موضوع این هفته مقاله لنز مارکت داروهای مسبب خشکی چشم می باشد. یکی از مشکلات چشمی که امروزه افراد زیادی در سراسر دنیا به آن دچارند، خشکی چشم است. ابتلا به این بیماری علت های بسیار زیادی دارد. خشکی چشم یک بیماری شایعی است و زمانی رخ می‌دهد که اشک چشم شما قادر به فراهم کردن رطوبت کافی برای چشم شما نباشد. 

برای خرید لنز بوش با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

اشک می‌تواند به دلایل زیادی همچون مصرف داروهای مختلف دچار بی رطوبتی شود و به اصطلاح چضم شما خشک شود. همراه لنز مارکت باشید تا با داروهایی که موجب خشکی چشم می شوند آشنا شوید.

داروهای مسبب خشکی چشم چیست؟

خشکی چشم یا سندروم خشکی چشم؛ یک بیماری شایع است. همچنین خشکی چشم زمانی رخ می‌دهد که اشک بسیار سریع تبخیر شود، یا هنگامی که چشم‌ها اشک بسیار کمی تولید کنند. خشکی چشم ممکن است در یک یا هر دو چشم ایجاد شود و می‌تواند منجر به عفونت شود.

چشم‌ ها در همه‌ی لحظات اشک تولید می‌کنند. چشم‌ های سالم دائما با یک لایه از مایع که صفحه‌ی اشکی نامیده می‌شود، پوشیده شده‌اند. این لایه از خشکی چشم جلوگیری کرده و باعث دید واضح می‌شود. اگر غدد اشکی اشک کمتری تولید کنند، صفحه‌ی اشکی ناپایدار می‌شود. صفحه‌ی اشکی می‌تواند به سرعت تجزیه شود و نقاط خشک در سطح چشم ایجاد کند.

برای خرید لنز طبی جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

اشک از آب، چربی، پروتئین، الکترولیت‌ها، موادی برای مبارزه با باکتری‌ها و فاکتورهای رشد تشکیل شده است. این مخلوط می‌تواند سطح چشم‌ها را تمیز و صاف نگه دارد، بنابراین انسان‌ها می‌توانند به طور مناسبی ببینند. خشکی چشم می‌تواند ناشی از عدم تناسب در مخلوط اشک و بنابراین تبخیر سریع آن یا تولید ناکافی اشک باشد. سایر علل شامل مشکلات پلک چشم، داروها و فاکتورهای محیطی می‌شود.

داروهای مسبب خشکی چشم

داروهای آنتی هیستامین:

شاید شما به حساسیت هایی مبتلا باشید که ناشی از گرده گل، شوره سر، قارچ و… باشد. در این شرایط ضد حساسیت ها به کمک شما آمده و شما را از شر وضعیت بدی که در آن گرفتار شده اید نجات می دهد. شیوه عملکرد آنها نیز به گونه ای است که محرک های آلرژی را مسدود می کند تا خارش ها، عطسه، آبریزش بینی و… متوقف شوند. خبر بد اینکه یکی از داروهایی که باعث خشکی چشم می شوند، همین ضد حساسیت ها هستند. این یکی از عوارض این نوع دارو های آنتی هیستامین است که باعث خشکی چشم می شود.

داروهای فشار خون:

مسدود کننده های بتا ضربان قلب را ارام کرده و باعث کاهش فشار خون و نیروی وارد شده از طریق قلب بر خون می شود. از عوارض این نوع داروها این است که باعث ترشح پروتئینی می شود که به غدد اشک ارسال شده و این موضوع منجر خشکی چشم می گردد. یکی دیگر از داروهای خشک کننده چشن داروهای ادرار آور هستند که برای تنظیم فشار خون نیز استفاده می شوند. این دسته دارو ها نیز به دلیل کم کردن آب و نمک باعث کاهش اشک می شوند. اما بهتر است بدانید که مسدود کننده های آلفا تاثیری روی غدد اشکی و ترشح اشک نمی گذارند.

داروهای مسکن:

متاسفانه یکی از انواع داروهایی که معمولا بدون نسخه نیز در داروخانه ها قابل خریداری است، انواع مسکن است. مسکن هایی که با عنوان ضد التهاب های غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن شناخته می شوند، جزو داروهایی که موجب خشکی چشم می شوند هستند. اما آسپرین ها چنین عارضه ای ندارند.

داروهای دکونژستانت بینی:

وقتی به سرما خوردگی مبتلا می شوید که که علت اصلی آن آلرژی باشد، دکونژستانت ها به کمک شما می ایند. این دارو تورم رگ هایی که به بینی خون رسانی می کنند را کاهش می دهند. این رفع تورم باعث نفس کشیدن بینی می شود. اما بهتر است بدانید این دسته داروها جزو داروهای خشک کننده چشم شناخته می شوند بهه این دلیل که تولید اشک را کم می کنند.

تاثیر هورمون ها و مخدرهای دارویی بر خشکی چشم:

هورمون های جایگزین همان هورمون هایی (استروژن و پروژسترون) هستند که بعد از یائسگی تزریق می شوند. این هورمون ها و همچنین هورمون های جایگزین استروژن و ضد بارداری ها باعث خشکی اشک چشم می شوند.جالب است بدانید بانوانی که فقط از یک هورمون (برای مثال استروژن) استفاده می کنند کمتر در معرض خشکی چشم هستند. همچنین دارو های مخدری که برای معاینه کردن معده و روده مورد استفاده قرار می گیرد یکی از عوامل ارویی خشکی چشم هستند.

داروهای پارکینسون، ضد افسردگی و خواب آور:

اشتراک این داروهای به ظاهر بی ربط به جلوگیری از ارسال برخی از سیگنال های عصبی بین سلول ها است. اما مشکل جایی است که سیگنال های ارسال شده به غدد اشک هم دچار اختلال می شوند و همین موضوع باعث خشکی چشم می شود. اما صرفا داروهایی موجب خشکی چشم می شوند که در دسته ضد افسردگی های سه حلقه ای باشند. دارو هایی که جزو مهارکنندگان انتخابی بازجذب سروتونین هستند باعث خشکی چشم نمی شوند.

تاثیر داروهای درمان آکنه بر خشکی چشم:

افراد مبتلا به آکنه توده های دردناکی بر روی پوست خود احساس می کنند. احتمالا این افراد با دارویی مثل ایزوترتینوئین آشنا باشند. مکانیسم اثر این دارو به شکلی است که باعث کاهش ترشح غدد چربی روی پوست می شود و از این طریق آکنه از بین می رود. از داروهای که خشکی پوست را به ارمغان می آورند، همین دسته دارو ها هستند. دلیل آن نیز قرار گرفتن برخی غدد چربی در پلک چشم است که اشک را نیز کم می کنند.

خشکی چشم با مصرف قطره چشمی:

شاید انتظار حضور قطره های چشمی در این لیست را نداشتید. اما جالب است بدانید که برخی قطره های چشمی باعث خشکی شدید چشم می شود. مثلا تتراهیدروزولین که برای برطرف کردن قرمزی و التهاب چشم به کار برده می شود، رگ های خونی را تنگ کرده تا از میزان خون منتقل شده در رگ ها بکاهد. اثر خشک کنندگی چشم این نوع قطره پس از از بین رفتن اثر آن آغاز می شود.

برای خرید لنز طبی مارک مورنينگ با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

خشکی چشم ممکن است موقتی یا مزمن باشد و زمانی اتفاق می‌افتد که غدد اشک به اندازه کافی اشک تولید نکنند و یا اشک خیلی زود تبخیر شود. خشکی چشم علت های بسیار زیادی دارد، یکی از مهم ترین علت های آن نیز مصرف برخی داروها همچون: آنتی هیستامین، داروهای ضد افسردگی، قرص های مسکن و… است. لنز مارکت که یکی از بزرگترین فروشگاه های فروش لنزهای اورجینال است امیدوار است این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *