امروزه بسیاری از کودکان و نوجوانان ترجیح می دهند از لنزهای طبی استفاده کنند. در بعضی موارد، استفاده از لنز طبی به جای عینک می تواند باعث بهبود تصویر از خود شود که می تواند انگیزه اصلی بسیاری از جوانان باشد. گاهی اوقات نیز این ظاهر نیست که میل به تغییر را تحریک می کند، بلکه عملکرد ورزشی است. اگر چه استفاده از عینک برای اکثر ورزش ها کاملا ایمن است اما گاهی اوقات ممکن است باعث حواس پرتی شود و بسیاری از کودکان و نوجوانان ترجیح می دهند لنزهایی داشته باشند که بتوانند راحت با آن ها ورزش کنند.

ما در این مقاله به این مبحث می پردازیم که از چه سنی می توان از لنزهای طبی استفاده کرد.

مزایای لنزهای طبی:

لنزهای طبی می توانند به افراد کمک کنند که:

  • بهتر ببینند: لنزهای سخت نفوذپذیر به گاز ممکن است دید بهتری نسبت به عینک ها داشته باشند. همچنین لنزها به افراد این امکان را می دهند تا اطراف خود را نیز ببینند، در واقع لنزها بر خلاف عینک، دید جانبی نیز به فرد می بخشند.
  • احساس بهتری داشته باشید: عینک ها مد می شوند و از مد می افتند اما بعضی از بچه ها نمی خواهند از آن ها در مدرسه استفاده کنند مخصوصا اگر عینک ها، شیشه های فوق العاده ضخیمی داشته باشند. آن ها برجسته هستند و می توانند کودک شما را به هدف طعنه زدن بقیه تبدیل کنند. افزایش عزت نفس که با یک جفت لنز طبی حاصل می شود، می تواند منجر به عملکرد بهتر مدرسه و دوستی های بیشتر با افراد شود.

انواع لنزهای طبی برای رفع خطاهای انکساری:

از لنزهای طبی برای اصلاح مشکلاتی که با شکست نور توسط چشم همراه است، استفاده می شود. نزدیک بینی، دور بینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی از انواع عیوب انکساری هستند. این عیوب انکساری با استفاده از انواع مختلف لنزهای طبی برطرف می شوند.

برخی از انواع لنزهای طبی برای رفع خطاهای انکساری شامل موارد زیر هستند:

  • لنز طبی برای رفع نزدیک بینی:

در نزدیک بینی، پرتوی نور از یک جسم در مقابل شبکیه و نه بر روی شبکیه، متمرکز می شود. این باعث می شود افراد مبتلا به این نقص، اشیا نزدیک را به وضوح ببینند اما اشیا دور را به صورت تار مشاهده کنند. لنز طبی مورد استفاده برای این شرایط یک لنز مقعر یا واگرا است که فاصله کانونی نور ورودی به چشم را افزایش می دهد. لنز مقعر دارای یک مرکز نازک تر و لبه های ضخیم تر است که نور به دست آمده از اجسام دور را منحرف می کند. سپس نور انحراف یافته توسط قرنیه و عدسی چشم ترکیب شده و تصویری واضح روی لایه شبکیه تولید می کند.

  • لنز طبی برای رفع دور بینی:

در دور بینی، عدسی طبیعی چشم ها توانایی کاهش نور ساطع شده توسط یک جسم را کاهش می دهد، در نتیجه کانون را در مکانی فراتر از لایه شبکیه قرار می دهد. برای اصلاح این شرایط از لنز طبی که ماهیت آن محدب یا همگراست، استفاده می شود. لنز همگرا فاصله کانونی نور را کاهش می دهد و این کار نسبت تصویر را به تناسب کاهش می دهد. این، اشعه های تابش نور از یک شی را قبل از ورود آن ها به چشم ترکیب می کند. سپس نور همگرا توسط عدسی چشم منحرف می شود. بنابراین ترکیب دو لنز امکان تمرکز تصویر اشیا نزدیک مجاور را بر روی شبکیه فراهم می کند.

  • لنز طبی توریک برای آستیگماتیسم:

آستیگماتیسم نوعی بیماری است که در آن نوری که وارد چشم می شود، دچار اختلاف می شود و به دلیل شکل غیر طبیعی قرنیه، چندین نقطه کانونی در شبکیه تشکیل می شود. افراد مبتلا به آستیگماتیسم ممکن است نتوانند اشیا را به وضوح ببینند. این وضعیت همچنین می تواند در ترکیب با سایر عیوب انکساری مانند نزدیک بینی و دوربینی ایجاد شده و آن را پیچیده تر کند.

برای اصلاح خمیدگی قرنیه چشم از لنزهای ویژه ایی استفاده می شود که به آن ها، لنزهای طبی توریک گفته می شود. لنزهای توریک به گونه ایی طراحی شده اند که قادر به ایجاد پتانسیل های مختلف فوکوس در جهت های عمودی و افقی هستند. لنزهای توریک دارای فاصله کانونی و قدرت های نوری مختلفی با توجه به یکدیگر با زاویه 90 درجه هستند. هنگامی که پرتوهای نوری یک جسم از زاویه سمت راست عدسی توريک عبور می کند، نقاط کانونی متعدد حاصل از شبکیه تصحیح می شود.

از چه سنی می توان از لنزهای طبی استفاده کرد:

این قابل درک است که والدین اغلب نگران این هستند که آیا لنزهای طبی برای کودکان مناسب است یا خیر. می توان گفت هیچ قاعده سختی در مورد امکان شروع استفاده از لنز در سن مشخصی وجود ندارد و این سن شروع بستگی زیادی به کودک مورد نظر دارد. به عنوان مثال، یک كودك ممکن است در سن هفت یا هشت سالگی كاملا توانایی استفاده از لنزها را داشته باشد، در حالی كه یك نوجوان نتواند این كار را انجام دهد.

در اکثر موارد، بهترین دوره و سن استفاده این است که کودک خود با چشم پزشک صحبت کند. آن ها می توانند قضاوت کنند که پسر یا دخترتان چقدر مسئولیت و انگیزه نگهداری از لنزهای طبی را دارد. کودک شما باید بتواند لنزهای طبی خود را وارد چشم کند و آن ها را از چشم خارج کند و مسئولیت برنامه بهداشتی آن ها را نیز بر عهده بگیرد. این بدان معنی است که آن ها باید تمایل انجام این کار را داشته باشند و قادر به تمیز کردن لنزهای خود بدون کمک بزرگسالان باشند.

روش ترغیب کودکان به استفاده از لنز طبی

گاهی اوقات اگر به کودکان و نوجوان گفته شود که اگر از لنزهای طبی خود به درستی استفاده نکنند، ممکن است باز مجبور شوند که از عینک استفاده کنند، ممکن است ترغیب شوند و کار تمیز کردن و نگهداری از لنزها را به نحو مطلوب انجام دهند.

در واقع باید مطمئن شوید که کودک یا نوجوان شما فواید استفاده نکردن از عینک ها را می فهمد همچنین می تواند دستورالعمل های پزشک را دقیقا مو به مو دنبال کند.

این را از خود بپرسید: آیا کودک من همیشه کارهای خود را بدون یادآوری انجام می دهد؟ یا باید به آن ها یادآوری کنید تا اتاقشان را تمیز کنند یا تختخوابشان را مرتب کنند؟ اگر فکر می کنید که آن ها آماده هستند، وقت آن است که به چشم پزشک مراجعه کنید. در غیر اینصورت، همیشه می توانید بعدا آن ها را تهیه کنید.

طیف گسترده ایی از لنزهای طبی در دسترس هستند و متخصصان بینایی می توانند مشاوره ها و راهنمایی های لازم را در این خصوص به افراد ارائه دهند. به عنوان مثال، آن ها می توانند توصیه کنند که لنزهای سخت برای افراد مناسب هستند یا لنزهای نرم و آیا لنزهای یکبار مصرف برای پسر یا دخترتان گزینه مناسبی است یا نه. در برخی موارد، مانند آستیگماتیسم، ممکن است بتوان از لنزهای طبی اصلاحی برای بهبود شرایط استفاده کرد.

از چه سنی می توان از لنز طبی استفاده کرد؟قوانین استفاده از لنزهای طبی:

لنزها می توانند خطراتی مانند تحریک چشم و عفونت نیز داشته باشند. در بدترین حالت، لنزها ممکن است باعث کاهش بینایی شوند. اطمینان حاصل کنید که فرزندان شما قوانین استفاده از لنزهای طبی را می دانند.

برخی از قوانین استفاده از لنزهای طبی:

  • چگونه می توان به درستی لنزهای طبی را ضد عفونی و کنترل کرد.
  • چه موقع باید یک جفت لنز طبی فرسوده را جایگزین کرد.
  • نباید لنزهای طبی با شخص دیگری به اشتراک گذاشته شود و یا تعویض شود.
  • هرگز از آب دهان، آب شیر، آب مقطر یا محلول نمکی غیر استریل خانگی برای ضدعفونی کردن لنزها استفاده نکنید.
  • بعد از قرار دادن لنزها در چشم، آرایش خود را انجام دهید.
  • از محصولات پوستی و مواد آرایشی ضد آلرژی یا مواد آرایشی دارای علامت های “برای استفاده کنندگان لنز طبی” یا “برای چشم های حساس” استفاده کنید.
  • اگر متوجه شدید که لنزهای طبی، چشم شما را تحریک می کنند، بلافاصله آن ها را از چشم خود خارج کنید.

سخن آخر:

امروزه بسیاری از کودکان و نوجوانان ترجیح می دهند از لنزهای طبی استفاده کنند.

لنزهای طبی می توانند به افراد کمک کنند که: بهتر ببینند واحساس بهتری داشته باشند.

از لنزهای طبی برای اصلاح مشکلاتی که با شکست نور توسط چشم همراه است، استفاده می شود. نزدیک بینی، دور بینی، آستیگماتیسم و پیرچشمی از انواع عیوب انکساری هستند. برخی از انواع لنزهای طبی برای رفع خطاهای انکساری شامل موارد زیر هستند: لنز طبی برای رفع نزدیک بینی، لنز طبی برای رفع دور بینی و لنز طبی توریک برای آستیگماتیسم.

هیچ قاعده سختی در مورد امکان شروع استفاده از لنز در سن مشخصی وجود ندارد و این سن شروع بستگی زیادی به کودک مورد نظر دارد. در اکثر موارد، بهترین دوره و سن استفاده این است که کودک خود با چشم پزشک صحبت کند. باید اطمینان حاصل کنید که فرزندان شما قوانین استفاده از لنزهای طبی را می دانند.

قبل از مراجعه به چشم پزشک، بهتر است با پسر یا دخترتان در مورد انتظارات آن ها از لنزهای طبی صحبت کنید. اگر خودتان از لنز طبی استفاده نمی کنید، بهتر است از یک دوست یا یکی از اقوام خود بپرسید که آیا آن ها مایل هستند که این روش را به فرزند شما نشان دهند یا خیر.

یکی از مراکز معتبر برای خرید لنزهای طبی، لنز مارکت است. لنز مارکت دارای سابقه کار زیادی در زمینه عرضه انواع لنزهای چشمی است.

لنزهای طبی عرضه شده در سایت لنز مارکت دارای بالاترین کیفیت ها می باشند.

 

منابع:

http://vervemedia.org.uk/at-what-age-can-contact-lenses-be-worn/

https://www.webmd.com/eye-health/whats-right-age-children-get-contact-lenses

https://www.news-medical.net/health/How-do-Contact-Lenses-Work.aspx

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *