مگس پران چشمی یکی از اختلالاتی است که برخی از افراد را درگیر می کند.

اختلال مگس پران چشمی یا لکه های شناور چشم می توانند در افراد مختلف متفاوت باشند و از اشکال و سایه های مختلف، خطوط مویی یا مواج گرفته تا لکه های سیاه کوچک در بینایی متفاوت هستند. ممکن است دو نفر که دارای اختلال مگس پران چشمی هستند، ادعا کنند که نقاطی را می بینند اما در واقع چیزهای بسیار متفاوتی را مشاهده می کنند.

مگس پران چشمی معمولا کمتر مورد توجه پزشکی قرار می گیرد و بیشتر باعث ایجاد مزاحمت بصری می شود. بسیاری اوقات به تدریج و ظاهرا بدون دلیل، ظاهر می شوند. این لکه ها وقتی خوش خیم یا بی خطر باشند، با گذشت زمان کمرنگ می شوند. بعد از ظهور اولیه، این احتمال وجود دارد که کم کم متوجه آن ها شوید.

ما در ادامه این مقاله در مورد اختلال مگس پران چشمی مطالب بیشتری را عنوان می کنیم.

اختلال مگس پران چشمی چیست؟

اختلال مگس پران یا لکه های شناور چشم، لکه های کوچکی هستند که از میدان دید شما عبور می کنند و ممکن است وقتی به چیز روشنی مانند کاغذ سفید یا آسمان آبی نگاه می کنید، این لکه ها برجسته تر شوند. آن ها ممکن است شما را آزار دهند اما نباید بینایی شما را مختل کنند.

اگر یک لکه بزرگ شناور چشم داشته باشید، می تواند سایه اندکی روی دید شما ایجاد کند اما این فقط در انواع خاصی از نور اتفاق می افتد.

می توانید یاد بگیرید که با اختلال مگس پران چشمی یا لکه های شناور زندگی کنید و آن ها را نادیده بگیرید. با گذشت زمان ممکن است کمتر متوجه آن ها شوید. این لکه ها فقط به ندرت به اندازه کافی بد می شوند که نیاز به درمان داشته باشند.

لکه های شناور در چشم حرکت می کنند وقتی می خواهید روی آن ها تمرکز کنید، آن ها معمولا دور می شوند.

اختلال مگس پران به اشکال مختلفی وجود دارد:

  • نقاط سیاه یا خاکستری
  • خطوط پر پیچ و تاب
  • رشته های نخ مانند که می توانند برجسته باشند
  • تار عنکبوت
  • حلقه ایی

اختلال مگس پران چشمی معمولا از بین نمی رود اما با گذشت زمان کمتر به آن ها توجه می شود.

لکه های شناور گاهی اوقات می توانند باعث نگرانی شوند. از همه مهمتر، افزایش ناگهانی لکه های شناور (به ویژه اگر همراه با تابش نور باشد) می تواند از علائم جداشدگی شبکیه باشد. شبکیه جدا شده یک فوریت پزشکی است که نیاز به توجه فوری دارد.

مگس پران چشمی به ندرت می تواند به عفونت، التهاب یا خونریزی در خود چشم مربوط شود.

چه عواملی باعث اختلال مگس پران چشمی می شود؟

بیشتر لکه های شناور، دسته کوچک پروتئینی به نام کلاژن هستند. آن ها بخشی از ماده ایی ژل مانند در پشت چشم شما به نام زجاجیه هستند.

با افزایش سن، فیبرهای پروتئینی که زجاجیه را تشکیل می دهند، کوچک می شوند و خرد می شوند که به هم می پیوندند. سایه هایی که روی شبکیه شما می اندازند، لکه های شناور هستند. اگر فلاش می بینید به این دلیل است که زجاجیه از شبکیه دور شده است. اگر لکه های شناور جدید دارید یا شناورهای چشم شما به طرز چشمگیری تغییر کرده اند باید به پزشک چشم خود مراجعه کنید.

این نادر است اما اختلال مگس پران چشمی نیز می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • بیماری های چشم
  • آسیب دیدگی چشم
  • رتینوپاتی دیابتی
  • رسوبات کریستالی مانند که در زجاجیه تشکیل می شوند
  • تومورهای چشم

اختلالات جدی چشم در ارتباط با اختلال مگس پران چشمی عبارتند از موارد زیر:

  • شبکیه چشم جدا شده
  • شبکیه چشم پاره شده
  • خونریزی در زجاجیه چشم
  • زجاجیه التهابی یا شبکیه چشم ناشی از عفونت یا یک بیماری خود ایمنی
  • تومورهای چشم

چیزی که ممکن است شبیه اختلال مگس پران چشمی باشد، هاله دید است که می تواند همراه با سردرد میگرنی باشد. این می تواند شبیه همان چیزی باشد که وقتی چشم خود را روی کلایدسکوپ (زیبابین یا کِلایدِسکوپ (Kaleidoscope) وسیله ‌ایی است شامل دایره ‌ایی از آینه ‌ها و اشیای رنگی و نامتصل مانند تیله، مهره، خرده ‌شیشه و تکه کاغذ که بازتاب نور به آن ‌ها الگوهای رنگارنگی را پدید می ‌آورد.) قرار می دهید، می بینید. حتی ممکن است حرکت کند. این متفاوت از “فلاش زدن” از نوع شناور است که با سایر مشکلات چشمی نیز همراه است. این مدت معمولا 30 دقیقه یا کمتر طول می کشد و ممکن است بینایی هر دو چشم را درگیر کند اما بعد کاملا حل می شود، مگر اینکه قسمت دیگری نیز درگیر باشد.

اختلال مگس پران چشمی چیست؟انواع مگس پران چشمی:

انواع مگس پران چشمی شامل موارد زیر است:

  • موج دار، پر پیچ و تاب یا تار عنکبوتی شکل:

متداول ترین لکه های شناور، آن هایی هستند که از نظر دید مانند خطوط موج دار یا پر پیچ و تاب هستند. از آن ها می توان به عنوان لکه شناور “تار عنکبوت” یاد کرد زیرا تمایل دارند مانند تکه های شکسته تار عنکبوت در اطراف بینایی شما حرکت کنند. این لکه های شناور، با کوچک شدن مایع ژل مانند داخل چشم تشکیل می شوند. این امر باعث می شود تا فیبرهای ریز به صورت شناورهای چشم قابل مشاهده به هم متصل شوند.

  • لکه ها و اشکال گرد دیگر:

برخی از لکه های شناور ممکن است بیشتر شبیه لکه های گرد کوچک یا مستطیل شکل باشند. لکه های شناور گرد از نظر فنی همان نوع لکه های شناور مواج هستند، تنها تفاوت آن ها در شکل گیری الیاف آن ها است.

  • حلقه ایی شکل:

شناورهای حلقه ایی شکل بزرگتر را حلقه ویس می نامند. حلقه های ویس وقتی جدا می شوند که زجاجیه از بخشی از شبکیه که عصب بینایی را در پشت چشم احاطه کرده، جدا می شود. لکه های شناور حلقه ایی مانند سایر اشکال لکه های شناور، معمولا بی ضرر هستند اما همچنین می توانند از علائم یک بیماری جدی باشد.

  • لکه های شناور شفاف، سایه دار یا سیاه:

رنگ لکه های شناور می تواند دقیقا مانند شکل آن ها متفاوت باشد. شناورهای چشم می توانند تقریبا شفاف، کمی سایه دار یا تقریبا کاملا سیاه باشند. در حالی که از نظر ظاهری بعضی از شناورها بلندتر و شبیه کرم هستند، بعضی دیگر می توانند در دید شما کمی بیشتر از لکه های سیاه یا نقاط باشند. لکه های شناور بدون توجه به رنگ آن ها، هنگامی که به یک جسم تک رنگ در نور شدید نگاه می کنید، بیشتر دیده می شوند. آسمان صاف و روشن در روز یا دیواری به رنگ روشن نمونه های متداول آن است.

  • دیدن “ستاره ها” در بینایی:

برخی از مردم در بینایی خود، ستاره می بینند. این ستاره ها مانند شناورهای دیگر نیستند اما می توانند با هم مرتبط باشند.

چه زمانی برای اختلال مگس پران چشمی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

اگر فقط چند لکه شناور چشمی دارید که با گذشت زمان تغییری هم نکرده اند، زیاد به آن ها توجه نکنید.

در صورت مشاهده موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • افزایش ناگهانی تعداد لکه های شناور
  • فلاش زدن
  • تغییراتی که به سرعت ایجاد می شوند و با گذشت زمان بدتر می شوند
  • ایجاد لکه های شناور بعد از جراحی چشم یا ضربه به چشم
  • چشم درد

پزشکی را انتخاب کنید که تجربه حل مشکلات شبکیه را داشته باشد. اگر بلافاصله کمک نگیرید، می توانید بینایی خود را از دست دهید.

اختلال مگس پران چشمی چگونه درمان می شود؟

مگس پران چشمی خوش خیم تقریبا هرگز به درمان پزشکی احتیاج ندارد.

اگر آن ها شما را آزار می دهند، سعی کنید آن ها را از دید خود خارج کنید. چشمان خود را حرکت دهید، این کار لکه ها را به اطراف منتقل می کند. چشمان خود را به بالا و پایین بچرخانید، این کار نیز به شما کمک خواهد کرد.

اگر لکه های خیلی زیادی دارید که جلوی دید شما را گرفته اند، ممکن است چشم پزشک، یک روش جراحی به نام وایترکتومی را پیشنهاد کند. آن ها در این روش زجاجیه را برداشته و آن را با محلولی نمکی جابجا می کنند. این روش ممکن است دارای عوارضی مانند موارد زیر باشد:

در واقع خطر، کم است اما اگر این مشکلات رخ دهد، می تواند به بینایی شما آسیب برساند.

سخن آخر:

مگس پران چشمی یکی از اختلالاتی است که برخی از افراد را درگیر می کند. اختلال مگس پران یا لکه های شناور چشم، لکه های کوچکی هستند که از میدان دید شما عبور می کنند.

می توانید یاد بگیرید که با اختلال مگس پران چشمی یا لکه های شناور زندگی کنید و آن ها را نادیده بگیرید. با گذشت زمان ممکن است کمتر متوجه آن ها شوید.

اختلال مگس پران چشمی نیز می توانند ناشی از موارد زیر باشد: بیماری های چشم، آسیب دیدگی چشم، رتینوپاتی دیابتی، رسوبات کریستالی مانند که در زجاجیه تشکیل می شوند و تومورهای چشم.

انواع مگس پران چشمی شامل موارد زیر است: موج دار، پر پیچ و تاب یا تار عنکبوتی شکل، لکه ها و اشکال گرد دیگر، حلقه ایی شکل، لکه های شناور شفاف، سایه دار یا سیاه و دیدن “ستاره ها” در بینایی.

اگر فقط چند لکه شناور چشمی دارید که با گذشت زمان تغییری هم نکرده اند، زیاد به آن ها توجه نکنید.

مگس پران چشمی خوش خیم تقریبا هرگز به درمان پزشکی احتیاج ندارد اما اگر لکه های خیلی زیادی دارید که جلوی دید شما را گرفته اند، ممکن است چشم پزشک، یک روش جراحی به نام وایترکتومی را پیشنهاد کند.

 

منابع:

 

https://www.webmd.com/eye-health/benign-eye-floaters

https://www.allaboutvision.com/conditions/floaters-types/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *