استفاده از لنز به صورت دراز مدت چه عوارضی دارد ؟

استفاده از لنز به صورت دراز مدت بر ضخامت و انحنای قرنیه تأثیر منفی می گذارد. بر اساس یک مطالعه که در مجله Ophthalmology منتشر شد، کاهش ضخامت کل قرنیه و افزایش انحنای قرنیه و بی نظمی سطح آن از تاثیرات استفاده از لنزهای چشمی به صورت دراز مدت در طول روز است. ما در این مقاله می خواهیم به تاثیرات استفاده از لنز به صورت دراز مدت در طول روز، بپردازیم.

لنزهای چشمی جایگزینی ایده آل برای عینک ها هستند. گذشته از عملکرد پزشکی لنزها، حتی می توانید از آن ها برای دستیابی به ظاهری متفاوت استفاده کنید. با این حال آنچه بسیاری فراموش می کنند این است که لنزهای چشمی، وسیله ایی سرگرم کننده نیستند، آن ها اشیایی با هدف واقعی هستند و در صورت استفاده نادرست، می توانند عواقب جدی بر روی چشم شما داشته باشند.

استفاده از لنز به صورت دراز مدت

 

روش های مختلفی وجود دارد که استفاده از لنزها ممکن است اشتباه انجام شود اما یکی از مضرترین و رایج ترین اشتباه، استفاده از آن ها برای مدت زمان طولانی تر از حد مجاز است.

تاثیرات استفاده از لنز به صورت دراز مدت در طول روز:

در میان کسانی که به صورت دراز مدت از لنزهای چشمی استفاده می کنند، میانگین ضخامت مرکز قرنیه در مقایسه با افراد عادی به میزان قابل توجهی حدود 30 میکرومتر به 50 میکرومتر کمتر است.

انحنای قرنیه و حداکثر کراتومتری و حداقل قرائت کراتومتری در چشم هایی که به صورت دراز مدت از لنزهای چشمی استفاده می کنند، به طور قابل توجهی بیشتر است.

محققان هیچ تفاوتی در میانگین آستیگماتیسم قرنیه بین گروهی که به طور نرمال از لنزها استفاده می کنند و گروهی که به صورت دراز مدت از لنزها استفاده می کنند، پیدا نکردند. با این حال، شاخص نظم سطح (SRI) و شاخص عدم تقارن سطح (SAI) در افرادی که به صورت دراز مدت از لنزهای چشمی استفاده می کردند، به طور قابل توجهی بیشتر بود.

دلیل نازک شدن قرنیه در افرادی که به صورت استفاده از لنز به صورت دراز مدت اعتقاد دارند .

اگرچه نازک شدن قابل توجه قرنیه در کسانی که به صورت دراز مدت از لنزها استفاده می کنند، مشاهده شده است اما دلیل خاصی برای این نازک شدن قرنیه هنوز مشخص نشده است.

دکتر Pflugfelder می گوید: “نازک شدن قرنیه می تواند نتیجه ضربه مکانیکی، به ویژه از لنزهای سخت باشد. هیپوکسی یکی دیگر از دلایل احتمالی نازک شدن قرنیه است. همچنین نازک شدن قرنیه می تواند نتیجه تغییرات بیوشیمیایی در نتیجه کمبود اکسیژن باشد.” وی همچنین افزود: “افزایش اسمولاریته اشک و افزایش آپوپتوز سلول های کراتوسیت و سلول های اپیتلیال در قرنیه افرادی که به صورت دراز مدت از لنزهای چشمی استفاده می کنند، دو عامل دیگری هستند که ممکن است در این نازک شدن قرنیه نقش داشته باشند.”

دکتر Pflugfelder همچنین می گوید:” انحنای قرنیه به طور قابل توجهی در افرادی که به صورت دراز مدت از لنزها استفاده می کنند، ممکن است به نازک شدن قرنیه مربوط شود و این افراد در نهایت به قوز قرنیه مبتلا می شوند.”

درک بهتر عوارض استفاده بیش از حد از لنزهای چشمی

برای درک بهتر عوارض استفاده بیش از حد از لنزهای چشمی، بهتر است به واقعی بودن آن ها توجه کنید. لنزهای خود را مانند یک اسفنج آشپزخانه در نظر بگیرید. با گذشت زمان، منافذ لنزهای شما مسدود شده و سفت می شوند و شروع به نگهداری باکتری ها می کنند. همه این ها می تواند منجر به کاهش عملکرد و همچنین خطر بینایی برای شما شود.

به همین دلیل، ضروری است که شما به طور مرتب لنزهای چشمی خود را تعویض کنید. حتی در صورت تمیز شدن، لنزهای قدیمی می توانند تهدیداتی باشند و قرنیه شما را در معرض خطر قرار دهند.

اگرچه استفاده از لنزها در طول روز بی خطر است اما بهتر است زمان کافی برای استراحت به چشم خود اختصاص دهید. برخی از لنزها می توانند بسیار سفت و سخت شوند، در این موارد، چشمان شما ممکن است از کمبود اکسیژن رنج ببرند، در نتیجه مشکلاتی ممکن است از قرمزی ساده و تحریک گرفته تا آسیب دائمی قرنیه ایجاد شود.

استفاده از لنز به صورت دراز مدتبرخی از رایج ترین عوارض استفاده از لنز به صورت دراز مدت در طول روز:

در زیر برخی از رایج ترین عوارض استفاده از لنز به صورت دراز مدت در طول روز آورده شده است:

درد چشم به دلیل استفاده از لنز به صورت دراز مدت :

استفاده از لنزهای چشمی در طول شب یا چرت زدن با آن ها می تواند باعث خراش و خارش قرنیه چشم شما شود. همانطور که می توانید تصور کنید، این شرایط دردناک است. این اتفاق می افتد زیرا لنزهای چشمی، هیدراتاسیون قرنیه و اکسیژن آن را کاهش می دهند.

تاری دید به دلیل استفاده از لنز به صورت دراز مدت :

عارضه دیگر استفاده دراز مدت از لنزهای چشمی در طول روز، تاری دید است. اگر به صورت دراز مدت از لنزهای خود استفاده کنید، به جای کمک به بهتر دیدن شما، می توانند بینایی شما را مختل کنند. این امر در اثر آسیب به قرنیه شما ایجاد می شود و اغلب با حساسیت به نورهای شدید همراه است.

قرمزی چشم ها به دلیل استفاده از لنز به صورت دراز مدت :

قرمزی چشم ها یکی از واضح ترین علائم آسیب به چشم است. عواملی مانند گریه، تحریک، عفونت های کم (مانند ورم ملتحمه) و کمبود خواب به طور طبیعی منجر به قرمز شدن چشم می شود اما این وضعیت ها موقتی است و بین چند دقیقه تا چند روز بهبود می یابد. قرمزی چشم ناشی از استفاده بیش از حد از لنزهای چشمی، وضعیت بسیار شدیدتری را نشان می دهد و نباید به راحتی آن را نادیده گرفت.

رشد بیش از حد رگ های خونی اطراف قرنیه به دلیل استفاده از لنز به صورت دراز مدت :

وقتی چشمان شما به دلیل استفاده دراز مدت از لنزهای چشمی فاقد اکسیژن می شود، رگ های خونی اطراف قرنیه سعی در انطباق با این وضعیت می کنند و این باعث رشد بیش از حد رگ های خونی می شود که منجر به تاری دید یا در موارد شدیدتر، از دست دادن بینایی می شود. این بیماری علامتی ندارد و فقط با مراجعه منظم به چشم پزشک قابل تشخیص است.

زخم قرنیه به دلیل استفاده از لنز به صورت دراز مدت :

این زخم های باز به صورت لکه های سفید یا خاکستری روی قرنیه ظاهر می شوند. این موارد هنگامی رخ می دهد که چشم های شما آلوده می شود زیرا شما بیش از حد یا بدون تمیز کردن از لنزهای خود استفاده کرده اید. این یک عارضه دردناک است و می تواند باعث تاری دید و حتی کوری شود.

چگونه از عفونت یا آسیب های ناشی از استفاده از لنز به صورت دراز مدت جلوگیری کنیم؟

کسانی که به صورت دراز مدت از لنزهای چشمی استفاده می کنند، در معرض خطر ابتلا به عفونت هایی مانند چشم صورتی (ورم ملتحمه)، خراش قرنیه و تحریک چشم هستند. یک نتیجه شایع عفونت چشم، زخم های قرنیه است که زخم های باز در لایه خارجی قرنیه هستند. با مراقبت روزمره از چشم و لنزها می توان از بسیاری از این عوارض جلوگیری کرد.

برای کاهش احتمال عفونت :

  • به طور کلی، اگر از محلول لنز چشمی چند منظوره استفاده می کنید، حداقل هر 3 ماه یا طبق دستورالعمل ارائه دهنده مراقبت از چشم خود، محفظه نگهداری لنز خود را تعویض کنید. اگر از محلول لنز چشمی استفاده می کنید که حاوی هیدروژن پر اکسید است، همیشه از محفظه لنز جدید که در هر جعبه قرار دارد، استفاده کنید.
  • لنزهای خود را به درستی تمیز و ضد عفونی کنید. هنگام استفاده از محلول لنز، تمام دستورالعمل های روی برچسب محصول را بخوانید و دنبال کنید تا از آسیب دیدگی چشم ها جلوگیری کنید. این مورد به ویژه اگر متخصص مراقبت از چشم شما یک محلول هیدروژن پراکسید را توصیه کرده است، بسیار مهم است زیرا این محلول ها نیاز به مراقبت ویژه دارند.
  • همیشه قبل از شنا، لنزها را از چشم خود خارج کنید.
  • هرگز از محلول های لنز، استفاده مجدد نکنید. همیشه بعد از هر بار استفاده، همه محلول های استفاده شده را دور بریزید و محلول تازه را به محفظه نگهداری لنز خود اضافه کنید.
  • لنز چشمی خود را در معرض هیچ آبی قرار ندهید (که شامل آب دریاچه، استخر و اقیانوس و همچنین آب مقطر، آب لوله کشی و محلول نمکی خانگی است) زیرا می تواند منبع میکروارگانیسم هایی باشد که ممکن است باعث عفونت های جدی چشم شوند. (محلول های لنز چشمی در ظروف استریل فروخته می شوند، به این معنی که از میکروب های زنده یا میکروارگانیسم ها عاری هستند.)

استفاده از لنز به صورت دراز مدتسخن آخر در مورد استفاده از لنز به صورت دراز مدت :

لنزهای چشمی برای افرادی مناسب هستند که استفاده از عینک های دست و پا گیر را دوست ندارند. برای به حداکثر رساندن مزایای لنزها و به حداقل رساندن عوارض جانبی آن ها، باید مرتباً به پزشک مراجعه کنید و مطمئن شوید که از لنزهای خود به درستی استفاده می کنید.

لنزهای چشمی نباید به صورت دراز مدت در طول روز استفاده شوند. اگر از لنزها به صورت دراز مدت در طول روز استفاده شود، این کار می تواند عواقب جبران ناپذیری از جمله: کاهش ضخامت قرنیه، افزایش انحنای قرنیه، و عوارض دیگری مانند: درد چشم، تاری دید، قرمزی چشم ها، رشد بیش از حد رگ های خونی اطراف قرنیه، زخم قرنیه و … داشته باشد.

در کنار استفاده درست از لنزها که به سلامت چشم ها کمک می کند، لنزها باید از یک مکان معتبر خریداری شوند. سایت لنز مارکت بهترین و بزرگترین فروشگاه آنلاین لنزهای چشمی در ایران است.

تمامی لنزهای ارائه شده در سایت لنز مارکت دارای برندهای معتبر بوده و از کیفیت های بسیار بالایی برخوردارند.

 

مشاهده تعدادی از لنز های نرم با استفاده دراز مدت

2 دیدگاه در “تاثیرات استفاده از لنز به صورت دراز مدت در طول روز چیست ؟؟

  1. اقای کبیری گفت:

    سلام ببخشید برای چشم های حساس لنز سالانه بهتره یا فصلی ؟

    1. سلام دوست عزیز وقت بخیر
      از تاخیر احتمالی بابت جوابگویی عذرخواهی میکنم .
      طبیعتا لنزهای فصلی کیفیت بهتری نسبت به سالانه ها دارند .
      —————————————————————————————————————————————————
      برای اطمینان بیشتر نسخه ی دکتر را برای همکارانم ارسال کنید تا مشاوره ی بهتری به شما بدهند .
      شماره واتس آپ : 09399333093
      شماره تماس : 65011529

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *