بیماری های پلک چشم هر نوع اختلال غیر عادی است که پلک ها را تحت تأثیر قرار می دهد. پلک ها از چین های نازک پوست، عضله و بافت همبند تشکیل شده اند. پلک ها از چشم محافظت می کنند و اشک را از جلوی چشم پخش می کنند.

[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”] قسمت داخلی پلک ها با غشای مخاطی پشت پلک پوشانده شده اند و لبه خارجی آن با نازک ترین پوست بدن پوشانده شده است. پلک چشم نیز مانند سایر قسمت های بدن دچار بیماری می شود، ما در این مقاله می خواهیم به بیماری های پلک چشم بپردازیم.[/vc_column_text]

پک لنز آبی

50/000 تومان

پک لنز آینه دار گربه ای سفید

118/000 تومان

پک لنز آینه دار گربه ای سیاه

118/000 تومان

پک لنز آینه دار گُلد پَک (gold pack)

79/500 تومان

پک لنز بنفش

50/000 تومان

پک لنز زرد

50/000 تومان

پک لنز سبز

50/000 تومان

پک لنز سرخابی

50/000 تومان
[vc_column_text text_larger=”no”]

بیماری های پلک چشم کدامند:

برخی از مشکلات و بیماری های معمول پلک چشم شامل موارد زیر هستند: گل مژه، بلفاریت یا آماس پلک، التهاب مزمن غده پلکی، آنتروپیون (برگشت پلک به درون چشم)، اکتروپیون (برگشت لبه پلک و مژه ها به سمت بیرون چشم)، ورم پلک و تومورهای پلک.

گل مژه:

عفونت گل مژه یکی از سه نوع غده پلک است که نزدیک لبه پلک و در پایه مژه ها اتفاق می افتد.

التهاب مزمن غده پلکی:

التهاب مزمن غده پلکی، بزرگ شدن غده میبومین (غده چربی ساز در پلک) است که معمولاً با عامل عفونی در ارتباط نیست. در این بیماری به احتمال زیاد، دهانه غده مسدود شده است. در ابتدا، التهاب غده پلکی ممکن است شبیه گل مژه باشد اما معمولاً بزرگتر می شود. یک توده کوچک نیز ممکن است در وسط پلک قرار داشته باشد و داخلی باشد.

بلفاریت یا آماس پلک:

بلفاریت، التهاب حاشیه پلک است که اغلب با پوسته همراه است. این بیماری می تواند منجر به از دست دادن مژه، التهاب مزمن غده پلکی، گل مژه، اکتروپیون، آسیب قرنیه، پارگی بیش از حد و ورم ملتحمه مزمن شود.

آنتروپیون:

آنتروپیون حالتی است که حاشیه پلک (معمولاً قسمت پایین) به سمت داخل چرخانده می شود. در این حالت، مژه ها چشم را لمس می کنند و قرنیه را تحریک می کنند.

اکتروپیون:

اکتروپیون نوعی بیماری است که در آن یک یا هر دو حاشیه پلک به سمت بیرون برگردانده می شوند، هم ملتحمه ایی که چشم را می پوشاند و هم ملتحمه ایی که پلک را می پوشاند در کنار هم قرار می گیرند.

ورم پلک:

ورم پلک نوعی بیماری است که در آن پلک ها حاوی مقادیر زیادی مایعات می شوند.

تومورهای پلک:

پلک ها نیز همانند سایر قسمت های بدن مستعد پذیرش تومورهای پوستی هستند، از جمله تومورهای غیر سرطانی و تومورهای سرطانی، مانند: سرطان سلول پایه ایی، سرطان سلول سنگفرشی، ملانوم بدخیم، سرطان غدد سباسه. عضلات پلک مستعد پذیرش تومور سرطانی هستند.

علل و عوامل بیماری های پلک چشم :

گل مژه: گل مژه معمولاً در اثر عفونت های استافیلوکوکی باکتریایی ایجاد می شود. علائم درد و التهاب در یک یا چند منطقه موضعی نزدیک لبه پلک است.

التهاب مزمن غده پلکی: این بیماری در اثر انسداد مجرای خروجی غده میبومین ایجاد می شود. علائم آن التهاب و تورم به صورت یک توده گرد در پلک است که ممکن است دردناک باشد.

بلفاریت:

یکی از بیماری های پلک چشم بلفاریت است. برخی از موارد بلفاریت ناشی از عفونت باکتریایی و برخی دیگر توسط شپش سر ایجاد می شود اما در برخی موارد، علت آن مشخص نیست. همچنین ممکن است در اثر تولید بیش از حد چربی توسط غدد میبومین ایجاد شود. بلفاریت می تواند یک بیماری مزمن باشد که از اوایل کودکی شروع می شود و می تواند در طول زندگی ادامه پیدا کند. علائم این بیماری می تواند شامل خارش، سوزش، احساس وجود چیزی در چشم، التهاب، پوسته پوسته شدن یا پوسته های کدر و محکم اطراف مژه ها باشد.

آنتروپیون: آنتروپیون معمولاً در اثر پیری ایجاد می شود اما گاهی اوقات می تواند به دلیل نقص مادرزادی عضله پلک اسپاستیک یا جای زخم در قسمت داخلی پلک ناشی از جراحی، آسیب یا بیماری باشد. این بیماری با شکاف بیش از حد، قرمزی و ناراحتی همراه است.

اکتروپیون:

مشابه آنتروپیون، علت معمول اکتروپیون، افزایش سن است. همچنین می تواند مانند آنتروپیون به دلیل عضله پلک اسپاستیک یا زخم باشد. این بیماری همچنین می تواند نتیجه آلرژی باشد. علائم آن، شکاف بیش از حد و سفت شدن ملتحمه پلک است.

ورم پلک: ورم پلک اغلب در اثر واکنش های آلرژیک ایجاد می شود، به عنوان مثال: آلرژی به لوازم آرایش چشم، قطره های چشم یا داروهای دیگر یا آلرژن های گیاهی مانند گرده گل. تریشین زدگی، بیماری ناشی از خوردن گوشت نپخته نیز باعث ورم پلک می شود. با این حال، تورم همچنین می تواند به دلایل جدی تری مانند عفونت ایجاد شود و می تواند منجر به سلولیت مداری شود که می تواند بینایی را تهدید کند. علائم این بیماری می تواند شامل تورم، خارش، قرمزی یا درد باشد.

تومورهای پلک:

تومورهای موجود در پلک ها ناشی از همان شرایطی است که باعث ایجاد این تومورها در جای دیگر بدن می شود. آن ها معمولاً بدون درد هستند و ممکن است دارای رنگدانه باشند و یا ممکن است، نباشند. برخی از علل احتمالی شامل ایدز (سارکوم کاپوسی) یا افزایش قرار گرفتن در معرض اشعه ماورابنفش (UV) است که ممکن است منجر به سرطان پوست شود.

تشخیص و درمان بیماری های پلک چشم

از ابزاری به نام لامپ شکاف به طور کلی برای بزرگنمایی ساختار چشم استفاده می شود. پزشک ممکن است لبه پلک را فشار دهد تا ببیند آیا چربی از غدد میبومین قابل دید است یا خیر. پزشک ممکن است پلک را وارونه کند تا داخل آن را ببیند. از بافت برداری برای تشخیص تومورهای سرطانی استفاده می شود.

برای تشخیص و همچنین درمان بیماری های پلک باید به چشم پزشک مراجعه کرد، درمان های زیر درمان های معمول بیماری های پلک هستند:

گل مژه: گل مژه با کمپرس گرم به مدت 10 تا 15 دقیقه و سه تا چهار بار در روز درمان می شود. از پماد کلرامفنیکل نیز ممکن است، استفاده شود. گاهی اوقات در صورت گسترش عفونت ممکن است آنتی بیوتیک موضعی تجویز شود.

التهاب مزمن غده پلکی: حدود 25 درصد از این التهاب خود به خود از بین می رود اما کمپرس گرم ممکن است روند درمان را تسریع کند. از پماد کلرامفنیکل نیز ممکن است استفاده شود. از آنجا که این التهاب، داخل پلک است، داروهای موضعی معمولاً فایده ایی ندارند. ممکن است نیاز باشد که دارو توسط پزشک به داخل التهاب تزریق شود.

بلفاریت: بلفاریت با کمپرس گرم، پماد آنتی بیوتیک و با تمیز کردن پلک ها با پارچه مرطوب و سپس با شامپو بچه درمان می شود. بهداشت مناسب، ضروری است. مکمل های غشا مانند اشک مصنوعی هایپرملوز می توانند به مرطوب شدن چشم، وقتی چشم خشک است، کمک کنند.

آنتروپیون و اکتروپیون:

آنتروپیون و اکتروپیون می توانند با عمل جراحی اصلاح شوند. قبل از جراحی می توان پلک پایینی آنتروپیون را به پایین چسباند تا مژه ها را از چشم دور نگه دارد و هر دو را می توان با قطره های روان کننده درمان کرد تا قرنیه مرطوب شود.

ورم پلک: تورم شدید پلک می تواند به چشم فشار آورده و احتمالاً فشار داخل چشم را افزایش دهد. چیزی به سادگی حساسیت به لاک ناخن و سپس لمس چشم می تواند باعث تورم شود. بهترین روش درمان ورم پلک، یافتن ماده آلرژیک و از بین بردن آن ماده است. کمپرس سرد و داروهای مهار کننده سیستم ایمنی مانند کرم های کورتیکواستروئید مفید هستند. با این حال، استروئیدها می توانند باعث بروز آب مروارید و افزایش فشار داخل چشم شوند و بیماران باید بسیار مراقب باشند که کرم در چشم آن ها وارد نشود.

تومورهای پلک: تومورهای سرطانی باید پس از کشف برداشته شوند و تومورهای غیرسرطانی باید قبل از بزرگ شدن آن ها برای تداخل در عملکرد بینایی یا پلک، برداشته شوند. تومورهای پلک به دلیل موقعیت حساس، نیاز به توجه ویژه ایی دارند. این مهم است که درمان بینایی، حرکت چشم یا حرکت پلک را به خطر نیندازد. بر این اساس، بازسازی پلک گاهی اوقات با برداشتن تومور همراه است.

بیماری های پلک چشم

سخن آخر بیماری های پلک چشم

بیماری های پلک چشم ، کارکرد چشم و پلک را به خطر می اندازند.

انواع بیماری های پلک شامل: گل مژه، التهاب مزمن غده پلکی، بلفاریت، آنتروپیون، اکتروپیون، ورم پلک و تومورهای پلک هستند.

همه این اختلالات و بیماری های پلک، در صورت عدم درمان، می توانند منجر به سایر مشکلات احتمالی جدی بینایی، به عنوان مثال خشکی چشم، آستیگماتیسم یا حتی کاهش بینایی شوند. بنابراین در صورت مشاهده هر کدام از این بیماری ها، باید سریعا به چشم پزشک مراجعه کنید.

بهداشت مناسب پلک بسیار مهم است. شستشوی منظم پلک با شامپوی بچه به جلوگیری از گل مژه، التهاب مزمن غده پلکی، بلفاریت و ورم پلک کمک می کند. کنترل شوره سر با شستن موها، پوست سر و ابروها با شامپو حاوی سلنیوم سولفید برای از بین بردن باکتری ها به کنترل بلفاریت کمک می کند. هنگام استفاده از هر چیزی در نزدیکی چشم، مهم است که ابتدا برچسب را بخوانید یا با پزشک مشورت کنید.

یکی دیگر از راه های پیشگیری از بیماری های پلک، خصوصا در افرادی که از لنزهای چشمی استفاده می کنند، استفاده از لنزهای چشمی باکیفیت است.

لنزهای چشمی عرضه شده در سایت لنز مارکت دارای کیفیت های بسیار خوبی بوده و قیمت های بسیار مناسبی نیز دارند.

برای پیشگیری از بیماری های پلک، بهتر است از لنزهای چشمی باکیفیت عرضه شده توسط سایت لنز مارکت استفاده کنید.

سایت لنز مارکت بزرگترین و بهترین سایت فروش لنز و محصولات بینایی در ایران است.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *