ضعیفی چشم کودک را چگونه متوجه شویم ؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی مشکلات بینایی کودکان بپردازیم و به این سوال پاسخ دهیم که چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟! کودک برای موفقیت در طول زندگی و روند رشد مطلوب به توانایی های زیادی نیاز دارد. به طور مثال یک کودک در دوران مدرسه نیاز به توانایی دید خوب دارد تا بتواند فعالیت های خود را به ثمر برساند. 

دید خوب برای دانشجویان کلیدی است. خواندن، نوشتن، فعالیت های تخته سیاه و استفاده از رایانه از جمله وظایف بصری است که دانش آموزان روزانه انجام می دهند. از این رو کیفیت در بینایی می تواند در فعالیت های فرد بسیار موثر باشد.

چشمان کودک در سنین مختلف دائما در حال گردش است. زمانی که دید کودک به درستی کار نمی کند، آموزش و مشارکت در فعالیت های روزانه می تواند برای او سخت باشد. به طور مثال در مدرسه کودک نمی تواند آموزش و مشارکتی فعال در ورزش یا سایر فعالیت ها داشته باشد. هر چه کودکان بزرگتر می شوند، نیاز به بهتر شدن شرایط بینایی هم بیشتر می شود. 

ضعیفی چشم کودک

آنها در سنین بالا تر با کوچک تر شدن کتاب های درسی، متمرکز تر شدن فعالیت ها، افزایش تلاش های روزمره و … نیاز به بینایی بهتری خواهد داشت.

افزایش حجم کار با افزایش سن کودک باعث می شود تا عملکرد دید صحیح آن ها روز به روز از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. بسیاری از بیماری های چشم وجود دارند که می توانند میزان بینایی کودک را تحت تأثیر قرار دهند. 

معاینات چشم توسط پزشک فرزند شما یک روش مهم برای شناسایی مشکلات بینایی فرزند شما خواهد بود. مشکلاتی که در ابتدای کودکی و در سنین پایین شناخته می شوند ، شانس بهتری برای درمان موفقیت آمیز خواهند داشت. از این رو باید اقدامات را به درستی و سرعت انجام داد.

علائم هشدار دهنده مشکل ضعیفی چشم کودک چیست ؟!

در این بخش از مقاله قصد داریم در ارتباط با علائم هشدار دهنده در بینایی کودکان صحبت کنیم. ما قصد داریم این عوامل را با توجه به سن و سال کودکان مورد بررسی قرار دهیم. 

مشکلات بینایی می تواند در هر سنی برای کودکان به وقوع بپوندد. این مشکلات خود را در مدل های گوناگونی نشان می دهد و کودکان را در مسیر زندگی دچار چالش هایی می کند. در بخش های بعدی ما این مشکلات را از سنین کودکی زیر یک سالگی برای شما بیان می کنیم و تا سنین بالاتر آن ها را بررسی می نماییم.

بررسی مشکلت ضعیفی چشم کودک تا یک سال

در این بخش از مقاله قصد داریم به بررسی مشکل بینایی کودکان زیر یک سال بپردازیم و در این زمینه در ارتباط با این مشکلات نکات اساسی را بیان کنیم. نوزادان بزرگتر از 3 ماه باید با چشمان خود چیزی مانند یک اسباب بازی یا توپ، یعنی به عبارتی یک شی را دنبال کنند یا به صور صحیحی ردیابی کنند. 

اگر کودک شما تا این زمان نمی تواند تماس چشمی پایداری در این زمینه برقرار کند یا به نظر می رسد که قادر به دیدن نباشد، به پزشک فرزند خود مراتب را اطلاع دهید.

قبل از چهار ماه این مسئله برای کودکان عموما طبیعی به نظر می رسد و مشکل چندانی نخواهد بود اما بااین حال پس از چهار ماه مشکلاتی که در این زمینه رخ می دهد و پیشروی هایی که در بینایی کودک شکل می گیرد عموما به عنوان یک مشکل غیر طبیعی شناخته می شود. 

اگر در فرزند خود این مشکلات را می بینید سعی کنید به سرعت به پزشک فرزند خود اطلاع داده و در زمینه معالجات او بهترین راه ها را پیش بگیرید. چرا که معالجات در زمان کودکی درمان بهتری خواهند داشت.

مشکلات بینایی کودکان در سن پیش دبستانی

اگر در این سن چشمان فرزند شما دچار مشکل شود باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید. چرا که در این سنین عموما کودکان مشکلات بینایی خود را به والدین گزارش می کنند و به راحتی می توانند در این زمینه اطلاعاتی را در اختیار والدین خود قرار دهند. 

با این وجود ، مشکلات بینایی مانند مشکلات تنبلی چشم (آمبولیوپی) ممکن است علائم هشدار دهنده ای در کودک و بینایی او نداشته باشد و به همین دلیل کودک شما ممکن است مشکلات بینایی را گزارش نکند.

به همین دلیل در این زمان مهم است که بینایی فرزند تان توسط پزشک به طور کامل بررسی شود. آزمایش های ویژه ای برای بررسی دید فرزند شما وجود دارد که می تواند در این زمینه کمک کننده باشد. این آزمایش های سلامت چشم برای کودکان بسیار موثر هستند ،

 حتی اگر او هنوز نمی تواند بخوان و بنویسد! از این رو در این سن حساس سعی کنید با فاصله های زمانی مناسب چکاب چشمان فرزند خود را با دقت بسیار انجام دهید و با پزشک متخصص در این زمینه مشورت های لازم را داشته باشید.

ضعیفی چشم کودک

بررسی شرایط مشکلات چشم در کودکان با سن مدرسه

در این سن علائم بسیار زیادی وجود دارد که می توان با استناد به آن ها در زمینه ضعیفی چشم کودک بررسی های بسیاری را انجام داد. هر کودک برای خواندن و یادگیری موثر باید مهارت های بینایی خاصی داشته باشد. از جمله این مهارت ها می توان به توانایی دیدن واضح تخته سیاهدر فاصله های دور تر، توانایی دیدن کامپیوتر ها در فاصله های متوسط و توانایی خواندن کتاب در فاصله های نزدیک اشار نمود.

لازم است تا توانایی ها و مهارت های بیشتری در زمینه بینایی کودکان در این زمینه وجود داشته باشد. 

به طور مثال : توانایی حفظ سریع و دقیق بینایی واضح با تغییر فاصله اشیا مانند نگاه کردن به تخته و به سرعت نگاه کردن به کتاب یا جزوه و نوشتن مطلب ،‌ امکان نگه داشتن چشم در هنگام نگاه از یک شی به سمتی دیگر مانند حرکت دادن چشم در طول صفحات کتاب یا دنبال کردن یک شی متحرک مانند یک توپ پرتاب شده در حیاط مدرسه، 

توانایی هماهنگی و استفاده از هر دو چشم در هنگام حرکت چشم در صفحه کتاب، امکان استفاده از اطلاعات تصویری برای نظارت و هدایت دستها هنگام ترسیم تصویر یا تلاش برای ضربه زدن به توپ و امکان سازماندهی تصاویر در صفحه چاپ شده به حروف، کلمات و ایده ها و درک و به یاد آوردن آنچه خوانده شده است و سایر مهارت های بصری.

علائم ضعیفی چشم کودک چیست؟؟

اما باید ببینیم علائم ضعیفی چشم کودک در این سن چه می تواند باشد. این علائم را برای شما بیان می کنیم. علائم مشکلات در این سن کودکان عبارتند از: شکایت از ناراحتی و خستگی چشم ها، مالیدن مکرر چشم یا چشمک زدن، میزان توجه کوتاه به اشیا، جلوگیری از خواندن و سایر فعالیت های نیاز به دید نزدیک، سردردهای مکرر،‌پوشاندن یک چشم، کج کردن سر به یک طرف، اشیا و وسایل را نزدیک به صورت خود نگاه داشتن، چشم هایی که به داخل یا خارج می چرخد، دو بینی، از دست دادن تمرکز در زمان خواندن، دشواری در به خاطر سپردن آن جه که می خواند و … .

دقت داشته باشید که برخی از مشکلات بینایی که دقیقا به این موضوع اشاره دارند توسط افراد نا آگاه به اشتباه تعبیر به بیش فعالی یعنی ADHD می شود. به دلیل همین شباهت ها لازم است تا چکاب چشم کودکان توسط چشم پزشک یا اپتومتریست صورت گیرد تا از تشخیص نا درست جلوگیری گردد. 

ممکن است به ندرت ضعیفی چشم کودک با سایر مسائل اشتباه تشخیص داده شود. در صورت ضعیفی چشم کودک ممکن است نیاز به عینک و یا لنز طبی بنا به تشخیص پزشک باشد.

علائم مشکلات بینایی در همه کودکان

در این بخش از مقاله مشکلات بینایی در تمام کودکان را برای شما بیان می کنیم. در صورتی که هر یک از علائم زیر را حتی یک عدد از آن ها را مشاهده نمودید حتما به پزشک فرزند خود اطلاع دهید.

این علائم عبارتند از: چشمانی که به اشتباه به مکان های دیگر می نگرند و با هم متمرکز نیستند، رنگ سفید یا مایل به خاکستری در مردمک چشم ها، درد چشم، خارش یا ناراحتی که توسط فرزند به شما گزارش داده شود،‌ قرمزی در چشم ها که در جند روز متوالی باشد و از بین نرود، چرک یا پوسته پوسته شدن در اطراف چشم، چشمانی که همیشه آبریزش دارند، 

افتادگی پلک های کودک، چشم هایی که غالباً به نور بسیار حساس هستند و … . با مشاهده هر یک از این علائم یا اعلام کودک، سعی کنید به چشم پزشک مراجعه نموده و مشکل را با وی در میان بگذارید. در این سن مشکلات چشمی می توانند به راحتی درمان شوند و کودک را از مشکلات آینده رهایی بدهند.

ضعیفی چشم کودک

علائم مربوط به هر بیماری چشمی در کودکان

در این بخش از مقاله قصد داریم علايم بیماری چشمی کودکان را برای برخی از بیماری ها و مشکلا ت خاص مورد بررسی قرار دهیم. اختلالات چشم که ممکن است روی دید فرزند شما تأثیر بگذارد ، می توانند به دو گروه تقسیم شوند. 

این اختلالات عبارتند از: اختلالات یا خطا های انکساری و اختلالات یا خطا های غیر انکساری. اختلالات چشم که در آن چشم ، نوری را که وارد چشم می شود ، متمرکز نمی کند و در نتیجه تاری دید ایجاد می شود را خطاهای انکساری می کویند و اختلالات چشم که در اثر بیماری های چشم ایجاد می شوند را خطا های غیر انکساری می گویند.

اختلالات انکساری تقریبا در بیست درصد از کودکان مشاهده می شود که عبارتند از: نزدیک بینی یا دوربینی، آستیگماتیسم، Amblyopia یا تنبلی چشم، سترابیسموس یا چشم متقاطع و … .

علائم نزدیک بینی که خود نوعی ضعیفی چشم کودک محسوب میشود 

نزدیک بینی یکی از رایج ترین عیوب انکساری است که در کودکان مشاهده می شود. نزدیک بینی به این معنی است که کودک می تواند از نزدیک ببیند اما در دیدن چیزهای دور از خود مشکل دارد.

دوربینی و علائم آن 

هایپروپی یا دور بین بودن نوعی از عیوب انکسار است که در آن کودک نمی تواند چیزهایی را که در نزدیکی او قرار دارد ، ببیند ، اما او یا او با دیدن دور چیزها مشکلی ندارد. این معمولاً در کودکان شایع نیست. اکثر کودکان تا سن 7 سالگی به طور معمول از این مورد درجه کمی را  دارند.

آستیگات چشم در کودکان و بررسی علائم ضعیفی چشم کودک در این مبحث

آستیگماتیسم شرایطی است که در آن انحنای غیرطبیعی قرنیه اتفاق می افتد و منجر به کاهش دید می شود. این می تواند در دوران کودکی یا به عنوان یک فرد بالغ شروع شود و در صورت ایجاد مشکل می تواند به راحتی اصلاح شود. برخی علائم و نشانه های آستیگماتیسم ممکن است شامل سردرد ، درد چشم ، مشکل در خواندن و خستگی چشم ها باشد.

علايم مربوط به تنبلی چشم و در نهایت ضعیفی چشم کودک

Amblyopia یا تنبلی چشم با کاهش بینایی که در یک چشم ایجاد می شود ، مشخص می شود ، معمولاً در نتیجه مشکل دیگری به وقوع می پیوندد که در آن چشم تحریک بصری مناسب را دریافت نمی کند. این امر معمولاً قابل پیشگیری است اما در صورتی که علت اصلی ایجاد آن تا قبل از 6 سالگی کودک شناخته و برای درمان آن اقدام شود.

ضعیفی چشم کودکبررسی علائم بیماری چشمی استرابیسموس و دلیلی بر ضعیفی چشم  کودک

استرابیسموس یا چشم متقاطع یکی از شایع ترین مشکلات چشمی در کودک است که در آن چشم ها بهم ریخته می شوند. ممکن است یک یا هر دو چشم به سمت داخل (چشم های متقاطع) ، به بیرون (چشم های دیواره ای) ، به سمت بالا بپیوندند یا به سمت پایین بپیوندند. 

بعضی اوقات ، بیش از یکی از این شرایط در کودک وجود دارد. به همین دلیل در این حالت باید دقت بسیار زیادی در زمینه درمان کودک به خرج داد و حتما با پزشک مشورت نمود.

كودكان كمتر از 6 ماه ممكن است يك نوع متداول استرابيسم داشته باشند كه مي آيد و مي رود. 

این نوع استرابیسم ممکن است طبیعی باشد. استرابیسموس می تواند نتیجه ضعف عضلات در چشم باشد، در حالی که برخی از کودکان به سادگی با چشم متقاطع به دنیا می آیند. علائم و نشانه های استرابیسم ممکن است شامل موارد زیر باشد: 

کودکی که چشمان خود را می لرزاند، کودکی که نمی تواند به درستی فاصله اشیا را تشخیص دهد، کودکی که یک چشم خود را می بندد تا بهتر بتواند ببیند، کودکی که دچار سرگیجه می شود و کودکی که چشمانش به سمت داخل یا خارج حرکت می کند.

تشخیص زودرس مشکل اساسی در جلوگیری از از بین رفتن بینایی و ضعیفی چشم کودک ضروری است.ض

مشاهده تعدادی از لنزهای طبی برای ضعیفی چشم کودک و بزرگسال

لنز طبی (نمرات 1.00- تا 5.00-) جانسون اند جانسون روزانه (OASYS)

قیمت اصلی 152/000 تومان بود.قیمت فعلی 141/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.75- تا 20.00-) فصلی کِریستال کلیر (CRYSTAL CLEAR)

قیمت اصلی 489/000 تومان بود.قیمت فعلی 317/900 تومان است.

لنز پانسمان (بدون نمره و رنگ) فصلی اولترا بوش اندلومب (ULTRA)

قیمت اصلی 450/000 تومان بود.قیمت فعلی 395/000 تومان است.

لنز توریک (آستیگمات دار) سالیانه کلیر ویژن (CLEAR VISION)

قیمت اصلی 1/250/000 تومان بود.قیمت فعلی 1/165/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات مثبت) فصلی جانسون اند جانسون (JOHNSON)

قیمت اصلی 410/000 تومان بود.قیمت فعلی 399/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.50- تا 10.00-) رینبو سالانه (Rainbow)

قیمت اصلی 685/000 تومان بود.قیمت فعلی 550/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.75- تا 10.00-) زیروسِوِن سالانه (ZEROSEVEN)

قیمت اصلی 785/000 تومان بود.قیمت فعلی 650/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.50- تا 10.00-) فصلی ایراپتیکس هیدروگلاید (HydraGlyde)

قیمت اصلی 650/000 تومان بود.قیمت فعلی 580/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.50- تا 10.00-) سالیانه کلیر ویژن (CLEAR VISION)

قیمت اصلی 690/000 تومان بود.قیمت فعلی 665/000 تومان است.

لنز طبی (نمره دار بی رنگ) سالیانه بونو BONO (نمرات+)

قیمت اصلی 780/000 تومان بود.قیمت فعلی 650/000 تومان است.

لنز طبی (نمره دار بی رنگ) سالیانه بونو BONO (نمرات بالای 10)

قیمت اصلی 730/000 تومان بود.قیمت فعلی 675/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.75- تا 12.00-) فصلی اولترا بوش اندلومب (ULTRA)

قیمت اصلی 380/000 تومان بود.قیمت فعلی 346/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.50- تا 20.00-) سالانه فرش لیدی (FRESHLADY)

قیمت اصلی 795/000 تومان بود.قیمت فعلی 637/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 1.25- تا 5.00-) جانسون اند جانسون روزانه (MOIST)

قیمت اصلی 132/000 تومان بود.قیمت فعلی 121/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.75- تا 12.00-) فصلی جانسون (JOHNSON)

قیمت اصلی 390/000 تومان بود.قیمت فعلی 350/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.75- تا 10.00-) فصلی زیروسِوِن فصلی (ZEROSEVEN)

قیمت اصلی 385/000 تومان بود.قیمت فعلی 350/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.75- تا 8.00-) فصلی بایوفینیتی (BIOFINITY)

قیمت اصلی 480/000 تومان بود.قیمت فعلی 420/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.75- تا 12.00-) پیورویژن2 بوش اندلومب (PUREVISION2)

قیمت اصلی 338/000 تومان بود.قیمت فعلی 288/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.75- تا 9.00-) فصلی بوش اند لومب (SOFT59)

قیمت اصلی 320/000 تومان بود.قیمت فعلی 245/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 1.00- تا 12.00-) بوش اند لومب روزانه (biotrue)

قیمت اصلی 119/000 تومان بود.قیمت فعلی 104/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.50- تا 10.00-) سالیانه بونو (BONO)

قیمت اصلی 480/000 تومان بود.قیمت فعلی 399/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.75- تا 6.00-) سالانه کُره ای هِرا (HERA)

قیمت اصلی 500/000 تومان بود.قیمت فعلی 439/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.75- تا 10.00-) فصلی مورنینگ کیو (MORNING_Q)

قیمت اصلی 380/000 تومان بود.قیمت فعلی 370/000 تومان است.

لنز طبی (نمرات 0.50- تا 20.00-) سالانه مورنینگ کیو (MORNING_Q)

قیمت اصلی 800/000 تومان بود.قیمت فعلی 770/000 تومان است.

لنز آستیگمات (توریک) فصلی مورنینگ (MORNING_Q)

قیمت اصلی 755/000 تومان بود.قیمت فعلی 710/000 تومان است.

لنز توریک ( آستیگمات دار ) سالانه مورنینگ (MORNING_Q)

قیمت اصلی 900/000 تومان بود.قیمت فعلی 880/000 تومان است.

2 دیدگاه در “چگونه متوجه ضعیفی چشم کودک شویم؟

  1. خانم میرزایی گفت:

    سلام پسر من خیلی تمارض به ضعیف بودن چشم داره اما بارها به کلینیک رفتیم و گفتن مشکلی نداره به نظرتون عینک بی نمره به چشماش اسیب میزنه ؟

    1. سلام دوست عزیز وقت بخیر
      از تاخیر احتمالی بابت جوابگویی عذرخواهی میکنم .
      نه حتی بعضی از عدسی های عینک برای استفاده روزمره فواید هم دارد . مثل عدسی های بلوکنترل .
      —————————————————————————————————————————————————
      برای اطمینان بیشتر نسخه ی دکتر را برای همکارانم ارسال کنید تا مشاوره ی بهتری به شما بدهند .
      شماره واتس آپ : 09399333093
      شماره تماس : 65011529

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *