[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]ما در این مقاله می خواهیم به مراقبت های بعد از عمل لازک چشم بپردازیم.

اگر شما دچار عیب انکساری هستید و به هر دلیلی واجد شرایط لیزیک نیستید، ممکن است عمل فوتورفراکتیو کراتکتومی (PRK) که همان عمل لازک چشم است، به شما پیشنهاد شود. این روش، روشی مشابه با لیزیک چشم است که می تواند نزدیک بینی، دور بینی یا آستیگماتیسم را اصلاح کند.

لازک یک روشی قدیمی است که قبل از لیزیک اختراع شده است. به دلیل نحوه عملکرد کلی عمل جراحی لازک، بهبودی کامل بیماران پس از آن در مقایسه با لیزیک کمی بیشتر طول می کشد. این بدان معناست که شما پس از این عمل سرپایی به خانه خواهید رفت و ممکن است نیاز به یک هفته تا 10 روز مرخصی برای کار داشته باشید تا چشم شما بهبود پیدا کند. پس از این عمل، همچنین قطره های چشمی تجویز شده دریافت می کنید که باید حداقل یک ماه از آن ها استفاده کنید و چندین فعالیت وجود دارد که باید هفته ها یا حتی ماه ها بعد از عمل از آن ها اجتناب کنید.

 

مراقبت های بعد از عمل لازک چشم[/vc_column_text]

لنز پانسمان (بدون نمره و رنگ) فصلی اولترا بوش اندلومب (ULTRA)

قیمت اصلی 450/000 تومان بود.قیمت فعلی 395/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.50- تا 10.00-) رینبو سالانه (Rainbow)

قیمت اصلی 685/000 تومان بود.قیمت فعلی 550/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.50- تا 10.00-) فصلی ایراپتیکس هیدروگلاید (HydraGlyde)

قیمت اصلی 650/000 تومان بود.قیمت فعلی 580/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.75- تا 10.00-) زیروسِوِن سالانه (ZEROSEVEN)

قیمت اصلی 785/000 تومان بود.قیمت فعلی 650/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.75- تا 10.00-) فصلی زیروسِوِن فصلی (ZEROSEVEN)

قیمت اصلی 385/000 تومان بود.قیمت فعلی 350/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.75- تا 12.00-) پیورویژن2 بوش اندلومب (PUREVISION2)

قیمت اصلی 338/000 تومان بود.قیمت فعلی 288/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.75- تا 12.00-) فصلی اولترا بوش اندلومب (ULTRA)

قیمت اصلی 380/000 تومان بود.قیمت فعلی 346/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.75- تا 12.00-) فصلی جانسون (JOHNSON)

قیمت اصلی 390/000 تومان بود.قیمت فعلی 350/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.75- تا 20.00-) فصلی کِریستال کلیر (CRYSTAL CLEAR)

قیمت اصلی 489/000 تومان بود.قیمت فعلی 317/900 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.75- تا 8.00-) فصلی بایوفینیتی (BIOFINITY)

قیمت اصلی 480/000 تومان بود.قیمت فعلی 420/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.75- تا 9.00-) فصلی بوش اند لومب (SOFT59)

قیمت اصلی 320/000 تومان بود.قیمت فعلی 245/000 تومان است.
[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

عمل لازک چشم:

در عمل لازک چشم، اپیتلیوم یا لایه خارجی قرنیه، نه با ابزار برش میکروکراتوم استفاده شده در لیزیک، بلکه با تیغه ظریف تری و به کمک محلول 20٪ الکل، بریده می شود.

از مزایای عمل لازک چشم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عمل لازک چشم از عوارض مرتبط با برش و اتصال مجدد فلپ در قرنیه جلوگیری می کند.
  • عمل لازک چشم کمتر از جراحی لیزر چشم باعث خشکی چشم می شود.

جراحی لازک چشم ممکن است برای بیمارانی که قرنیه شیب دار یا بسیار نازک دارند بهتر باشد. از آنجا که آسیب دیدگی ناشی از ضربه بعد از عمل لیزیک جدی تر از عمل لازک است، بیمارانی که مشغول فعالیت های حرفه ایی مانند بوکس هستند که چشمان آن ها را در معرض خطر آسیب دیدگی قرار می دهد، ممکن است برای عمل لازک مناسب تر باشند.

عمل لازک چشم برای افراد مبتلا به سندرم خشکی چشم بهتر است زیرا در جلوگیری از یک فلپ عمیق تر، اعصاب قرنیه، بریده نمی شوند.

عمل لازک چشم تحت بی حسی موضعی انجام می شود. در طی عمل دکتر برای باز نگه داشتن چشم شما از یک ابزار خاص استفاده می کند. در این عمل سلول های سطح چشم شما برداشته شده یا به یک طرف کشیده می شوند. سپس پزشک با استفاده از لیزر مخصوص بافت را از بین برد و لایه خارجی کره چشم (قرنیه) را تغییر شکل می دهد. پس از آن، پزشک یک لنز چشمی را به عنوان باند روی چشم شما قرار داد.

چشم شما به مدت 3 یا 4 روز بعد از جراحی، سوزش یا احساس خارش دارد. ممکن است بینایی شما تار باشد، ممکن است چشمان شما پر از آب شود یا احساس کنید که چیزی در چشم شما وجود دارد اما مهم است که چشم خود را مالش ندهید، مالش چشم می تواند به آن آسیب برساند.

عمل لازک چشم

مراقبت های تا 1 هفته بعد از عمل لازک چشم:

  • قبل از عمل لازک چشم: دستورالعمل های پیش از جراحی، جراح خود را دنبال کنید و برنامه ریزی کنید که حدود یک هفته از کار خود مرخصی بگیرید. اگرچه در اولین روز پس از عمل لازک چشم به وضوح بینایی شما باز خواهد گشت اما باید چندین روز چشم خود را خسته نکنید، بنابراین این بدان معناست که کار با کامپیوتر نداشته باشید، رانندگی نکنید و در صورت امکان کتاب هم نخوانید.

 

  • بلافاصله بعد از عمل لازک چشم: مطمئن شوید شخصی که به او اعتماد دارید، بلافاصله بعد از عمل، شما را به خانه می برد. اگرچه فقط بی حس کننده موضعی خواهید داشت اما نمی توانید خیلی خوب ببینید و برای جابجایی ایمن به کمک احتیاج دارید. باید پس از رسیدن به خانه، چرت بزنید و آرامش داشته باشید. قطره چشمی دارویی دریافت خواهید کرد که به بهبود قرنیه کمک می کند و اگر درد دارید، داروهای مسکن بدون نسخه می توانند بسیار مفید باشند. می توانید یک روز بعد از جراحی دوش بگیرید اما ممکن است لازم باشد از محافظ خاصی روی چشم خود استفاده کنید تا از محصولاتی مانند صابون و شامپو در مقابل چشم شما محافظت کند. شما باید از هر چیزی که می تواند وارد چشم شما شود مانند لوسیون، لوازم آرایش و … اجتناب کنید.
  • روزهای 2 تا 4 پس از عمل لازک چشم: ممکن است در این مدت هنوز مقداری چشم درد و ناراحتی داشته باشید اما این طبیعی است و باید با مسکن های بدون نسخه تسکین پیدا کند. در این مدت همچنان باید از لنز چشمی بانداژی استفاده کنید تا از قرنیه چشم محافظت کنید. در این دوره، به احتمال زیاد عوارض جانبی ناشی از عمل را تجربه خواهید کرد. این عوارض شامل موارد زیر است:
  • پرآب شدن چشم ها
  • حساسیت به نور
  • دید تار
  • احساس سوزش یا خشکی
  • خارش چشم
  • احساس یک جسم خارجی در چشم

روز دوم و سوم بعد از عمل لازک چشم، ناراحت کننده ترین روزها خواهند بود اما با استفاده از مسکن و استراحت، می توان علائم را کنترل کرد. درد در روز چهارم شروع به از بین رفتن می کند. اگر ظرف یک هفته درد از بین نرفت یا بدتر شد، با پزشک خود تماس بگیرید. شما باید از ورزش در این مدت خودداری کنید، بخشی به این دلیل که می تواند در بهبودی چشم شما تاثیرگذار باشد اما بخشی هم به این دلیل که از وارد شدن عرق به چشم خود جلوگیری کنید. حتی ورزش های خفیف نیز می تواند بر توانایی بهبودی چشم شما تاثیر منفی بگذارد.

  • روز 5 پس از عمل لازک چشم: این احتمالا زمانی است که شما باید لنز چشمی بانداژی را بردارید. خود شما نباید این کار را انجام دهید. قرنیه از لبه ها به سمت مرکز بهبود پیدا می کند، که ممکن است یک برجستگی کوچک از بافت اپیتلیال در سراسر مردمک ایجاد کند. پس از برداشته شدن بانداژ، بسته به میزان جدی بودن عیب انکساری که در قبل داشتید، ممکن است بهبود چشمگیری داشته باشید. معمولا اصلاح بین 30/20 تا 50/20 است، بنابراین ممکن است بینایی شما طی چند هفته آینده بهبود یابد، اما در حال حاضر بینایی بهتری خواهید داشت.

عمل لازک چشم

مراقبت های تا یک سال بعد از عمل لازک چشم:

  • هفته های 1 تا 4 بعد از عمل لازک چشم: باید به اندازه کافی خوب شده باشید و به سر کار خود برگشته باشید و دوباره بتوانید با خیال راحت رانندگی کنید. اگر بعد از جراحی دچار عوارض جانبی دیگری شدید که در طی 7 تا 10 روز از بین نرفته است، لازم است با پزشک چشم خود تماس بگیرید. برخی از عوارض جانبی بصری مانند هاله ها، استثنا هستند. یک تجربه خفیف از هاله یا تاری دید تا یک ماه اول، متداول است. شما در این مدت باید از ورزش های سنگین یا پرتحرک مانند دوومیدانی، فوتبال و کشتی خودداری کنید زیرا این امر می تواند در طول روند بهبود به چشم شما آسیب برساند. علاوه بر این، طی یک تا دو هفته اول از وان های آبگرم، شنا یا هر فعالیت دیگری به غیر از دوش گرفتن که ممکن است آب و سایر مواد شیمیایی وارد چشم شما کند، خودداری کنید. پزشک همچنین ممکن است به شما توصیه کند از باغبانی، گردگیری یا فعالیت های مربوط به آن که ممکن است ذرات کوچکی وارد چشم شما کند و بر روند بهبود قرنیه تاثیر بگذارد، خودداری کنید

 

  • هفته های 4 تا 6 بعد از عمل لازک چشم: در این مدت بینایی شما به تدریج بهبود می یابد. در ماه اول همچنان به استفاده از قطره چشمی تجویز شده برای کاهش خطر تیرگی قرنیه ادامه دهید، این یک عارضه جانبی رایج بعد از عمل لازک چشم است که به دلیل بهبود بافت قرنیه ایجاد می شود. چشم شما ممکن است در این مدت همچنان احساس خشکی کند اما اکثر عوارض جانبی دیگر از جمله حساسیت به نور و تحریفات بینایی، کاهش می یابد.

 

  • ماه های 3 تا 6 بعد از عمل لازک چشم: بینایی شما در این مدت بهبود می یابد و به 40/20 یا بهتر می رسد. در واقع، از هر 10 نفر 9 نفر که برای بهبود بینایی خود عمل لازک چشم را انجام می دهند، ظرف مدت شش ماه بعد از عمل، بینایی 40/20 یا بهتر را تجربه می کنند.

سخن آخر:

عمل لازک چشم روشی مشابه با لیزیک چشم است که می تواند نزدیک بینی، دور بینی یا آستیگماتیسم را اصلاح کند.

جراحی لازک چشم ممکن است برای بیمارانی که قرنیه شیب دار یا بسیار نازک دارند، بهتر باشد. عمل لازک چشم تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

مراقبت های بعد از عمل لازک  را رعایت کنید ، بلافاصله به منزل می روید بعد در منزل استراحت کنید و از مطالعه، تماشای تلویزیون، ورزش، شنا و … اجتناب کنید. اگر درد دارید، می توانید از مسکن های بدون نسخه پزشک استفاده کنید. تا یک ماه باید از قطره های چشمی تجویز شده توسط پزشک، استفاده کنید.

روز دوم و سوم بعد از عمل لازک چشم، ناراحت کننده ترین روزها خواهند بود اما با استفاده از مسکن و استراحت، می توان علائم را کنترل کرد.

اگر بعد از جراحی دچار عوارض جانبی دیگری شدید که در طی 7 تا 10 روز از بین نرفته است، لازم است با چشم پزشک خود تماس بگیرید.

در ماه های 3 تا 6 بعد از عمل لازک چشم، بینایی شما به طرز قابل توجهی بهبود می یابد.

منابع مراقبت های بعد از عمل لازک

https://www.nvisioncenters.com/prk-laser-surgery/recovery-timeline/

https://www.medicinenet.com/lasek_laser_eye_surgery/article.htm#what_are_the_advantages_of_lasek_laser_eye_surgery

https://myhealth.alberta.ca/Health/aftercareinformation/pages/conditions.aspx?hwid=zy1446[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *