یکی از بیماری های چشمی که شاید آشنایی زیادی با آن نداشته باشید، اسکلریت است. بیماری اسکلریت چشم زمانی رخ می دهد که صلبیه یا همان قسمت سفیدی چشم فرد دچار قرمزی، التهاب، تورم و … شود. اسکلرا که در حقیقت لایه بیرونی و محافظ چشم فرد می باشد ممکن است به علت های متفاوتی دچار حساسیت و التهابات شود و درد زیادی در چشم بیمار به وجود آورد.

برای خرید لنز بوش اند لومب با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

در این مقاله سایت لنز مارکت که یکی از بهترین فروشگاه های لنزهای تماسی است قصد آشنایی شما با اسکلریت چشم و راه های درمان آن را دارد، در ادامه همراه ما باشید.

اسکلریت چشم چیست؟

همانطور که می دانید اسکلرا قسمت های سفید چشم است که متصل به عضلات چشم بوده و به حرکت آن کمک شایانی می کند. جالب است بدانید که چیزی حدود 83 درصد سطح چشم هایتان را اسکلرا تشکیل می دهد. اما اسکلریت چشمی در حقیقت گونه ای از اختلالات است که در آن این ناحیه دچار تغییرات و بروز التهابات می شود. این بیماری نتیجه پاسخ واکنشی بیش از حد سیستم ایمنی بدن فرد می باشد.

علت به وجود آمدن اسکلریت چشم چیست؟

 شاید برای شما نیز مهم باشد که بدانید علت بروز این اتفاق چیست و چرا اسکلریت چشم برای فرد رخ می دهد. علت های زیادی این اتفاق را در بر گرفته است. یکی از مهم ترین دلایل آن گفته می شود سلول های T خاطره هستند که به سیستم ایمنی بدن فرد حمله کرده و سبب بروز این اتفاق می شوند. سلول های تی که برای از بین بردن تمام پاتوژن های دریافتی به سبک ویژه عمل می کنند در این شرایط به اسکلرا حمله کرده و باعث بروز این اتفاق می شوند.

برای خرید لنز طبی جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

علاوه بر آن التهاب در این قسمت ممکن است ناشی از مشکلات دیگر همچون؛ بروز انواع مختلف آرتروز، سندرم شوگرن، بیماری بافت همبندی، التهابی روده و … نیز باشد. همچنین این بیماری ممکن است پس آسیب چشمی یا ضربه به چشم نیز به وجود آمده باشد. از یاد نبرید که در برخی موارد نادر انگل ها و قارچ هایی که در بدن فرد با بیماری های دیگر به وجود می آیند نیز ممکن است سبب این بیماری چشمی بشوند.

علائم اسکلریت چشم

اطلاع از علائم این بیماری که به شما کمک می کند تا در صورت مشاهده سریعا برای درمان آن اقدام کنید. از علامت های این بیماری می توان به مواردی که در ذیل ذکر شده است اشاره نمود، که عبارتست از: درد شدید چشم، عدم پاسخ رفع درد در برابر مصرف مسکن ها، ابتلا به التهاب، درد در هنگام حرکت چشم، پخش شدن درد از چشم ها به کل صورت، کم شدن قدرت بینایی، ایجاد تاری در دید،ریزش اشک، حساسیت به نور یا فوتوبیا، قرمزی قسمت سفید چشم، دو بینی و سردرد های عمیق و شدید.

انواع اسکلریت چشم

اکنون که با این بیماری و علامت های بروز آن آشنا هستید لازم است تا از انواع آن نیز اطلاعات کاملی کسب نمایید. به طور کلی اگر بخواهیم برایتان انواع بیماری اسکلریت چشم را شرح دهیم باید به مواردی که در ذیل به آن توجه شده است، نگاهی بیندازیم. همچون:

اسکلریت قدامی منتشره:

این مدل از بیماری را می توان در دسته شایع آن تقسیم بندی نمود. زیرا با توجه به داده های آماری عمدتا افراد به این بیماری دچار شده و لازم است درمان را سریعا آغاز نمایند.

اسکلریت قدامی ندولر:

این نوع از بیماری که قسمت جلویی صلبیه را درگیر می کند نیز یکی دیگر از حالت هایی است که افراد بسیاری به آن دچار می شوند.

اسکلریت قدامی نکروزان به همراه التهاب:

اگر بخواهیم جدی ترین و مهم ترین حالت بیماری را نام ببریم باید به این گونه اشاره کرد. در این شرایط بسیار اهمیت دارد تا بیمار به سلامت خود توجه کرده و برای خود یک قدم مثبت بردارد تا مانع از بروز اتفاقات شود.

اسکلریت قدامی نکروزان بدون التهاب:

تقریبا این سبک از بیماری بسیار نادر بوده و کمتر برای افراد به وجود خواهد آمد. اما در صورت رخداد نیز باید با درمان سریع مانع از پیشرفت آن بشویم.

اسکلریت خلفی:

این سبک از بیماری دارای تشخیص و درمان دشوار تری می باشد. زیرا فرد دچار علامت های متغیر و متعددی می شود که ممکن است با بیماری دیگر اشتباه گرفته شود. برای این که بیماری دقیق تر مشخص شود لازم است به یک پزشک متخصص و کارآزموده مراجعه نموده تا درمان برایتان به بهترین نحو سپری شود.

راه های درمان اسکلریت چشم چیست؟

حال که اطلاعات کامل و جامعی از این بیماری بدست آوردید وقت آن است تا از نحوه درمان آن نیز به خوبی مطلع شوید. به طور کلی در اسکلریت چشمی پزشک تاریخچه بیماری فرد را بررسی نموده و با چکاپ های متوالی نتیجه آزمایش های ضروری را از بیمار دریافت می کند. از جمله این آزمایش ها می توان به سونوگرافی، آزمایش کامل خون، چکاپ سیستم ایمنی بدن، بیوپسی از اسکلرا و … اشاره نمود.

برای خرید لنز طبی مارک جانسون با شماره های درج شده در وب سایت تماس بگیرید.

پس از آن فاز درمان به منظور مبارزه دائمی برای جلوگیری از التهاب در چشم آغاز خواهد شد. در این روتین داروهایی نیز برای فرد تجویز می شود که با مصرف صحیح و مقرر آن می توان به نتیجه بهبودی کمک شایانی نمود. از جمله این داروها نیز می توان به؛ داروهای ضد التهابی، گلوکوکورتیکوئیدهای خوراکی، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، ضد قارچ و … اشاره کرد.

همچنین ممکن است برخی افراد نیاز به جراحی داشته باشند تا بافت آسیب دیده به طور کامل درمان شود. در نهایت به مرور زمان با رعایت مراقبت های مهم فرد سلامتی خود را در بینایی بدست آورده و مانع از دست دادن آن برای خود به طور کامل می شود.

اسکلریت یکی از بیماری های چشمی است که انواع متفاوتی همچون: اسکلریت قدامی منتشره، قدامی ندولر و… دارد. این بیماری می تواند به دلایل مختلفی برای فرد رخ دهد. با توجه به تحقیقات به عمل آمده؛ چنانچه بیماران مبتلا به اسکلریت چشم تحت درمان قرار نگیرند و علائم این بیماری را کنترل نکنند؛ ممکن است بینایی خود را به طور کامل از دست بدهند. بنابراین بهتر است هرچه سریعتر جهت درمان این بیماری به پزشکان متخصص چشم مراجعه شود. لنز مارکت امیدوار است این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *