قطره ایی که جایگزین عینک مطالعه می شود

بیش از یک سوم افراد دارای پیرچشمی هستند. این بیماری به تدریج و با افزایش سن شدیدتر می شود. بیشتر افراد به دنبال عینک یا لنزهای تماسی خاصی هستند. امروزه یک درمان غیر جراحی امیدوار کننده برای پیرچشمی در دست تحقیق است. ایی درمان شامل قطره هایی است که جایگزین عینک مطالعه می شوند. ما در ادامه این مقاله می خواهیم در مورد این قطره ها مطالب بیشتری بیاموزیم.

پیر چشمی چیست؟

با افزایش سن ماهیچه هایی که عدسی چشم را نگهداری می کنند، ضعیف می شوند. ماهیچه های ضعیف شده نمی توانند عدسی چشم را به راحتی به حرکت درآورند. در نتیجه نوری که از سمت اشیاء به چشم می رسد را به درستی روی شبکیه متمرکز نمی کنند . بنابراین اجسام به وضوح دیده نمی شوند. به عبارت ساده تر می توان گفت که افراد در پیرچشمی قدرت تمرکز خود را بر روی اجسام خارجی از دست می دهند.

به طور کلی تغییراتی که در بدن به دلیل افزایش سن ایجاد می شود، اجتناب ناپذیر هستند و برگشت پذیر نیستند و پیرچشمی یکی از آن ها است.

پیر چشمی یک مسئله نگران کننده و حاد نیست و به راحتی اصلاح یا درمان می شود.

قطره جایگزین عینک مطالعه:

داروی جدیدی به صورت قطره تولید شده است که می تواند به میلیون ها نفر کمک کند که بدون نیاز به عینک، مطالعه کنند. این دارو که در آمریکا تولید شده است برای تایید به سازمان غذا و دارو ارائه شده است.

طبق گفته بخش Allergan Eye Care، متعلق به سازمان AbbVie، انتظار می رود قطره چشمی جایگزین عینک مطالعه که AGN-190584 نام دارد، تا پایان سال جاری تایید شود.

این قطره های چشمی یک محلول پیلوکارپین هستند که برای درمان علائم پیرچشمی، یک بیماری مرتبط با سن که باعث از بین رفتن تدریجی توانایی چشم در تمرکز بر روی اشیا مجاور می شود، تاثیرگذار باشد. دکتر روبرت اس بیلی (Dr. Robert S. Bailey)، رئیس خدمات مراقبت از چشم و آب مروارید اولیه در بیمارستان چشم ویلز در فیلادلفیا آمریکا، گفته است: “پیر چشمی یک قسمت طبیعی اما آزار دهنده از پیری است. این اتفاق از 10 سالگی شروع می شود و سپس شما به تدریج توانایی تمرکز را تا 70 سالگی از دست می دهید. ”

علت پیرچشمی

پیرچشمی به دلیل از بین رفتن قابلیت ارتجاعی در عدسی چشم ایجاد می شود که تغییر شکل در هنگام نیاز به تغییر کانون از اشیا دور به اجسام نزدیکتر را دشوار می کند.

این قطره های جایگزین عینک مطالعه علت پیرچشمی را درمان نمی کنند. آن ها به درمان علائم آن کمک می کنند. آن ها به جای هدف قرار دادن عدسی چشم، مردمک چشم را کوچکتر می کنند و یک اثر سوراخ مانند ایجاد می کند که عمق تمرکز را افزایش می دهد.

دکتر بیلی اشاره کرد:” وقتی یک دوربین دارید و دیافراگم آن را کوچک می کنید، اجازه می دهید نور کمتر وارد شود و عمق فوکوس یا مسافتی که همه چیز را در فوکوس قرار می دهد، بسیار بیشتر از دوربینی است که دیافراگم آن را باز می کنید. این عمق تمرکز بیشتری را نه فقط از دور بلکه از نزدیکتر نیز به شما می دهد.”

آزمایشات مربوط به قطره جایگزین عینک مطالعه:

کاربرد این قطره جدید بر اساس دو آزمایش تصادفی با 750 شرکت کننده در سنین 40 تا 55 سال آزمایش شده است . در آن، این افراد یا با دارو و یا با دارونما یک بار در روز و به مدت 30 روز تحت درمان قرار گرفتند.

طبق نتایج آزمایشات منتشر شده در ماه اکتبر گذشته، مطالعات نشان داده است که این قطره های چشمی ایمن و موثر هستند. به گفته بخش Allergan Eye Care، قطره های چشمی بعد از 15 دقیقه از لحظه وارد شدن به چشم، شروع به کار کردند و پس از حدود یک ساعت به حداکثر میزان اثر خود رسیدند.

عوارض جانبی که در کمتر از 5 درصد بیماران مشاهده شد شامل سردرد، قرمزی چشم، تاری دید و در برخی نیز، درد چشم بود.

در صورت تاییدFDA ، AGN-190584 اولین قطره چشمی است که پیرچشمی را درمان می کند. قطره های چشم پیلوکارپین قبلا در بیماران با گلوکوم که حدود چهار بار در روز با غلظت 4٪ از آن استفاده می کردند، در غلظت بالاتری تایید شده است. دکتر مایکل رابینسون (Dr. Michael Robinson)، رئیس حوزه درمانی جهانی AbbVie، گفت که بیماران پیرچشمی ممکن است فقط یک بار در روز یا در صورت تقاضا با غلظت 1.25٪ از این قطره ها استفاده کنند. به گفته دکتر رابینسون، آزمایش های آینده نحوه کار این دارو را بررسی می کنند و مشخص می کنند که باید بیش از یک بار در روز از آن ها استفاده شود یا خیر.

نحوه عملکرد قطره های چشمی

این قطره ها در گلوكوم، خروج مایعات از چشم را بهبود می بخشند و این باعث كاهش فشار داخل چشم می شود . ولی در پیر چشمی برای تنگ کردن مردمک چشم از پیلوکارپین استفاده می شود.

دکتر رابینسون گفت “این قطره ها می تواند رانندگی در شب را خطرناک کنند. اما FDA تعیین می کند که در صورت تایید دارو، چه چیزی باید روی برچسب های آن به عنوان علامت هشدار دهنده نوشته شود. اخطارهای دیگر می تواند شامل احتیاط هنگام کار با ماشین آلات سنگین، به ویژه در نور کم باشد.”

جمعیت مورد نظر برای این قطره ها، افرادی با پیرچشمی خفیف تا متوسط در سنین 40 و 50 سالگی هستند. اما دکتر رابینسون گفته است که این شرکت در حال برنامه ریزی آزمایشاتی برای مطالعه این دارو در بیماران مسن تر نیز است.

پیرچشمی از نظر نیاز به عینک مطالعه برای بسیاری از افراد ناامیدکننده است. استفاده از این قطره ها، یکی از راه های مقابله بالقوه با پیر چشمی است.

قطره ایی دیگر برای اصلاح پیر چشمی:

غیر از قطره ایی که در بالا معرفی کردیم، قطره دیگری نیز برای جایگزینی با عینک مطالعه، مورد آزمایش قرار گرفته است. این قطره، قطره نرم کننده عدسی نام دارد.

این نوع قطره، عدسی پیر شده چشم را نرم می کند. وقتی عدسی، انعطاف پذیری پیدا کرد، چشم بهتر می تواند روی اجسام نزدیک تمرکز کند. قطره های نرم کننده عدسی نمی توانند دید نزدیک را به طور کامل بازیابی کنند اما ممکن است بتوانند آن را تا حدودی بازگردانند. این ممکن است برای افرادی که آب مروارید ندارند و در مراحل ابتدایی پیرچشمی هستند، بهتر عمل کند. این شامل تقریبا نیمی از افراد مبتلا به این بیماری است.

شرکت Novartis اولین قطره نرم کننده لنز را تولید کرده است و در حال حاضر در مرحله 2 آزمایشات قرار دارد.

آیا قطره های جایگزین نیز مانند عینک عمل می کنند؟

مطالعات اخیر نشان داده است که این قطره های جایگزین در حدود 15 دقیقه شروع به کار می کنند و عملکرد آن ها چهار تا هفت ساعت طول می کشد. هنگامی که اثر اصلاحی از بین رفت، قطره ها باید دوباره استفاده شوند.

قطره های نرم کننده لنز ممکن است چندین سال به کار خود ادامه دهند. افرادی که از هر یک از این دو قطره بالا استفاده می کنند، حداکثر تا 7 خط دید نزدیک به دست می آورند، همان اندازه که با عینک مطالعه به دست می آمد.

بعضی از افرادی که از قطره ها استفاده کردند دچار سردرد، محدودیت دید در شب یا مشکل در تشخیص یک شی از زمینه آن شدند.

برخی بیماران ممکن است بتوانند از قطره های بالا برای به حداکثر رساندن بینایی خود استفاده کنند. دیگران ممکن است بیش از نوع دیگر از یک نوع افت بهره مند شوند. به عنوان مثال، اگر آب مروارید اولیه دارید، ایجاد اثر سوراخ کننده می تواند بینایی شما را حتی بدتر کند. به همین دلیل انجام یک معاینه چشم جامع برای ارزیابی سلامت چشم، بسیار مهم است.

برخی از افراد همچنین ممکن است گزینه ایی برای اصلاح پیرچشمی با جراحی چشم داشته باشند. جراحی های اصلاح پیرچشمی شامل کاشت لنز داخل چشمی، جایگزینی قرنیه و جراحی انکساری لیزر (LASIK) است.

سخن آخر:

پیر چشمی به تدریج و با افزایش سن شدیدتر می شود.

داروی جدیدی به صورت قطره تولید شده است که می تواند به میلیون ها نفر کمک کند که بدون نیاز به عینک، مطالعه کنند، این دارو که در آمریکا تولید شده است برای تایید به سازمان غذا و دارو ارائه شده است. این قطره های چشمی یک محلول پیلوکارپین هستند که برای درمان علائم پیرچشمی، تاثیر گذار هستند. این قطره های جایگزین عینک مطالعه علت پیرچشمی را درمان نمی کنند. آن ها به درمان علائم آن کمک می کنند.

یک قطره دیگر، قطره نرم کننده عدسی نام دارد. این نوع قطره، عدسی پیر شده چشم را نرم می کند. وقتی عدسی، انعطاف پذیری پیدا کرد، چشم بهتر می تواند روی اجسام نزدیک تمرکز کند.

پیرچشمی از نظر نیاز به عینک مطالعه برای بسیاری از افراد ناامیدکننده است. استفاده از این قطره ها، یکی از راه های مقابله بالقوه با پیر چشمی است.

عوارض جانبی که در کمتر از 5 درصد افراد استفاده کننده از این قطره ها مشاهده شد شامل سردرد، قرمزی چشم، تاری دید و در برخی نیز، درد چشم بود.

قطره های چشمی برای بسیاری از افرادی که با پیرچشمی زندگی می کنند یک انتخاب معنی دار و مقرون به صرفه خواهند بود . اما مهم است که به یاد داشته باشید که هیچ درمانی برای همه موارد وجود ندارد. چشم های هر فرد منحصر به فرد است و عینک، قطره و عمل جراحی همه می توانند جنبه مثبت و منفی داشته باشند.

منابع:

 

https://chicago.suntimes.com/well/2021/3/3/22309883/eye-drops-reading-glasses-awaiting-fda-approval-presbyopia-health

https://www.aao.org/eye-health/news/could-eyedrops-replace-glasses-presbyopia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *