قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آبی می تواند به چشمان شما آسیب برساند. از تلویزیون ها و تلفن های هوشمند گرفته تا تبلت ها و سیستم های بازی، بیشتر ما به دستگاه های الکترونیکی خود چسبیده ایم. لنز عینک بلوکات می تواند نورهای آبی را مسدود کند. ما در این مقاله می خواهیم در مورد لنز عینک بلوکات مطالب بیشتری را عنوان کنیم.

نور آبی چیست؟

نور آبی بخشی از طیف نور مرئی است، چیزی که چشم انسان می تواند ببیند. نور آبی با ارتعاش در محدوده 380 تا 500 نانومتر، کوتاهترین طول موج و بالاترین انرژی را دارد.

تقریبا یک سوم کل نور مرئی، نور مرئی با انرژی بالا یا “آبی” تلقی می شود. نور خورشید، مهمترین منبع نور آبی است.

منابع مصنوعی نور آبی شامل نور فلورسنت، لامپ های کم فشار فلورسنت (CFL) ، LED ها، تلویزیون های LED صفحه تخت، مانیتورهای رایانه، تلفن های هوشمند و صفحه نمایش تبلت ها هستند.

برای خرید انواع لنز طبی با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

نور آبی باعث افزایش هوشیاری می شود، به حافظه و عملکرد شناختی کمک می کند و روحیه را بالا می برد. این ریتم شبانه روزی، بیداری طبیعی بدن و چرخه خواب را تنظیم می کند.

نور خورشید برای رشد و نمو چشم و بینایی کودکان نیز مهم است. قرار گرفتن ناکافی در معرض نور آبی همچنین می تواند در افزایش نزدیک بینی کمک کننده باشد.

قرار گرفتن در معرض نور آبی از صفحه نمایش ها در مقایسه با میزان قرار گرفتن در معرض آفتاب کمتر است. با این حال، نگرانی در مورد اثرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض صفحه نمایش به خصوص با زمان زیاد و هنگامی که یک صفحه نمایش بسیار نزدیک به چشم است، وجود دارد.

چرا نور آبی برای سلامتی مضر است؟

از آنجا که چشم در مسدود کردن نور آبی مهارت ندارد، تقریبا همه نور آبی قابل مشاهده از جلوی چشم (قرنیه و لنز) عبور کرده و به شبکیه چشم می رسد.

قرار گرفتن مداوم در معرض نور آبی با گذشت زمان می تواند به سلول های شبکیه آسیب برساند و باعث مشکلات بینایی مانند تخریب ماکولا در اثر افزایش سن شود. نور آبی همچنین می تواند به آب مروارید، سرطان چشم و رشد روی قسمت شفاف سفید چشم بیانجامد.

طبق مطالعه ایی که توسط موسسه ملی چشم شده است، كودكان نسبت به بزرگسالان آسیب پذیرتر هستند زیرا چشم آن ها نور آبی بیشتری را از دستگاه های دیجیتال جذب می كند.

برای خرید انواع لنز فصلی با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

قرار گرفتن در معرض نور آبی قبل از خواب نیز می تواند الگوی خواب را مختل کند زیرا در ایجاد ملاتونین در بدن تاثیر می گذارد.

نور آبی با طول موج کوتاه و پرانرژی نسبت به سایر نورهای مرئی به راحتی پراکنده می شود. از آنجا که صفحه های رایانه و دستگاه های دیجیتال نور آبی زیادی منتشر می کنند، این “نویز” بصری فوکوس کنتراست را کاهش می دهد و می تواند به خستگی چشم دیجیتال کمک کند.

افراد همچنین تمایل دارند هنگام استفاده از دستگاه های دیجیتال که باعث خشکی چشم و خستگی چشم می شود، کمتر پلک بزنند. سایر علائم رایج خستگی چشم شامل سردرد، تاری دید و درد گردن و شانه است. طبق نظر شورای بینایی آمریکا، 27 تا 35 درصد آمریکایی ها گزارش کرده اند که یکی از این علائم را پس از استفاده از دستگاه های دیجیتال تجربه کرده اند.

لنز عینک بلوکات چیست؟لنز عینک بلوکات چیست؟

نور سفیدی که در اطراف خود می بینید، ترکیبی از همه رنگ ها است. بنابراین واضح است که نور آبی بخشی از آن نور سفید است. نور آبی، شدید است و در برخی شرایط خاص بر ساعت بدن شما تاثیر زیادی دارد.

کار مداوم در مقابل صفحه های ساطع کننده نور آبی مانند لپ تاپ و گوشی های هوشمند می تواند باعث خواب شبانه شود و قرار گرفتن در معرض زیاد نور آبی از فاصله نزدیک حتی می تواند نابینایی را تسریع کند. مطالعات اولیه از دانشگاه تولیدو (دانشگاه تولیدو یکی از دانشگاه‌ های ایالات متحده آمریکا بوده و در ایالت اوهایو واقع است) نشان دهنده این موضوع است.

برای خرید انواع لنز آستیگمات با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

لنزهای عینک بلوکات، لنزهای نوری ویژه ایی هستند که از نور شدید آبی که از لپ تاپ، صفحه نمایش گوشی های هوشمند، لامپ های LED و غیره ساطع می شود، جلوگیری می کنند. بیشتر لنزهای عینک بلوکات از یک ماده پلاستیکی درجه یک نوری ساخته شده اند.

اصطلاح بلوکات (Blue cut) در واقع توسط چشم پزشکان محلی در هند ابداع شده است. این لنزهای عینک عملا نور آبی را قطع نمی کنند بلکه آن را مسدود یا فیلتر می کنند.

در جامعه بینایی نوری، این نوع لنزها یا عینک ها به عنوان عینک فیلتر کننده نور آبی یا فیلتر نور آبی یا لنز بلوکات شناخته می شوند.

ویژگی های لنز عینک بلوکات:

برخی از ویژگی های لنز عینک بلوکات شامل موارد زیر است:

 

  •  لنز عینک بلوکات ضد تابش خیره کننده است:

تابش خیره کننده روی سطح نوری ایجاد می شود و باعث حواس پرتی می شود. فناوری نوری ضد تابش خیره کننده، درخشش نور را کاهش می دهد. متخصصان چشم از نظر تئوری داشتن لنزهای ضد تابش خیره کننده را توصیه می کنند. دیدن اطراف از طریق لنزهای عینک چه با لنزهای ضد تابش و بدون آن تفاوت ایجاد می کند. پوشش ضد تابش خیره کننده قطعا باعث زیبایی لنز عینک نیز می شود اما برای کاربر رایانه ارتباط چندانی ندارد.

  •  لنز عینک بلوکات، نور آبی را فیلتر می کند:

مسدود کردن نور آبی بسیار مهم است. این لنزها قسمت زننده نور آبی را جذب می کنند و اجازه می دهند رنگ های ملایم دیگر به چشم وارد شوند. بدیهی است که این لنزهای عینک بلوکات، نور آبی را مسدود می کنند. به همین دلیل است که آن ها را لنزهای بلوکات می نامند.

  •  لنز عینک بلوکات دارای ویژگی دفع آب یا آبگریزی است:

برگ نیلوفر آبی در برابر آب، مقاوم است. آیا تا به حال برگ نیلوفر آبی دیده اید؟ اگر یک قطره آب روی آن قرار دهید، قطره لغزش می کند و اجازه نمی دهد آب روی سطح آن بچسبد. لنزهای آبگریز نیز دقیقا مشابه این هستند. این ویژگی لنز ممکن است در فصل بارانی وقتی در فضای باز هستید مفید باشد اما ارتباط بسیار کمی برای کاربران رایانه دارد.

  •  لنز عینک بلوکات دارای ویژگی ضد نور UV است:

نور ماورابنفش (UV) مضر است. این نور نامرئی است و نمی توانید آن را ببینید. بزرگترین منبع نور ماورا بنفش، خورشید است. پزشکان چشم اکیدا توصیه می کنند از عینک آفتابی مخصوصی استفاده کنید که بتواند مانع این نوع اشعه مضر شود. آیا مانیتورهای CRT قدیمی را به یاد دارید؟ از این مانیتورها اشعه ماورابنفش ساطع می شد. بنابراین یک سوال مهم مطرح می شود. آیا صفحه های موبایل و لپ تاپ هنوز هم اشعه ماورا بنفش ساطع می کنند؟ پاسخ، منفی است. این بدان معناست که خطر اشعه ماورابنفش عمدتا هنگامی که در فضای باز هستید، ایجاد می شود و در فضای بسته تنها مورد نگران کننده، نور آبی است.

  • لنز عینک بلوکات دارای ویژگی نسبی مقاوم بودن در برابر خراش است:

این ویژگی غالبا باعث اختلاف بین بینایی سنجان و مشتریان می شود. به دلیل کمبود دانش، بسیاری از مشتریان یا تعداد اندکی از پزشکان معتقدند که لنزهای بلوکات اصلا خراشیده نمی شوند. حقیقت این است که هر لنز عینکی می تواند خراشیده شود و هیچکدام 100٪ ضد خراش نیستند. حتی الماس که سخت ترین ماده روی زمین است نیز می تواند خراشیده شود. اصطلاح مقاوم در برابر خراش، بدان معنی است که لنز به این راحتی خراشیده نمی شود زیرا نوعی پوشش روی آن وجود دارد.

 

چگونه می توان مقدار بیشتری از نور آبی را به طور واقعی مسدود کرد؟

دانشگاهی در ایالات متحده به نام دانشگاه تولیدو، تحقیقی را برای پاسخ دادن به سوال ذکر شده در بالا انجام داد. آن ها از لنزی به نام Amber lens استفاده کردند تا از تاثیر انسداد نور آبی آن پی ببرند. عدسی های Amber به آرامی دارای رنگ مایل به نارنجی به نظر می رسند و تسکین دهنده چشم ها هستند.

برای خرید انواع لنز هرا با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

این مطالعه بر روی 20 داوطلب انجام شده است. هنگامی که این مطالعه به پایان رسید، مشخص شد کسانی که از لنزهای Amber استفاده می کنند، در خواب و خلق و خو بهبود یافته اند.از نظر علمی نتیجه گرفته شده است که لنزهای Amber مقدار قابل توجهی از نور آبی را مسدود می کنند.

سخن آخر:

نور آبی بخشی از طیف نور مرئی است. نور آبی با ارتعاش در محدوده 380 تا 500 نانومتر، کوتاهترین طول موج و بالاترین انرژی را دارد.

قرار گرفتن در معرض نور آبی قبل از خواب می تواند الگوی خواب را مختل کند زیرا در ایجاد ملاتونین در بدن تاثیر می گذارد.

از آنجا که چشم در مسدود کردن نور آبی مهارت ندارد، تقریبا همه نور آبی قابل مشاهده از جلوی چشم عبور کرده و به شبکیه چشم می رسد.

لنزهای عینک بلوکات، لنزهای نوری ویژه ایی هستند که از نور شدید آبی که از لپ تاپ، صفحه نمایش گوشی های هوشمند، لامپ های LED و غیره ساطع می شود، جلوگیری می کنند. این لنزهای عینک عملا نور آبی را قطع نمی کنند بلکه آن را مسدود یا فیلتر می کنند.

برای خرید انواع محلول لنز با شماره های درج شده درسایت تماس بگیرید.

برخی از ویژگی های لنز عینک بلوکات شامل موارد زیر است: لنز عینک بلوکات ضد تابش خیره کننده است، لنز عینک بلوکات، نور آبی را فیلتر می کند، لنز عینک بلوکات دارای ویژگی دفع آب یا آبگریزی است، لنز عینک بلوکات دارای ویژگی ضد نور UV است و لنز عینک بلوکات دارای ویژگی نسبی مقاوم بودن در برابر خراش است.

 

منابع:

[ Tutorial ] Blue Cut Lenses & Glasses | Price & Benefits

/https://health.ucdavis.edu/health-news/newsroom/is-blue-light-from-your-cell-phone-tv-bad-for-your-health/2019/05

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *