علائم آب مروارید یا کاتاراکت و روش های تشخیص آن

اگر بالای 60 سال دارید و بینایی شما تار یا کدر شده است، ممکن است آب مروارید داشته باشید. آب مروارید یا کاتاراکت یک بیماری شایع در بزرگسالان مسن است اما این بیماری توسط پزشک چشم ها قابل درمان است.

ما در ادامه این مقاله می خواهیم به علائم آب مروارید یا کاتاراکت و روش های تشخیص آن، بپردازیم.

علائم آب مروارید یا کاتاراکت چیست؟

آب مروارید معمولا به آرامی تشکیل می شود. ممکن است تا زمانی که شروع به مسدود کردن نور نکنند، از داشتن آن ها اطلاع نداشته باشید. سپس، ممکن است متوجه علائم زیر شوید:

  • دید فرد ابری، تار و مه آلود است
  • نزدیک بینی (در افراد مسن)
  • تغییرات در نحوه مشاهده رنگ ها
  • مشکلات رانندگی در شب (به عنوان مثال تابش خیره کننده از چراغ های جلو)
  • مشکلات درخشش خیره کننده در طول روز
  • دید دو بینی در چشم آسیب دیده
  • فرد با استفاده از عینک ها و لنزهای طبی درست نمی بیند

آب مروارید وقتی تشکیل می شود که پروتئین در عدسی چشم شما جمع شده و آن را کدر می کند. این باعث می شود که نور به وضوح عبور نکند. این می تواند باعث از بین رفتن بینایی نیز شود.

انواع آب مروارید یا کاتاراکت:

آب مروارید انواع مختلفی دارد، برخی از انواع آن شامل موارد زیر است:

  • آب مروارید هسته ایی:

این بیماری نوعی آب مروارید اسکلروتیک هسته ایی است که پزشکان بیشتر از همه آن را مشاهده می کنند. هر کسی که به سنین پیری می رسد، معمولا یکی از انواع آب مرواریدها را تجربه می کند. این نوع از آب مروارید در مرکز عدسی معروف به هسته، تشکیل می شود. با بدتر شدن، ممکن است بینایی مطالعه شما نیز بدتر شود. با گذشت زمان، عدسی سخت شده و زرد یا حتی قهوه ای می شود. در این نوع از آب مروارید شما برای دیدن جزئیات کوچک مشکل دارید، رنگ ها را کمتر تشخیص می دهید و شب ها اطراف اشیا روشن، هاله مشاهده می کنید.

  • آب مروارید قشری:

این نوع از آب مروارید در لبه خارجی عدسی شما شکل می گیرد. آن ها به صورت گوه های سفید شروع می شوند و با رشد آن ها نور، پراکنده می شود. علامت اصلی این نوع از آب مروارید، تابش خیره کننده است. ممکن است رانندگی در شب برایتان سخت باشد. آن ها همچنین می توانند بینایی شما را مبهم کنند، مانند این که از پشت مه نگاه می کنید. تشخیص رنگ های مشابه از هم یا قضاوت در مورد فاصله دور یک جسم نیز ممکن است دشوار باشد. از آنجا که آن ها می توانند برای هم دید نزدیک و هم دید دور مشکل ایجاد کنند، معمولا آن ها را از همان ابتدا برطرف می کنند.

  • آب مروارید زیر کپسولی خلفی:

این نوع از آب مروارید درست در پشت کپسول عدسی چشم شما ایجاد می شود، بخشی از چشم شما که لنز را احاطه کرده و آن را در جای خود نگه می دارد. با عبور از عدسی، آن ها مستقیما در مسیر نور قرار می گیرند. ظهور این نوع از آب مرواید زودتر از سایر آب مرواریدها است و ممکن است طی چند ماه علائم آن بروز کند. این آب مروارید بر دید نزدیک شما تاثیر می گذارد و دیدن را در زیر نور شدید دشوار می کند.

  • آب مروارید ساب کپسولار قدامی:

این نوع از کاتاراکت درست در قسمت جلوی کپسول عدسی شما تشکیل می شود. آسیب یا تورم در چشم شما می تواند منجر به ایجاد آن شود.

روش های تشخیص آب مروارید یا کاتاراکت:

برای تعیین اینکه آیا شما آب مروارید دارید یا خیر، پزشک سابقه پزشکی و علائم شما را بررسی می کند و همچنین معاینه چشم را انجام می دهد. پزشک شما ممکن است چندین آزمایش انجام دهد، از جمله موارد زیر:

  • تست بینایی:

در تست بینایی از یک نمودار چشم برای اندازه گیری میزان خواندن یک سری حروف استفاده می کند. چشمان شما یک بار آزمایش می شود، در حالی که چشم دیگر پوشیده شده است. با استفاده از یک نمودار یا یک دستگاه مشاهده با حروف تدریجی کوچکتر، پزشک چشم شما تشخیص می دهد که آیا بینایی 20/20 دارید یا اینکه بینایی شما علائم اختلال دارد.

  • آزمایش لامپ شکاف:

یک لامپ شکاف به چشم پزشک این امکان را می دهد تا ساختارهای جلوی چشم شما را تحت بزرگنمایی مشاهده کند. به این میکروسکوپ، لامپ شکاف گفته می شود زیرا از یک خط نور، شکاف برای روشنایی قرنیه، عنبیه، عدسی و فضای بین عنبیه و قرنیه تشکیل شده است. این شکاف به چشم پزشک این امکان را می دهد تا این ساختارها را در بخش های کوچک مشاهده کند، این امر تشخیص هر گونه ناهنجاری ریز را آسانتر می کند.

  • معاینه شبکیه:

برای آماده شدن برای معاینه شبکیه، چشم پزشک قطره هایی را در چشم شما می ریزد تا مردمک چشم شما به طور گسترده ایی باز شود (گشاد شود). این امر، معاینه پشت چشم (شبکیه) را آسان می کند. با استفاده از یک لامپ شکاف یا یک وسیله خاص دیگر، چشم پزشک می تواند عدسی های چشم شما را از نظر علائم آب مروارید بررسی کند.

 

درمان آب مروارید یا کاتاراکت:

جراحی تنها راه درمان آب مروارید است اما ممکن است فورا نیازی به آن نداشته باشید. اگر در مراحل اولیه به مشکل برخوردید، ممکن است با نسخه جدید عینک بتوانید بهتر ببینید. لنز قوی تر نیز می تواند برای مدتی دید شما را بهتر کند.

اگر در خواندن مشکل دارید، یک لامپ روشن تر یا یک ذره بین را امتحان کنید. اگر تابش خیره کننده برای شما مشکلی ایجاد می کند، عینک های مخصوصی را که دارای پوشش ضد تابش هستند، بررسی کنید، این ها هنگام رانندگی در شب می توانند به شما کمک کنند.

هنگامی که مشکلات بینایی شما مانع انجام کارهای روزمره شدند، به خصوص اگر رانندگی را خطرناک کردند، وقت آن است که در مورد جراحی با پزشک خود صحبت کنید.

چندین نوع عمل برای آب مروارید یا کاتاراکت وجود دارد اما همه آن ها در یک چیز مشترک هستند: جراح شما عدسی ابری را خارج می کند و آن را با یک لنز مصنوعی جایگزین می کند.

ممکن است با ایده عمل در یک نقطه حساس مانند چشم خود کمی احساس ناخوشایندی داشته باشید. اما این یک روش بسیار معمول است. برای بی حس کردن چشم خود دارویی به نام بی حسی موضعی دریافت خواهید کرد.

این کار معمولا حدود 15 تا 20 دقیقه طول می کشد و نیازی به شب ماندن در بیمارستان نیست. بیش از 95٪ افرادی که این عمل را انجام داده اند، گفته اند که پس از آن می توانند بهتر ببینند.

انواع جراحی آب مروارید شامل موارد زیر است:

  • جراحی با برش کوچک:

ممکن است از پزشک خود بشنوید که این عمل را فکومولسیفیکاسیون می نامند. جراح، یک برش کوچک روی قرنیه شما ایجاد می کند. آن ها دستگاه کوچکی را در چشم شما قرار می دهند که امواج فراصوت را از بین می برد و عدسی های ابری شما را می شکند. سپس، آن ها قطعات را بیرون آورده و لنز مصنوعی را جایگزین می کنند.

  • جراحی با برش بزرگ:

این نوع جراحی اغلب انجام نمی شود اما پزشکان گاهی اوقات آن را برای آب مروارید بزرگتر که بیش از حد معمول مشکل بینایی ایجاد می کنند، پیشنهاد می کنند. جراح، عدسی های ابری شما را یک قطعه می کند و آن را برای یک لنز مصنوعی خارج می کند. برای بهبودی از این جراحی احتمالا به زمان کمی بیشتر از نوع برش کوچک احتیاج دارید.

  • جراحی با لیزر فمتوسکند:

در این عمل، جراح شما از لیزر برای شکستن عدسی استفاده می کند. همانند انواع جراحی دیگر، آن ها سپس لنزهای مصنوعی را در چشم شما قرار می دهند. اگر شما آستیگماتیسم داشته باشید، قرنیه شما منحنی شکل می شود و بینایی شما را تار می کند، بنابراین ممکن است دکتر این روش را به شما پیشنهاد کند. جراح می تواند با استفاده از لیزر برای تغییر شکل قرنیه، این مشکل را در حین جراحی آب مروارید درمان کند.

برای اکثر افراد، بهبودی خوب پیش می رود و اینکه چه مدت طول می کشد، بستگی به نوع جراحی شما دارد. اما به طور کلی، چند روز بعد متوجه می شوید که بینایی شما بسیار بهتر شده است. بعد از حدود یک یا دو هفته، می توانید به سراغ تمام کارهای مورد علاقه خود برگردید.

سخن آخر:

آب مروارید یا کاتاراکت یک بیماری شایع در بزرگسالان مسن است.

آب مروارید معمولا به آرامی تشکیل می شود. برخی از علائم آب مروارید یا کاتاراکت شامل موارد زیر است: دید فرد ابری، تار و مه آلود است، نزدیک بینی، تغییرات در نحوه مشاهده رنگ، مشکلات رانندگی در شب و … .

آب مروارید انواع مختلفی دارد، برخی از انواع آن شامل موارد زیر است: آب مروارید هسته ایی، آب مروارید قشری، آب مروارید زیر کپسولی خلفی، آب مروارید ساب کپسولار قدامی و … .

برای تعیین اینکه آیا شما آب مروارید دارید یا خیر، پزشک سابقه پزشکی و علائم شما را بررسی می کند و همچنین معاینه چشم را انجام می دهد. پزشک شما ممکن است چندین آزمایش انجام دهد، از جمله موارد زیر: تست بینایی، آزمایش لامپ شکاف و معاینه شبکیه.

جراحی تنها راه درمان آب مروارید است اما ممکن است فورا نیازی به آن نداشته باشید. هنگامی که مشکلات بینایی شما مانع انجام کارهای روزمره شدند، به خصوص اگر رانندگی را خطرناک کردند، وقت آن است که در مورد جراحی با پزشک خود صحبت کنید.

انواع جراحی آب مروارید شامل موارد زیر است: جراحی با برش کوچک، جراحی با برش بزرگ و جراحی با لیزر فمتوسکند. به طور کلی، چند روز بعد از عمل جراحی متوجه می شوید که بینایی شما بسیار بهتر شده است.

منابع:

 

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/cataracts/diagnosis-treatment/drc-20353795

https://www.webmd.com/eye-health/cataracts/what-are-cataracts

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *