[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]چشم درد یک درد شایع است اما به ندرت نشانه یک بیماری جدی است. این درد اغلب اوقات، بدون دارو یا درمان برطرف می شود. ما در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که چشم درد نشانه چیست .[/vc_column_text]

[vc_column_text text_larger=”no”]

چشم درد نشانه چیست؟

چشم درد یکی از درد های شایع در ناحیه چشم است و بنابراین سوال خیلی ها این است که چشم درد نشانه چیست ؟

درد چشم بسته به جایی که ناراحتی را تجربه می کنید، می تواند به یکی از دو دسته تقسیم شود: درد چشمی که در سطح چشم ایجاد می شود و دردی که در داخل چشم ایجاد می شود.

دردی که روی سطح چشم ایجاد می شود ممکن است احساس خراشیدگی، سوزش یا خارش برای فرد ایجاد کند. درد سطحی معمولاً به دلیل تحریک جسم خارجی، عفونت یا ضربه ایجاد می شود. اغلب این نوع درد چشم به راحتی با قطره چشمی یا استراحت، درمان می شود.

درد چشم که در داخل چشم ایجاد می شود، ممکن است احساس تیر کشیدگی، احساس ریگ در چشم، احساس سیخ زدن به چشم یا ضربان داشته باشد.

درد چشم همراه با کاهش بینایی ممکن است علامت یک مسئله فوری پزشکی باشد. اگر در هنگام احساس درد چشم، شروع به از دست دادن بینایی کردید، فوراً با چشم پزشک خود تماس بگیرید.

اگر علاوه بر درد چشم، کاهش بینایی را نیز تجربه کنید، این ممکن است نشانه ایی از یک وضعیت اضطراری باشد. علائم دیگری که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند، عبارتند از:

  • درد شدید چشم
  • درد چشم ناشی از ضربه یا قرار گرفتن در معرض ماده شیمیایی یا نور شدید
  • درد شکم و استفراغ همراه با درد چشم
  • درد بسیار شدیدی که لمس چشم را غیرممکن می کند
  • تغییرات ناگهانی و چشمگیر در وضعیت چشم

چه عواملی باعث چشم درد در سطح چشم می شود؟

موارد زیر ممکن است باعث درد چشم شود که از سطح چشم ایجاد می شود:

شی خارجی: شایعترین علت درد در سطح چشم، بودن چیزی در چشم است. این شی خواه مژه باشد، تکه ایی از خاک یا وسایل آرایش، بودن یک جسم خارجی در چشم می تواند باعث تحریک، قرمزی، آبریزش چشم و درد شود.

ورم ملتحمه: ملتحمه بافتی است که جلوی چشم و زیر پلک را می پوشاند و می تواند آلوده و ملتهب شود. این آلودگی و التهاب اغلب ناشی از آلرژی یا عفونت است. اگرچه این درد معمولاً خفیف است اما التهاب آن باعث خارش، قرمزی و ترشح چشم می شود. به التهاب ملتحمه، چشم صورتی نیز گفته می شود.

تحریک لنزهای چشمی:

افرادی که در طول شب و در هنگام خواب از لنزهای چشمی استفاده می کنند و یا لنزهای خود را به درستی ضد عفونی نمی کنند، بیشتر در معرض درد چشم ناشی از تحریک لنز چشمی یا عفونت قرار می گیرند.

خراش قرنیه:

قرنیه، سطح شفافی که چشم را می پوشاند، در معرض آسیب قرار دارد. وقتی دچار خراش قرنیه می شوید، احساس می کنید که چیزی در چشم شما قرار دارد اما روش های درمانی که به طور معمول مواد تحریک کننده چشم را از بین می برند، مانند شستشو با آب، درد و ناراحتی را تسکین نمی دهد.

جراحت: سوختگی شیمیایی و سوختگی های دیگر چشم، می تواند درد قابل توجهی در چشم ایجاد کند. این سوختگی ها اغلب در نتیجه قرار گرفتن در معرض مواد تحریک کننده مانند مواد سفید کننده یا در معرض نور شدید مانند آفتاب یا موادی که در جوشکاری استفاده می شود، است.

بلفاریت: بلفاریت هنگامی اتفاق می افتد که غدد چربی در لبه پلک آلوده یا ملتهب می شوند و این می تواند باعث درد شود.

گل مژه: عفونت بلفاریت می تواند یک گره یا برجستگی روی پلک ایجاد کند. به این حالت گل مژه یا گل مژه مزمن می گویند. گل مژه ممکن است بسیار دردناک باشد و ناحیه اطراف آن معمولاً بسیار حساس و حساس به لمس می شود اما گل مژه مزمن، معمولا دردناک نیست.

چشم درد نشانه چیست ؟ردچه عواملی باعث چشم درد در داخل چشم می شود؟

چشم درد احساس شده در داخل چشم ممکن است ناشی از شرایط زیر باشد:

  • گلوکوم: این وضعیت با افزایش فشار داخل چشم اتفاق می افتد. علائم ناشی از گلوکوم شامل حالت تهوع، سردرد و از دست دادن بینایی است. افزایش ناگهانی فشار، که گلوکوم بسته شدن حاد زاویه ایی نامیده می شود، یک وضعیت اضطراری است و برای جلوگیری از کاهش دائمی بینایی، درمان فوری لازم است.
  • التهاب عصب بینایی: اگر عصبی که مردمک چشم را به مغز متصل می کند که به عصب بینایی معروف است، ملتهب شود، ممکن است چشم درد را تجربه کنید. یک بیماری خود ایمنی یا یک عفونت باکتریایی یا ویروسی نیز ممکن است باعث التهاب شود.
  • سینوزیت: عفونت سینوس ها می تواند باعث ایجاد فشار در پشت چشم شود. همانطور که می تواند باعث ایجاد درد در یک یا هر دو چشم شود.
  • میگرن: چشم درد یکی از عوارض جانبی شایع حملات میگرن است.
  • آسیب: صدمات نفوذی به چشم، که می تواند در صورت برخورد فرد با جسم یا تصادف رخ دهد، می تواند باعث چشم درد شود.
  • التهاب عنبیه: اگرچه غیر معمول است اما التهاب در عنبیه چشم می تواند باعث ایجاد درد در داخل چشم شود.

چشم درد چگونه درمان می شود؟

درمان چشم درد به علت درد بستگی دارد. متداول ترین روش های درمانی عبارتند از:

مراقبت در منزل:

بهترین روش برای درمان بسیاری از شرایطی که باعث درد چشم می شود، استراحت چشم است. خیره شدن به صفحه رایانه یا تلویزیون می تواند باعث خستگی چشم شود، بنابراین ممکن است پزشک از شما بخواهد یک روز یا بیشتر با چشمان پوشیده شده استراحت کنید.

عینک:

اگر مرتباً از لنزهای چشمی استفاده می کنید و با ضدعفونی نکردن مرتب آن ها دچار چشم درد می شوید، با استفاده از عینک به قرنیه چشم خود فرصت دهید تا بهبود یابد.

کمپرس گرم:

پزشکان ممکن است به افراد مبتلا به بلفاریت یا گل مژه، دستور دهند حوله های مرطوب و گرم را روی چشم خود قرار دهند. این به رفع مسدودی غده چربی کمک می کند.

شستشو:

اگر جسم خارجی یا ماده شیمیایی به چشم شما وارد شده است، چشم خود را با آب یا محلول نمکی شستشو دهید تا مواد تحریک کننده، شسته و پاک شوند.

آنتی بیوتیک ها:

از قطره های ضد باکتری و آنتی بیوتیک خوراکی ممکن است برای درمان عفونت چشم که باعث درد می شود، از جمله ملتحمه و خراش قرنیه استفاده شود.

آنتی هیستامین ها:

قطره های چشم و داروهای خوراکی می توانند در کاهش درد همراه با آلرژی در چشم کمک کنند.

قطره چشم: افراد مبتلا به گلوکوم ممکن است از قطره های چشمی دارویی برای کاهش فشار ایجاد شده در چشم خود استفاده کنند.

کورتیکواستروئیدها: در مورد عفونت های جدی تر، مانند التهاب عصب بینایی و یووئیت قدامی، پزشک ممکن است به شما کورتیکواستروئید بدهد.

داروهای ضد درد: اگر درد شدید است و باعث وقفه در زندگی روزمره شما می شود، ممکن است پزشک برای تسکین درد تا زمان درمان بیماری زمینه ایی، داروی ضد درد را برای شما تجویز کند.

عمل جراحی:

گاهی اوقات برای ترمیم آسیب های ایجاد شده توسط جسم خارجی یا سوختگی به عمل جراحی نیاز است. با این حال، این کار به ندرت اتفاق می افتد. افراد مبتلا به گلوکوم ممکن است برای بهبود تخلیه چشم نیاز به درمان با لیزر داشته باشند.

چشم درد نشانه چیست ؟سخن آخر:

چشم درد یکی از دردهای شایع است که ممکن است برای بسیاری از افراد اتفاق بیفتد. این درد اغلب خود به خود و بدون استفاده از دارو و یا مراجعه به چشم پزشک، معالجه می شود.

اگر درد چشم با کاهش علائم بینایی همراه باشد، بسیار شدید باشد، درد ناشی از ضربه، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و یا نور شدید باشد، درد چشم با درد شکم همراه باشد، درد بسیار شدید باشد که لمس چشم را غیر ممکن کند و چشم دچار تغییرات ناگهانی و چشمگیر شود، باید حتما به پزشک مراجعه و درمان را شروع کرد

دردهای چشم به دو گروه درد در سطح چشم و درد در داخل چشم تقسیم بندی می شوند.

عوامل چشم درد در سطح چشم، عبارتنداز: شی خارجی، ورم ملتحمه، تحریک لنزهای چشمی، خراش قرنیه، جراحت، بلفاریت و گل مژه.

عوامل چشم درد در داخل چشم، عبارتنداز: گلوکوم، التهاب عصب بینایی، سینوزیت، میگرن، آسیب و التهاب عصب قرنیه.

از درمان های چشم درد می توان به: مراقبت در منزل، استفاده از عینک، کمپرس گرم، شستشو، استفاده از آنتی بیوتیک ها، استفاده از آنتی هیستامین ها، استفاده از قطره چشمی، استفاده از کورتیکواستروئیدها، استفاده از داروهای ضد درد و عمل جراحی، اشاره کرد.

در بالا گفتیم که استفاده از لنزهای چشمی در شب و موقع خواب و همچنین تمیز و ضدعفونی نکردن مرتب آن ها، ممکن است موجب چشم درد شود اما استفاده کردن از لنزهای بی کیفیت نیز ممکن است باعث بروز این درد شود.

لنز مارکت

لنزهای چشمی باکیفیت، لنزهایی هستند که از مکان های معتبر خریداری شده و با مواد درجه یک ساخته شده اند، سایت فروشگاهی لنز مارکت یکی از جاهای معتبر است که لنزهای بسیار باکیفیتی عرضه می کند.

لنزهای عرضه شده در سایت لنز مارکت، بسیار باکیفیت بوده، درجه یک هستند و قیمت های بسیار مناسبی نیز دارند.

سایت لنز مارکت بزرگترین و برترین سایت فروش لنز در ایران است. انواع لنزهای طبی، طبی رنگی و رنگی را با قیمت ها و کیفیت های فوق العاده می توانید در سایت لنز مارکت ببینید.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *