیک و یک کلاژن به نام کلامر ساخته شده است. ICL نوعی لنز داخل حرکتی فاکیک است. فاکیک (Phakic) به نحوه قرارگیری لنز در چشم بدون خارج کردن لنز طبیعی، اشاره دارد.

اگرچه جراحی ICL برای اصلاح مشکلات بینایی، ضروری نیست اما می تواند نیاز به عینک یا لنز چشمی را از بین ببرد یا آن را کاهش دهد. جراحی کاشت داخل چشمی همچنین یک گزینه جایگزین برای افرادی است که نمی توانند جراحی لیزر چشم را انجام دهند اما این جراحی نیز مانند اکثر اقدامات، برای همه مناسب نیست.

نحوه انجام جراحی کاشت لنز داخل چشمی یا ICL:

یک هفته قبل از جراحی به چشم پزشک خود مراجعه کنید. آن ها از لیزر برای ایجاد سوراخ های ریز بین جلوی چشم شما و لنز طبیعی چشم، استفاده می کنند. با این کار از فشار و تجمع مایعات در چشم بعد از عمل جلوگیری می شود.

همچنین ممکن است چند روز قبل از جراحی به شما آنتی بیوتیک یا قطره چشم ضدالتهاب داده شود.

این روش توسط جراح چشم انجام می شود. به طور کلی، آنچه اتفاق می افتد، شامل موارد زیر است:

  1. به پشت دراز خواهید کشید. به شما بی حسی موضعی داده می شود. این کار چشم شما را بی حس می کند تا چیزی را احساس نکنید.
  2. ممکن است برای کمک به آرامش شما یک آرامبخش به شما بدهند. همچنین ممکن است آن را به دور چشم شما تزریق کنند تا به طور موقت شما را از حرکت باز دارد.
  3. جراح شما، چشم و اطراف آن را تمیز می کند. پلک های شما با ابزاری به نام سپکولوم باز نگه داشته می شوند.
  4. جراح، یک برش کوچک در چشم شما ایجاد می کند. آن ها از یک روان کننده برای محافظت از قرنیه شما، استفاده می کنند.
  5. آن ها ICL را از طریق برش وارد چشم می کنند. لنز بسیار نازک است، بنابراین ممکن است تا شود و سپس در چشم باز شود.
  6. جراح شما، روان کننده را پاک می کند. بسته به برش، آن ها ممکن است دهانه را با بخیه های کوچک ببندند.
  7. آن ها قطره های چشمی یا پماد در چشم می ریزند، سپس آن را با وصله چشم می پوشانند.

این روش 20 تا 30 دقیقه طول می کشد. بعد از آن، شما را به یک اتاق بهبودی منتقل می کنند و در آنجا چند ساعت تحت نظارت دقیق خواهید بود.

پزشک ممکن است قطره چشمی یا داروی خوراکی برای درد شما، تجویز کند. می توانید همان روز به خانه بروید. روز بعد، قرار ملاقات بعدی خواهید داشت. جراح شما، چشم را معاینه می کند و بهبود آن را بررسی می کند. طی 1 ماه و 6 ماه پس از جراحی، ویزیت های پیگیری دیگری خواهید داشت. همچنین پزشک به شما توصیه می کند سالی یکبار برای معاینات منظم برگردید.

مزایای جراحی کاشت لنز داخل چشمی:

جراحی کاشت لنز داخل چشمی یا ICL غیر از اصلاح بینایی، مزایای دیگری نیز دارد، از جمله:

  • این کار می تواند مشکلات بینایی شدید را برطرف کند که با جراحی های دیگر قابل اصلاح نیستند.
  • لنز داخل چشمی کمتر باعث خشکی چشم می شود. اگر چشمان شما به طور مزمن خشک است، این جراحی برای شما ایده آل است.
  • لنزهای داخل چشمی، دائمی اما قابل حذف هستند.
  • این لنزها دید در شب بسیار خوبی را فراهم می کنند.
  • بهبودی در این جراحی معمولا سریع است زیرا بافت از بین نمی رود.
  • افرادی که نمی توانند جراحی لیزر چشم انجام دهند، می توانند کاندیداهای خوبی برای ICL باشند.

خطرات جراحی کاشت لنز داخل چشمی:

اگرچه جراحی ICL ایمن است اما ممکن است دارای عوارضی مانند موارد زیر باشد:

  • گلوکوم:

اگر لنز ICL بزرگ باشد یا به درستی در چشم قرار نگیرد، می تواند فشار چشم شما را افزایش دهد. این می تواند منجر به گلوکوم شود.

  • کاهش بینایی:

اگر فشار داخل چشم شما بیش از حد بالا باشد، ممکن است دچار کاهش بینایی شوید.

  • آب مروارید اولیه:

ICL می تواند گردش مایع در چشم شما را کاهش دهد، که این کار خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش می دهد. اگر ICL به درستی اندازه نباشد یا باعث التهاب مزمن شود، این اتفاق می افتد.

  • تاری دید:

تاری دید از علائم آب مروارید و گلوکوم است. اگر اندازه لنز مناسب نباشد، ممکن است مشکلات بینایی دیگری مانند تابش خیره کننده نور یا دید دو بینی نیز داشته باشید.

  • کدر شدن چشم:

جراحی چشم، همراه با افزایش سن، سلول های اندوتلیال را در قرنیه شما کاهش می دهد. اگر سلول ها خیلی سریع کاهش پیدا کنند، ممکن است دچار کدر شدن قرنیه شوید و بینایی شما نیز کاهش پیدا کند.

  • جداشدگی شبکیه:

جراحی چشم همچنین خطر جدا شدن شبکیه از وضعیت معمول خود را افزایش می دهد. این یک عارضه نادر است که نیاز به توجه اضطراری دارد.

  • عفونت چشم:

این نیز یک عارضه جانبی غیرمعمول است. عفونت چشم می تواند منجر به کاهش دائمی بینایی شود.

  • جراحی اضافی:

  • برای برداشتن لنز و اصلاح مسائل مربوط به آن، ممکن است به جراحی دیگری نیاز داشته باشید.

موارد احتیاط برای جراحی کاشت لنز داخل چشمی:

جراحی ICL برای همه افراد، ایمن نیست. هنگام بررسی این روش، با یک پزشک صحبت کنید تا ببینید آیا این کار برای شما مناسب است یا خیر.

جراحی کاشت لنز داخل چشمی برای افراد زیر مناسب نیست:

  • افراد باردار یا شیرده
  • افراد جوان تر از 21 سال
  • افراد دارای 45 سال و بالاتر
  • افرادی که دارای یک بیماری مزمن هستند که باعث نوسانات هورمونی می شود.
  • افرادی که در حال مصرف داروی مرتبط با تغییرات بینایی هستند.
  • افرادی که دارای شرایطی هستند که از ترمیم مناسب زخم جلوگیری می کند.
  • افرادی که دارای حداقل تعداد لازم سلول های اندوتلیال نیستند.

قبل از جراحی نیز باید اقدامات احتیاطی دیگری انجام دهید. به عنوان مثال، در هفته های منتهی به عمل مجبور هستید که از لنزهای چشمی استفاده نکنید. پزشک می تواند بهترین اقدامات ایمنی را برای شرایط شما توضیح دهد.

مقایسه جراحی ICL و لیزیک:

لیزیک نوع دیگری از جراحی های چشم است. مانند جراحی ICL، از این روش برای درمان نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم نیز استفاده می شود. اما به جای کاشت لنز دائمی، از لیزیک برای اصلاح مشکلات بینایی استفاده می کنند.

در جراحی لیزیک یک جراح از لیزر برای برش دادن فلپ جلوی چشم استفاده می کند. در مرحله بعد، آن ها از یک لیزر برنامه ریزی شده برای حذف یک قطعه نازک از بافت قرنیه استفاده می کنند. این باعث می شود که نور بر روی شبکیه شکسته شود و این باعث بهبود بینایی می شود. وقتی جراحی انجام شد، فلپ به حالت طبیعی خود بازمی گردد. این جراحی به طور معمول برای بهبود نیازی به بخیه ندارد.

از آنجا که لیزیک بافت قرنیه را از بین می برد، در صورت داشتن قرنیه نازک یا نامنظم ممکن است کاندیدای مناسبی برای این کار نباشید. در این حالت، جراحی ICL می تواند انتخاب بهتری باشد.

سخن آخر:

لنز چشمی قابل کاشت (ICL) یک لنز مصنوعی است که به طور دائمی در چشم، کاشته می شود. این لنز برای درمان مشکلات نزدیک بینی، دور بینی و آستیگماتیسم استفاده می شود. ICL از پلاستیک و یک کلاژن به نام کلامر ساخته شده است.

قبل از انجام این جراحی، جراح از لیزر برای ایجاد سوراخ های ریز بین جلوی چشم شما و لنز طبیعی چشم، استفاده می کنند. با این کار از فشار و تجمع مایعات در چشم بعد از عمل جلوگیری می شود.

جراحی کاشت لنز داخل چشمی یا ICL غیر از اصلاح بینایی، مزایای دیگری نیز دارد، مانند: این کار می تواند مشکلات بینایی شدید را برطرف کند که با جراحی های دیگر قابل اصلاح نیستند. همچنین این لنزها دید در شب بسیار خوبی را فراهم می کنند.

اگرچه جراحی ICL ایمن است اما ممکن است دارای عوارضی مانند موارد زیر باشد: گلوکوم، کاهش بینایی، آب مروارید اولیه، تاری دید، کدر شدن چشم، جداشدگی شبکیه، عفونت چشم و نیاز به جراحی اضافی.

جراحی ICL برای همه افراد، ایمن نیست. جراحی کاشت لنز داخل چشمی برای افراد زیر مناسب نیست: افراد باردار یا شیرده، افراد جوان تر از 21 سال، افراد دارای 45 سال و بالاتر، افرادی که دارای یک بیماری مزمن هستند که باعث نوسانات هورمونی می شود، افرادی که در حال مصرف داروی مرتبط با تغییرات بینایی هستند، افرادی که دارای شرایطی هستند که از ترمیم مناسب زخم جلوگیری می کند و افرادی که دارای حداقل تعداد لازم سلول های اندوتلیال نیستند.

هنگام بررسی این روش، با یک پزشک صحبت کنید تا ببینید آیا این کار برای شما مناسب است یا خیر.

 

منابع:

 

https://www.heartoftexaseye.com/blog/icl-surgery/

https://www.healthline.com/health/icl-surgery[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *