[vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]بینایی ما ارزشمند است. چشمان ما معمولا تا زمانی که مشکلی برای آن ها پیش نیاید، مسلم و بدیهی تلقی می شوند و راهی برای دیدن دنیا و جهان برای ما هستند.سبک زندگی، مکمل ها و داروهای گیاهی می توانند برای بهبود جریان مغذی خون به چشم برای بهبود سلامت و عملکرد چشم کمک کنند.ما در این مقاله می خواهیم به این موضوع بپردازیم که تقویت بینایی چشم با طب سنتی چگونه است  .

تقویت بینایی چشم[/vc_column_text]

[/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

چشم ها در طب سنتی:

در طب سنتی بیشتر، برای درمان چشم، باید کبد را درمان کرد.

فصل بهار زمان تمرکز روی کبد است. کبد با خون، انرژی، عضلات، تاندون ها و رباط ها و حرکات ارتباط دارد. کبد همچنین در سلامت چشم نیز نقش دارد.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که به عنوان پیر شدن در جامعه با آن روبرو هستیم، بیماری چشم است. بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی می توانند به رگ های خونی ریز که چشم ما را تغذیه می کنند، آسیب برسانند و منجر به آسیب چشم شوند. اشعه ماورا بنفش خورشید نیز می تواند به چشم ما آسیب برساند.

به عنوان یک جمعیت رو به پیر شدن، با افزایش سطح آب مروارید، تخریب ماکولا، گلوکوم و ناخنک و انواع دیگر بیماری های چشمی روبرو هستیم.

در طب سنتی چینی گفته می شود که کبد به داخل چشم باز می شود. خون کبد، چشم ها را تغذیه و مرطوب می کند. در طب سنتی گفته می شود که خشکی چشم، چشم های قرمز و خونی، تاری دید، لکه های چشم، ضعف بینایی و دید ضعیف در شب به دلیل کمبود خون در کبد است.

به نظر می رسد در کشوری مانند هند، گیاهان و ادویه جات یکی از مواد اصلی وعده های غذایی است که در خانه یا دفتر یا هنگام صرف غذا در خارج از خانه سرو می شوند اما آیا می دانید گیاهان خانگی معمولی که در خانواده ها استفاده می شوند، می توانند سلامت چشم های ما را نیز تضمین کنند و آن را تقویت کنند.

گیاهان فواید متنوعی دارند. آن ها علاوه بر افزودن عطر و طعم به غذاها، از طرق مختلف به حفظ سلامت چشم نیز کمک می کنند.

گیاهان سنتی برای تقویت بینایی چشم:

گیاهان زیر برای تقویت چشم ها و رفع مشکلات بینایی، مناسب هستند. این گیاهان اگر در رژیم غذایی گنجانده شوند یا حتی برای اهداف دارویی استفاده شوند، می توانند به بهبود بینایی و تقویت چشم کمک می کنند.

  • گل خوش (Eyebright):

گیاه کوچکی از خانواده علف ها با گل هایی شبیه به گل میمون است که در گذشته در مزارع خشک و کنار جاده ها می رویید و به عنوان درمانی برای مشکلات چشمی مورد استفاده قرار می گرفت. این گیاه به تسکین خارش چشم و ورم ملتحمه کمک می کند و مدت ها است که در اروپا از آن استفاده می کنند.

  • جینگو بیلوبا (Gingko Biloba):

جینگو بیلوبا گیاه دارویی ارزشمندی است که برای اهداف دارویی متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه با فعالیت به عنوان گشاد کننده نخاع مغز می تواند خطرات گلوکوم و آسیب ماکولا را کاهش دهد.

  • رازیانه:

گفته می شود رازیانه مخصوصا برای چشم های پر آب و ملتهب مفید است. جدا از این شرایط خفیف، از رازیانه می توان برای درمان آب مروارید و گلوکوم نیز استفاده کرد.

  • زعفران:

از زعفران که یک گیاه برای آشپزی است مانند رازیانه برای درمان آب مروارید استفاده می شود. زعفران علاوه بر این، می تواند تخریب بینایی را در افراد مسن به تاخیر بیندازد.

  • زغال اخته:

مزایای این توت ها توسط خلبانان انگلیسی در جنگ جهانی دوم کشف شد، آن ها عقیده داشتند که زغال اخته به دید در شب آن ها کمک می کند. زغال اخته به گردش خون در کوچکترین مویرگ های چشم کمک می کند. زغال اخته همچنین حاوی آنتوسیانوزیدها است که به چشم کمک می کند تا در سطوح مختلف نور را تنظیم کند.

  • چای سبز:

چای سبز علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی معروفی که دارد و فوایدی که برای کاهش وزن دارد، به کاهش تیرگی و پف دور چشم نیز کمک می کند.

  • زردچوبه:

زردچوبه به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی خود به اندازه کافی مشهور است اما همچنین به کاهش اکسیداسیون عدسی چشم کمک می کند، چیزی که دلیل بسیاری از مشکلات چشمی است.

  • دانه انگور:

عصاره این دانه سرشار از مواد شیمیایی مفید برای چشم است. دانه انگور همچنین دارای خواص آنتی هیستامین و آنتی اکسیدانی است که برای سلامت چشم ها مفید است.

  • گل مهر طلا (Goldenseal):

این گیاه بومی آمریکا و دارای برگ ‌های درشت و گرد و ساقه زیرزمینی کلفت است و ‌رنگ طلایی دارد. از گل مهر طلا برای شستشوی چشم استفاده می شود، همچنین از این گیاه به عنوان درمانی برای بیماری های تحریک کننده خفیف ناشی از آلرژی مانند تراخم استفاده می شود.

دمنوش ها و عرق هایی برای تقویت بینایی چشم:

از دمنوش ها و عرق های مختلفی نیز برای تقویت چشم ها در طب سنتی استفاده می شود که در زیر به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

  • دمنوش قره‌ قات:

دمنوش قره قات علاوه بر تقویت بینایی و کمک به سلامت شبکیه چشم، باعث کاهش قند، فشارخون و چربی خون نیز می ‌شود. برای تهیه آن یک قاشق چای ‌خوری میوه قره‌ قات را به همراه سه لیوان آب ترکیب کرده و بر روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد. سپس می توانید این دم‌ نوش را در طول روز میل کنید.

  • دمنوش هلو:

دمنوش هلو برای تقویت بینایی و چشم مفید است. برای تهیه آن می توانید ۲ عدد هلو تازه پوست‌ بگیرید اما باید کمی گوشت روی پوست باقی بماند سپس یک قاشق مربا خوری چای سیاه را به همراه پوست هلو و یک لیوان آب بجوشانید و به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید تا این دمنوش دم بکشد.

  • دمنوش قاصدک:

در طب سنتی از جوشانده گیاه قاصدک برای جلا و تقویت بینایی و چشم استفاده می شود. برای تهیه این دمنوش می توانید، ۳۰ گرم برگ قاصدک را به همراه ۲ لیوان به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. در آخر دمنوش را صاف‌کرده و به مدت یک ماه هر روز ۳ فنجان از آن را میل کنید. افراد زیر بهتر است که از گیاه قاصدک استفاده نکنند: مبتلایان به مشکلات کبدی، انسداد یا سنگ مجاری صفرا، انسداد روده، زخم اثناعشر، نارسایی کلیوی، مشکلات قلبی، مبتلایان به سنگ مجاری ادرار، افراد دارای آلرژی به بابونه.

  • دمنوش مخلوط کرفس و چای سبز:

یکی از بهترین دمنوش‌ها برای افزایش قدرت بینایی و تقویت چشم، دمنوش مخلوط کرفس و چای سبز می ‌باشد. برای تهیه این دمنوش می توانید نصف قاشق چای ‌خوری کرفس و ۲ قاشق غذا خوری چای سبز را همراه با یک لیوان آب بجوشانید و بعد از سرد شدن می‌ توانید آن را میل کنید.

  • عرق بیدمشک:

برای افزایش بینایی چشم و تقویت آن می توانید از عرق بیدمشک استفاده کنید. بیدمشک دارای طبیعت خنکی است که علاوه بر تقویت نور چشم، برای تقویت قلب، افزایش نیروی بدنی، تقویت معده و آرامش اعصاب نیز مفید است. می توان از عرق بیدمشک در هر زمان، استفاده کرد.

  • عرق شاتره:

بر طبق طب سنتی، اضافه کردن یک فنجان عرق شاتره در یک لیوان آب سرد بعد از غذا به تقویت بینایی چشم کمک زیادی می کند. شاتره علاوه بر تقویت دید دارای فواید بسیار دیگری نیز است.

  • عرق برگ زیتون:

در طب سنتی از عرق برگ زیتون برای تقویت چشم و بینایی استفاده می شود. برای استفاده از آن، عرق برگ زیتون را گرفته و قبل از هر وعده غذایی، یک لیوان از آن را میل کنید. عرق برگ زیتون علاوه بر تقویت بینایی چشم، برای درد دندان، رفع سردرد و دردهای دیگر نیز مفید است.

  • آب میوه:

در طب سنتی ترکیب آب ‌میوه‌ های طبیعی زیر برای تقویت چشم و بینایی مفید است. طرز تهیه آن به این صورت است که، یک عدد انبه، یک لیوان انگور حبه شده، آب یک لیمو ترش تازه، یک لیوان آب و در نهایت یک قاشق غذاخوری عسل را با هم ترکیب کرده و روزانه ۲ تا ۳ لیوان از آن را میل کنید.

  • مخلوط آب هویج و کرفس و کلم:

  • برای تهیه این مخلوط می توانید، ۳ عدد هویج، ۲ ساقه کرفس، ۱۵۰ گرم کلم (هر نوع کلم) و چند قطره روغن ‌زیتون را به ‌وسیله مخلوط ‌کن با هم ترکیب کنید. می توانید این آب ‌میوه‌ طبیعی را روزانه به صورت ۲ تا ۳ لیوان میل کنید.
  • مخلوط آب هویج و زردک:

 

برای تقویت بینایی می توانید، 2 عدد هویج،۳ عدد زردک و چند قطره روغن ‌زیتون را به ‌وسیله مخلوط‌ کن با هم ترکیب کنید و روزانه به‌ صورت ۲ تا ۳ لیوان میل کنید.

سخن آخر:

بینایی ما ارزشمند است. در طب سنتی بیشتر، برای درمان چشم، باید کبد را درمان کرد.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که به عنوان پیر شدن در جامعه با آن روبرو هستیم، بیماری چشم است.

در طب سنتی با گیاهان مختلف، دمنوش های مختلف و عرقیجات مختلف می توان چشم را تقویت کرد.

از گیاهان سنتی برای تقویت چشم می توان به موارد زیر اشاره کرد: گل خوش، جینگو بیلوبا، رازیانه، زعفران، زغال اخته، چای سبز، زردچوبه، دانه انگور، گل مهر طلا و…

از دمنوش ها و عرق هایی که برای تقویت چشم مفید هستند، می توان به موارد زیر اشاره کرد: دمنوش قره‌ قات، دمنوش هلو، دمنوش قاصدک، دمنوش مخلوط کرفس و چای سبز، عرق بیدمشک، عرق شاتره، عرق برگ زیتون، ترکیب آب میوه های مختلف طبیعی، مخلوط آب هویج و کرفس و کلم، مخلوط آب هویج و زردک و …

منابع:

 

https://www.carahealth.com/health-articles/traditional-chinese-medicine/traditional-chinese-medicine-the-eyes

https://www.sightsaversindia.in/blogs/2016/06/everything-need-know-herbs-eye-health/[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *