چشم یکی از مهم ترین اندام های بدن است. وقتی فردی دچار مشکل در بینایی خود و در زمان های تاریکی و شب می شود به بیماری شب کوری مبتلا شده است. این مشکل یک اختلال بینایی است و تاثیرات آن بر بینایی دید فرد را به صورتی غیرعادی در شب دچار اختلال خواهد کرد. افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند علاوه بر اینکه دید ضعیفی در شب خواهند داشت با رفتن از محیطی روشن به محیطی کم نور زمان بیشتری نیاز دارند تا عمل تطابق دید را انجام دهند و کنتراست دید هم کاهش زیادی خواهد داشت.

آشنایی با شب کوری و تاثیرات آن بر بینایی

این بیماری بیشتر در مردان دیده می شود و ممکن است نشانه ای برای بیماری های چشمی مثل رتینیت پیگمنتوزا باشد. باید بدانید بیماری رتینیت پیگمنتوزا از زمان تولد در داخل چشم وجود داشته و بینایی را کم کم کاهش می دهد و سرانجام موجب نابینایی خواهد شد و شروع آن با شب کوری است. همراه لنز مارکت باشید تا با شب کوری و تاثیرات آن بر بینایی آشنا شوید.

شب کوری چیست؟

شب کوری نوعی اختلال بینایی است که به آن نیکتالوپیا نیز می‌گویند. افراد مبتلا به شب کوری در شب یا در محیط های کم نور، دید ضعیفی را تجربه می کنند. اگرچه اصطلاح شب کوری به این معنی است که شما نمی توانید در شب ببینید، اما اینطور نیست. ممکن است در دیدن یا رانندگی در تاریکی مشکل بیشتری داشته باشید.

برای خرید لنز بوش اند لومب با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

برخی از انواع شب کوری قابل درمان هستند در حالی که انواع دیگر قابل درمان نیستند. برای تعیین علت اصلی اختلال بینایی خود به پزشک مراجعه کنید. هنگامی که علت مشکل را می دانید، می توانید اقداماتی را برای اصلاح دید خود انجام دهید.

علل شب کوری چیست؟

از جمله عواملی که سبب بروز شب کوری می شوند می توان به کمبود رودوپسین که در پشت چشم واقع شده اند اشاره کرد که به آن سلول های استوانه ای حساس به نور شبکیه می گویند. گاهی این بیماری به دلیل التهاب رنگدانه ای شبکیه چشم که ارثی می باشد رخ می دهد. کمبود ویتامین A نیز موجب بروز آن می شود و پیش آمده است که وقتی در معرض نور شدید خورشید قرار بگیرید نیز با تخلیه ناگهانی ذخیره رنگدانه ارغوانی این بیماری ایجاد شود.

برای خرید لنز طبی مارک جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

بیماری های چشمی چون التهابات شبکیه و مشیمیه و همچنین آب سیاه از دیگر علل بروز شب کوری هستند. اگر رشد این بیماری در فردی پیش رونده باشد در دوران نوجوانی و بلوغ، افت بینایی او شروع خواهد شد. اعتیاد به الکل، کمبود جذب چربی، بعضی از بیماری های کبدی و عوامل وراثتی در بروز آن نقش دارند.

علائم شب کوری

شب کوری باعث می شود تا فرد نتواند اجسام موجود در یک اتاق تاریک را به خوبی یک چشم سالم مشاهده کند. اکثر پزشکان سوالات زیر را از بیماران می پرسند تا از وجود بیماری شب کوری مطمئن شوند:

  1. ایا جابه جایی و حرکت در مکانی که دارای نور کم است برای شما مشکل است؟
  2. آیا در هنگام رانندگی در شب با مشکل مواجه می شوید و ممکن است برخی موانع را به درستی تشخیص ندهید؟
  3. آیا تشخیص چهره در تاریکی برای شما بسیار مشکل می شود؟
  4. آیا در زمان روشن شدن و یا تاریک شدن ناگهانی اتاق برای مدت طولانی نمی توانید با محیط منطبق شوید؟

علائم شب کوری مادرزادی و غیر مادرزادی به این ها خلاصه نمی شود و در کنار علائم اصلی شاید نشانه های دیگری نیز وجود داشته باشد. از جمله این علایم می توان به سردرد، چشم درد، حالت تهوع، استفراغ، تار شدن دید، حساس شدن به نور، سختی دید اجسام دور اشاره کرد.

راه های درمان شب کوری

بر اساس تحقیقات و نظر بیشتر پزشکان و متخصصان شب کوری جزو آن دسته از بیماری های چشمی است که درمانی ندارد. با این حال بیشتر پزشکان و علم پزشکی در پی کشف درمان این بیماری هستند. از شیوه هایی که محققان علم پزشکی در حال بررسی آن هستند، استفاده از سلول های بنیادین و ژن درمانی است.

برای خرید لنز طبی مارک فستيوال با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

اما افراد مبتلا به این بیماری برای این که مانع پیشرفت شب کوری شوند، بهتر است از مواد غذایی که ویتامین های A و E دارند، استفاده کنند. از جمله درمان هایی که برای این بیماری در نظر گرفته می شود موارد زیر هستند: 

رژیم غذایی:

یکی از شیوه های درمانی این بیماری تغییر در رژیم درمانی است. در بیشتر غذاهایی که باید مورد مصرف بیماری قرار بگیرد باید ویتامین A وجود داشته باشد. این مواد غذایی شامل موارد زیر است:

  • روغن کبد ماهی کاد
  • تخم مرغ
  • سبزیجات و میوه های زرد و نارنجی
  • شیر
  • سبزی های پهن برگ

عمل لیزیک و جراحی چشم:

در صورتی که شب کوری در بیمار شدید باشد این احتمال هست که پزشک جراحی را تجویز کند. یکی از جراحی هایی که معمولاً برای این شب کوری تجویز می شود لیزیک است. در لیزیک، قرنیه چشم را برای این که دید بیمار بهبود پیدا کند، تغییر می دهند. لازم به ذکر است که این بیماری در برخی موارد قابلیت درمان ندارد. اما با این وجود برخی از دستگاه ها و خدمات این توان را دارند که تا حدی کیفیت دید و زندگی را بهبود نمایند.

استفاده از عینک:

برای این که شب کوری درمان شود، از عینک های خاص با تجویز پزشک استفاده می شود. این عینک های ویژه تا حدی می توانند به افراد بیمار کمک کنند تا دید بهتری داشته باشند. لنزهای تماسی یکی دیگر از شیوه هایی هستند برای افرادی که مایل به استفاده از عینک نیستند تجویز می شود. این لنزها نیز بینایی را در افراد شب کور تقویت می کنند. شما برای تهیه این نوع از لنزها حتما باید به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید، یکی از معتبرترین فروشگاه ها؛ فروشگاه لنز مارکت است که تمامی لنزهای خود را با ضمانت به دست مشتری می رساند.

شب کوری یکی از مشکلات چشمی است که امروزه بسیار شایع شده است. افراد مبتلا به این بیماری در شب اغلب دچار مشکل در دید می شوند. این بیماری با رعایت رژیم غذایی اغل بهبود پیدا می کند اما در صورتی که آن تشدید پیدا کرد حتما باید به چشم پزشک مراجعه کنید. در این مقاله لنز مارکت به بررسی کامل شب کوری،علائم، علت ها و همچنین راه های درمان آن پرداخت تا شما عزیزان به خوبی با این بیماری آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *